آخرین ارسال های انجمن

عنوان مطلب تعداد پاسخ ها تعداد بازدید ها آخرین پست دهنده
عقرب روی ریل اندیمشک یا از این قطار خون می چکد 0 287 admin
در بغداد 0 181 admin
نوکاپ 0 193 admin

بوشهربا عکس

 

بوشهربهار1392

 

 

 

شهر بوشهر یک شهر جنوبی ساحلی که تقریبا در جنوب غربی قرار دارد. و یکی از بندرگاه هایی است که دقیقا در خلیج فارس واقع شده برخلاف بندرعباس که در مرز عمان و خلیج فارس است و یا چابهار که در دریای عمان واقع شده ، بوشهر دقیقا در خلیج فارس است.

 

 

 

شهر بوشهر(بندر بوشهر) در روی نقشه شبیه یک شبه جزیره است. که جز یک طرف آن که به خشکی وصل است  سه طرف آن آب قرار دارد.

 

از تهران تا بوشهر حدود 1300 کیلومتر راه است.

 

ما از مسیر تهران – ساوه- سلفچگان- دلیجان- اصفهان- آباده- شیراز- کازرون- برازجان-بوشهر-  رفتیم.

 

البته از مسیرهای دیگری هم میشود رفت. مانند یاسوج – بوشهر و اهواز- بوشهر.

 

 

 

در طول مسیر استراحتگاهها وجاهای دیدنی فراوان وجود دارد، برای کسانی که بخواهند در طول مسیر بایستند وهمچنین از فضای دیدنی و منابع طبیعی و همچنین از آثار باستانی لذت ببرند.

 

 

 

ما یکبار در اصفهان در نزدیکی زاینده رود ایستادیم و آنجا شام خوردیم .ما قبلا به اصفهان سفر کرده بودیم که در صفحات قبلی این وبلاگ برایتان نوشتم. اما متاسفانه آن چیزی که اینبار از زاینده رود دیدیم شبیه قبل نبود.

 

زاینده رود دستمال کشیده  و تر تمیزبود و بدون آب بود! حتی لجن هم، کف زاینده رود نبود.

 

به نظر میامد که کف زاینده رود را برای شب عید دستمال کشیده باشند!

 

قبلا یکی از اقوام که در یکی از روستاهای اطراف اصفهان به اسم سمیرم باغی داشت و آنرا با قنات و چاه آب داخل آن خریداری کرده بود گفته بود که باغش به خاطر بی آبی و خشک شدن قنات و چاه آبش خشک شده است. اما فکر نمی کردم که تا این حد بی آبی باشد که زاینده رود نیزخشک باشد.

 

 

 

در طول سفرما یکبارهم برای صرف صبحانه و رفع خستگی بعد از شیراز در برازجان درکنار دریاچه پریشان  ایستادیم. دریاچه پریشان که از ظاهر و امکاناتی که در آنجا برای توریست و بازدید کنندگان فراهم کرده بودند ، معلوم بود روزی این دریاچه رونق داشته و ازبازدید کننده های فراون برخوردار بوده است ،اکنون هیچی از دریاچه باقی نمانده بود واز دور شبیه باتلاق بود و به هیچ کس اجازه نزدیکی شدن به آنرا نمی دادند. از دریاچه فقط نامی از آن برجای مانده بود.

 

جاده بندر بوشهر تا شیراز شبیه جاده شمال ،کوهستانی و پرپیچ و خم و باریک است.در شب رانندگی در این جاده سخت است .اصلا درجاده چراغی نیست.

 

 

 

ناهار هم مهمان شهر بندربوشهر بودیم.

 

خوشبختانه در طول زمان ماندمان در بندر بوشهر ،تمام غذاهایی که دررستورانهای آنجا خوردیم خوب بودند و خوشمزه و البته تند و تیز.

 

 

 

استان بوشهر یک شهر باستانی است و به خاطر همجواریش با شیراز مکانهای باستانی دیدنی فراوانی دارد. بوشهر از زمان هخامنشیان نیز به عنوان بندرگاه  مورد استفاده بوده است .بقایای تاریخی آن را میتوانید دربندر سیراف(بندر طاهری امروزی)  که یک بندر تاریخی باستانی است ببیند و همچنین نیمه کاخها و مقبره های زمان داریوش را در شهر برازجان ببینید.

 

بوشهر و شیراز  از لحاظ موسیقی و بیان کلمات شباهتهایی به هم دارند. نوع کلماتی را که ادا می کنند تقریا شبیه هم هست و فقط در لحجه متفاوت هستند.مثلا کلمات بید- خین و کلماتی اینچنینی را شبیه هم عنوان می کنند.البته در جاهای مختلف استان بوشهر نوع لحجه و آوا با هم تا حدی متفاوت هست.من هرچه از نت سرچ کردم موسیقی بندر بوشهر آرام بود و من موسیقی ریتمیکی از بندر بوشهر نشنیدم.

 

از لحاظ تیپ و پوشش ،مردمان بندربوشهرمردمانی خوش تیپ هستند و اگر به خاطر لحجه هایشان نباشد در ظاهر اصلا با مردم تهران تفاوتی ندارند.

 

در بازار آن قیمت اجناس هیچ تفاوتی با  قیمتهای تهران نداشت که جای تعجب بود.

 

البته به جز محصولات خود شهرهای بوشهر.

 

مثلا ارده های خوشمزه، که البته رنگشان تیره تر است نسبت به ارده های یزد. و خرما که انواع خرما و رطب و شیره های آنها وجود دارد.البته اگر دقت نکنید ممکن است شیره بی کیفیتی بخرید .مثلا شیره ی  ترش شده یا اینکه مزه سوختگی می دهد.

 

متاسفانه در خود شهر بوشهر اطلاع رسانی برای بازدید از مکانهای دیدنی خیلی کم بود.در حالیکه در اکثر شهرهای ایران در ایام عید، بخصوص شهرهای مهم کشور پایگاهای نوروزی برپا هستند و با دادن کاغذهایی شامل نقشه شهر و راهها و مکانهای دیدنی کمک زیادی در استفاده بهینه از زمان و بازدید از مکانهای گردگشری می کنند.

 

ما با وجود اینکه نقشه شهر بوشهر را از همانجا تهیه کردیم. اما باز هم اطلاعات کامل جاهای دیدنی در آن نبود.

 

ما تنها جاهای دیدنی که رفتیم آب شیرین کن و بازار بود.

 

البته باضافه گشت زنی در جاده ساحلی ، در شهر و جاده بندر بوشهر تا بندر شیف.

 

 

 

در ظاهر بندر بوشهر ،به نظر شهر فقیری می  آید. هنوز کمبود آب در این شهر هست و قطعی آب وجود دارد. با وجود اینکه آب شیرین کن زده اند و آب دریا را شیرین می کنند اما باز هم کمبود آب وجود دارد اما مورد زننده ای که در این شهر وجود داد این است که هنوزسپتینگ تانک وجود ندارد و فاضلابهایشان به دریا ریخته میشود و به همین دلیل در این شهر ساحل خوب و مناسبی برای شنا تقریبا وجود ندارد. جز دو سه مورد : مثل خود پارک آب شیرین کن و پارک زیتون.

 

کلن توصیه می کنم به هیچ عنوان در ساحلهایی که جمعیت نیست وارد نشوید. چون حتما آلودگی وجود دارد. حتی اگر در جاده ساحلی بندر بوشهر بروید می بینید که سربازهای نگهابانی که در بعضی جاها نگهبانی می دهند در کنارشان دستشویی سیاری ساخته شده است که فاضلابش به دریا ریخته میشود. وهمین امر باعث میشود تا کیلومترها ساحل، غیرقابل استفاده و کاملا آلوده باشد.

 

جالب است با وجود اینکه هنوز در این شهر فاضلابها به دریا ریخته میشود ولی همان آب دریا را تصفیه می کنند و به مردم تحویل می دهند.البته در خانه ها دستگاه تصفیه آب خانگی هم وجود دارد که جهت آب آشامیدنی است و آب لوله کشی برای شتشو است .

 

آب لوله کشی در واقع کاملا غیر قابل خوردن است . یک وجب روغن و املاح در آن هست  و طعم بدی هم دارد.

 

وجوداینکه ما 5 فروردین در آنجا بودیم اما آب و هوای بوشهر خنک بود و باد تند می وزید. دریا آرام بود.اما به خاطر سردی هوا نمیشد زیاد توی آب ماند. فقط همان حوالی ظهر.

 

در عوض کلی بادبادک هوا کردیم.

 

سواحل بندر بوشهرماسه ای و در بعضی جاها سنگی است.ماسه هایش برعکس ماسه های شمال سفت و محکم هستند و پا در آنها فرونمی رود. حتی ماسه ها زیاد به پا نمی چسبند و زود میریزند. در جاهایی که دریا سنگی است خطر شنا و احتمال غرق شدن وجود دارد.

 

رنگ دریای جنوب، برعکس دریای شمال سبز است. مخصوصا قبل از ظهر سبزی آن وضوح بیشتری دارد تا بعد ازظهر.

 

من تعجب کردم از اینکه چرا می گویند رنگ دریاها آبی است؟ و رنگ آبی آسمان در دریا می افتد و باعث آبی شدن رنگ دریا میشود؟ پس معلوم میشود این حرف غلط است. احتمالا رنگ دریاها، یا به خاطر میزان حجم آب انباشته شده روی هم و نوع املاح و مرجانها و آبزیان درون آن است.

 

و تفاوت دیگری که دریای جنوب با دریای شمال دارد جزرو مد زیاد دریای جنوب است. شاید تا حد یک متر هم آب بالا بیاید. که البته علت آن واضح است به خاطر آزاد بودن دریای خلیج فارس و دریاچه بودن دریای خزر است.اینقدر جزرو مد آب زیاد است که به وضوح به چشم هر بینند ای می اید. به خصوص طرف بعد از ظهر به بعد، کافی است در روی سنگ خشک کنار ساحل دریا بنشینید تا یکساعت بعد آب زیرپایتان باشد.

 

 

 

 یک نکته جالب توجه که در بوشهر نسبت به دریای بندر عباس برای من وجود داشت این بود که در بوشهر به هیچ عنوان نه بوی دریا میآمد نه بوی ماهی. و رطوبت هوایی هم وجود نداشت و یا اگر بود خیلی کم که با پوست احساس نمیشد.

 

در حالیکه هردو درحاشیه خلیج فارس هستند ،در استان هرمزگان در همان ابتدای ورود از حاجی آباد هم میشد بوی دریا بوی وماهی جنوب را استشمام کرد اما در بوشهر اصلا.

 

در اصل آب و هوای بوشهر گرم و خشک  است حالا گذشته از اینکه، موقعی که ما رفتیم خنک بود.

 

و نکته دیگری که تفاوت بین بوشهرو بندرعباس و یا حتی جزایر آنجا برای من بود (که البته ممکن است این مورد فقط صرفا احساس من باشد و نه همه)این بود که در بندر عباس انگار از همه جا ،زمین و آسمان و خورشید و دریا همه عشق می بارد .اما در بوشهر این احساس نبود. من اسم بندر عباس را گذاشته بودم مثلث عشق با سه راس خورشید - دریا - خشکی.

 

شاید این احساس به خاطر نوع آب هوای منطقه باشد یا شاید هم به علت نوع ارتباط آدمهای محلی آنجا.

 

من چند تا عکس از بوشهر و دریای آن برایتان می گذارم و در صفحات بعدی وبلاگ می توانید مکانهای دیدنی بندر بوشهر و شهرستانهای دیگر استان بوشهر را بخوانید.

 

 

 

 

 

معرفی مکانهای دیدنی استان بوشهر

 

 

 

شهر بوشهر

 

 

 

بافت شهر بوشهر مربوط به دوره افشاراست و در بوشهر، بافت ساحل دریا، خیابان ساحلی واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۹ تیر ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت۲۳۶۰به‌عنوان یکی از آثار ملی ایرانبه ثبت رسیده است.

 

 

 

ریشهر(شهر باستانی)

 

یکی از شهرهای باستانی بوشهر است که در بخش مرکزی شهرستان بندر بوشهر قرار دارد.ریشهردر 8کیلومتری جنوب شهر بوشهرواقع شده‌است. قدمت آثار کشف شده آن به هزاره سوم تا هزاره اول پیش از میلاد می‌رسد. آثار مکشوف در سال‌های ۱۸۷۲ تا ۱۸۷۷ میلادی و نتایج اکتشافات باستان شناسان فرانسوی به سرپرستی پزار در سال ۱۹۱۴میلادی که شامل کتیبه‌های میخی عهد شوتروک ناهونتهو آثار بناها و اشیا مفرغی و سفال‌هاینقش داراست، نشان می‌دهد که ریشهر از هزاره دوم پیش از میلاد یکی از شهرهای مهم امپراتوری عیلامبوده‌ است. از آجر نوشته‌های عیلامی معلوم می‌شود که این شهر در آن عصر به نام «لیان» خوانده می‌شده‌است. ظاهراً لیان به سبب موقعیت خاص جغرافیایی یکی از حلقه‌های ارتباطی تمدن‌های شرق و غرب دنیای قدیم بوده‌است چرا که مرزهای جنوبی فلات ایران به سبب هم جواری با دریاو سایرشرایط جغرافیایی به ساکنان فلات هند اجازه می‌داد که از آب‌های ساحلی، برای ارتباط تجاری با تمدن‌های ایران و دشت بین النهریناستفاده کنند. نام ریشهر خلاصه شده «ریوارد اردشیر» است. اردشیر بابکان شهرهای متعددی در زمان حکومت خود برپا نمود که در واقع ریوارد اردشیر یکی از آن‌ها می‌باشد که می‌توان گفت تجدید بنای همان شهر لیان بوده‌ است. این شهر در دوران ساسانیانیکی از مهم‌ترین مراکز علمی و ادبی محسوب می‌شد و در آن جا جماعتی از دانشمندان و نویسندگان جای داشتند. ریشهر بعد از اسلامتا سده‌هایی چند رونق داشت. گفته می‌شود که این شهر در قرن شانزدهم در حدود دو هزار خانه مسکونی داشته و دو منطقه باستانی «تل پی تل» و «شاه نشین» نیز در همان حوالی ریشهر شناسایی شده‌اند. بوشهر و ریشهر و چند قریه دیگر در شبه جزیره‌ای واقع که از سمت شمال محدود است به خور سلطانیو از مغرب به دریاو از جنوب به خلیج کوچک هلیله. نوشته‌اند که در زمان نادر شاهجمعیت ریشهر به بوشهر منتقل شد و در نتیجه ریشهر متروک بماند. منطقه ریشهر در تاریخ ۲۴ شهریور ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

 

 

 

عمارت کوتی

 

عمارت کوتی مربوط به دوره ساسانیاناست و در بوشهر، محله قدیمی کوتی، خیابان ساحلی وبروی خلیج فارس واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت۳۹۹۵به‌عنوان یکی از آثار ملی ایرانبه ثبت رسیده است.

 

 

 

مجموعه ساختمان های عمارت ملک

 

مجموعهساختمان های عمارت ملک در حدود 100 سال قدمت دارد ودر نزدیکی میدان بهمنی شهرستانبوشهر قرارگرفته است. مساحت زیربنای آن 4000 متر مربع بوده و در دوره قاجاریه توسطمعماران فرانسوی با مصالح محلی احداث شده و درب و پنجره آن زیر نظر مهندسین فرانسویساخته شده است. عمارت متعلق به یکی از ثروتمندان بوشهر به نام محمد مهدی ملکالتجاره بوده است این کاخ توسط متجاوزین انگلیس اشغال شده و به صورت مقر نظامی آنها در آمد. آن ها بعد از سال ها استقرار در این کاخ با ورشکست شدن ملک التجار(صاحباصلی کاخ) لوازم نفیس آن را با قیمت کم خریداری کرده و با خود بردند. در اواخرسلطنترضا شاه این عمارت که خوابگاه نظامیان شده بوده و پس از چندین بار بازسازی رو بهویرانی نهاد و متاسفانه به خاطر وسعت زیاد هنوز مرمت نشده است نوع و سبک معماری ازسبک ساختمان سازی دو قرن پیش سواحل خلیج فارس که به بنگله معروف است تاثیر گرفتهاست و دارای یک قسمت استحفاظی , بارو و شاهنشین وقسمتی به صورت چند ایوان و اتاقهای مسکو نی است .

 

 

 

عمارت گلشن

 

عمارت گلشن در منتهی الیه شمال بوشهر، پشت اداره بندر در خیابان ساحلی واقع شده است. فاصله آن تا دریا 10 متر است.
این عمارت در یکی از محله های قدیمی بوشهر به نام محله بهبهانی قرار گرفته که اطراف آن ساختمان های بافت قدیم وجود دارد. واقع شدن در کنار ساحل باعث وزیدن نسیم دریا و باد شمال به داخل ساختمان می شود. قدمت این بنا 170 سال است و مربوط به شخصی تاجر به نام آقای گلشن بوده و کاربری مسکونی – تجاری داشته، سپس توسط آقای مهربان خریداری شده است. عمارت متعلق به عهد قاجاریه بوده و نوع معماری بیت میلانی است که در نوع خود منحصربه فرد است.
ساختمان از سه طبقه تشکیل شده است. طبقه اول شامل آب انبار، حمام، دست شویی، آشپزخانه و جای نگه داری خدمه و طبقات دوم و سوم جهت سکونت و پذیرایی و امور تجاری بوده است.
عمارت گلشن از چهارطرف با پلکان حلزونی به پشت بام راه دارد. در طبقه سوم ضلع شمالی اتاقی ساخته نشده و این گوشه خالی است. این عمل به دلیل رساندن باد خنک شمال به داخل ساختمان بوده است. ساختمان دارای حیاط مرکزی و تمامی اتاق ها اطراف آن می باشند که همگی با درهای دو لنگه با هم اربتاط دارند. درب و پنجره ها از جنس چوب ساج و دریایی و پوشش سقف از چوب صندل است. سیستم خنک کننده ساختمان وجود درهای متعدد است. بیش تر اتاق ها پنج دری هستند و بین آن ها راهرو وجود دارد. این بنا با مساحت 1230 متر، پهنای 889 مترمربع و اعیان 1041 متر مربع در حال حاضر با کاربری اداری فرهنگی مورد استفاده می باشد و از سال 1365 تاکنون که توسط میراث فرهنگی خریداری شده مرتب مورد تعمیر قرار می گیرد. البته شکل اولیه ساختمان حفظ شده و فقظ مصالح پوسیده تعویض و مرمت شده و نمای بیرونی آن سفید کاری شده است

 

 

 

عمارت امیریه

 

ساختمان اصلی بنا مربوط به دوره قاجاریه است که نخست به دستور امیر وقت جنوب معروف به سید حسین بلدیه در آن محل انجام وظیفه می کرده است.
بنا از دو طبقه تشکیل شده است. در جلو ایوانی بزرگ وجود دارد که دارای دو درگاه ورودی است و در طبقه بالا بالکنی با جنس چوب است. وسط دو درگاه ورودی از داخل ساختمان اتاق بزرگ در دو طبقه درست شده است که احتمالا برای پذیرایی و یا کنفرانس بوده و دارای چشم اندازی زیبا به بیرون و منظره دریا می باشد. ساختمان دارای حیاط مرکزی و تمامی اتاق ها دورتا دور واقع شده اند که در هر طبقه ده اتاق وجود دارد. در گوشه خاوری راه پله ای برای رفتن به پشت بام ساخته شده است. جنس درها و پنجره ها از چوب ساج بوده و حفاظ آن ها در جلو می باشد. درها دو لنگه هستند و دارای نقش و نگار هستند.
ورودی عمارت دارای چشم اندازی بسیار زیباست و پوشش سقف از چوب صندل یا چندل است. ستون های جلو ساختمان نیز از جنس چوب ساج است. در جهت جلوگیری از نفوذ رطوبت (به دلیل نزدیکی به دریا) و موریانه نخست اطراف ستون ها را با بید کنبال که از پوست درخت نارگیل درست می شود پیچانده و سپس روی آن را با گچ تزیین کرده اند. چوب های کنده کاری به کار رفته در طارمه و نقوش در و پنجره ها، گچبری سر در ها، کنده کاری و گوه های برنجی به کار رفته در درگاه ورودی از عوامل تزیینی بنا هستند. این بنا هم اکنون موزه مردم شناسی است. ساختمان توسط شهرداری بوشهر در سال 1378 مرمت و تعمیر شده است

 

عمارت تنگستانی

 

عمارت تنگستانی در جنوب شهر بوشهر، محله بهمنی که جای خوش آب و هوای این بندر است، قرار گرفته است.
این بنا متعلق به دوره قاجار بوده و از طرف ملک التجار به محمد باقر خان تنگستانی اهدا شده است. خاندان تنگستانی یکی از معدود خانواده های با نفوذ ومقتدر جنوب باختری ایران در چند سده پیش به شمار می رود. اولین بار در زمان نادر شاه افشار نام یکی از بزرگان خاندان تنگستانی آورده شده است. احمد شاه، خان تنگستانی در به قدرت رساندن کریم خان زند و رساندن سپاه به وی نقش عمده ای داشته است.
مساحت بنا 20504 متر مربع که دارای پهنای 19804 متر مربع و اعیان 700 متر می باشد و ساختمان در وسط باغی وسیع و زیبا با پوششی از درختان نخل قرار گرفته است. آب انباری بزرگ در باغ احداث شده که آب ساختمان ها را تامین می کرده است. این آب انبار در زمستان ها از آب حاصل از ریزش باران پر و برای تابستان ذخیره می شده است. بنا از 6 اتاق پنج دری بزرگ تشکیل شده که در بین آن ها راهرو قرار گرفته است. هم چنین چهار طرف آن طارمه احاطه کرده که باعث گردش هوا در ساختمان شده و در تابستان های گرم هوای مطبوع و خنکی را باعث می شود.
مصالح به کار رفته سنگ های مرجانی است که از کنار دریا کنده شده و مقاوم در برابر گرما و رطوبت هستند. ملاط گچ و ساروج نیز در آن به کار رفته است. پوشش سقف از چوب چندل بوده است. بنا کاربرد مسکونی داشته و هم اکنون به عنوان منزل مسکونی کارمندان میراث فرهنگی بوشهر مورد استفاده قرار می گیرد. این بنا به طور مداوم توسط میراث فرهنگی تعمیر و مرمت می شود

 

عمارت دهدشتی

 

این عمارت در شهر بوشهر، خیابان انقلاب، ضلع شمال باختری مسجد امام و پشت بانک مسکن شعبه مرکزی است و از لحاظ واقع شدن در بافت قدیم در محله کوتی است.
در عصر قاجار توسط حاج غلامحسین دهدشتی که تاجر روغن بوده احداث گردیده و به «عمارت دهدشتی» مشهور شده است. اسناد تجاری زیادی در این خانه پیدا شده که هم اکنون طبقه بندی شده و در سازمان میراث فرهنگی نگهداری می شوند. بعضی از اسناد به خط برجسته سیاق است و قدمت برخی از تمبرهای اسناد به 200 سال پیش می رسد. این تمبر ها مربوط به کشور های بریتانیا، هندوستان، آلمان و نیز تمبرهای عصر قاجاریه است.
این ساختمان به لحاظ معماری از اهمیت فوق العاده خاصی برخوردار بوده و چهار طبقه دارد. اکثر ساختمان های بافت قدیم بوشهر دو طبقه و تعداد انگشت شماری سه طبقه بوده اند. عمده مصالح تشکیل دهنده آن را گچ، سنگ های مرجانی، آهک، چوب ساج و صندل تشکیل می دهند. پوشش سقف از چوب صندل است. سقف اتاق پذیرایی نقاشی رنگ و روغن شده که برگرفته از نقاشی اروپایی می باشد. تزیینات و گچبری بسیار زیبایی در داخل اتاق ها و سیستم در و پنجره ها به کار گرفته شده است که توجه هر بیننده ای را به خود جلب می نماید. هم چنین گره چینی هلال ها، درها، کنده کاری روی اتاق ها و پنجره های دیواری از عوامل تزیین است. شیشه های رنگی باعث تلطیف نور و زیبایی بیش تر ساختمان شده اند. ساختمان دارای چند ارسی زیبا با گره چینی و شیشه های رنگی است. عمارت دهدشتی کاربری تجاری- مسکونی داسته و اکنون نیز ممکن است به صورت موزه فرهنگ مورد استفاده قرار گیرد. این بنا از سال 1377 توسط میراث فرهنگی بوشهر مرمت شده است

 

مجموعه حاج رییس

 

 

 

 این بنا مجموعه ای از پنج ساختمان تو در تو است که در اواسط دوره قاجاریه توسط تاجری سرشناس به نام آقای حاج عبدالرسول طالبی معروف به حاج رییس ساخته شده است.

موقعیت مکانی این بنا به دلیل انجام معاملات تجاری جهت خروج و ورود کالاهای تجاری از کشتی ها، نزدیک به دریا بنا گردید و فاصله آن تا دریا 6 متر است
.

در واقع قسمتی از این مجموعه بزرگ محل سکونت مالک و قسمت دیگری محل کار منشی ها بوده است. به تبع بافت قدیم بوشهر، مصالح به کار رفته، سنگ های مرجانی و گچ می باشد و در پوشش سقف از چوب های صندل و حصیری به نام بوریا استفاده شده است. در ساخت در و پنجره ها نیز از چوب ساج که محصول کشورهای آفریقایی بوده استفاده شده است. کثرت درب و پنجره های این بنا جهت کوران شدن هوا و خنکی فضای داخلی بنا در تابستان بوده است. در ضلع جنوب باختری این مجموعه، بنایی مرتبط با آن به نام سه کنجه وجود داشت که مراسم عزاداری و روضه خوانی و مجالس مختلف مذهبی در آن صورت می گرفت. متاسفانه این بنا به عللی تخریب شده است

 

 

 

خانه قاضی

 

خانه قاضی مربوط به دوره زنداست و در بوشهر، محله بهبهانی واقع شده واین اثر در تاریخ ۲۳ فروردین ۱۳۴۶ با شمارهٔ ثبت۱۶۲۴به‌عنوان یکی از آثار ملی ایرانبه ثبت رسیده است.

 

 

 

 

 

 

 

آب ‌انبارقوام

 

ساختمان «آب‌انبار قوام» در غرب شهر بوشهر و کنار دریا قرار دارد. اینآب‌انبار (برکه) صد و پنجاه سال پیش در زمان قاجاریه ساخته شده‌است. اسکلت صلی وطاق آن از سنگ‌های رسوبی خیلی مقاوم با سه دهانه ستون‌بندی به وسیله چهارطاق پوشیدهشده است. 2 متر از آب‌انبار خارج از زمین و حدود 60متر آن در داخل زمین قرار دارد.

 

 

 

مدرسه تاریخی سعادت

 

این مدرسه در سال ۱۲۷۸ خورشیدی، به سبک نوین آموزشی به دستور احمد خان دریابیگی حکمران وقت بوشهر تاسیس شد که از نظر تاریخی مادر مدارس جنوب ایران است

 

 

 

مرقد شیخ حسین چاه کوتاهی مزار
شیخ حسین چاه‌کوتاهی، معروف به شیخ حسین خان، ملقب به «سالار اسلام» از فعالان جنبش جنوب ایران و فرماندهان نیروهای تنگستان در برابر هجوم بریتانیا در جنگ جهانی اول و از همرزمان نزدیک رئیس‌علی دلواری بود. مقبره زنده یاد منوچهر آتشی شاعر معاصر نیز در این مکان قرار دارد. این آرامگاه نیز در خیابان سبزآباد قرار گرفته است

 

 

 

کلیسای ظهور مسیح بوشهر

 

 

 

 این کلیسا مربوط به زمان تاسیس کمپانی هند خاوری یعنی اوایلسده 19 م.است. این کلیسای کوچک در جوار ساختمان کنسولگری سابق انگلیس و ادارهدارایی پیشین بوشهر قرار دارد.

 

 

 

کلیسای ارامنه گریگوری

 

کلیسای ارامنه گریگوری مربوط به دوره قاجاراست و در بوشهر، محله شنبدی واقع شده و این اثر در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت۶۵۱۴به‌عنوان یکی از آثار ملی ایرانبه ثبت رسیده است.

 

 

 

موزه مردم شناسی

 

در دوران پهلوی دوم و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی از این‏ عمارت همچون گذشته به عنوان ساختمان شهرداری استفاده‏ می‏شد، به پیشنهاد اداره میراث فرهنگی و بنیاد ایران‏شناسی درصدد برآمدند از آن بنا به عنوان«موزه مردم ‏شناسی بوشهر»استفاده‏ کند.

 

عمده مصالح تشکیل دهنده این بنا سنگ‏های مرجانی، گچ،چوب ساج می‏باشد که به منظور جلوگیری از نفوذ رطوبت‏ به دلیل نزدیکی به دریا و موریانه نخست اطراف ستونها را با بند کمال(کنبال)که از الیاف درخت نارگیل درست‏ می‏شود می‏پیچانده‌‏اند و سپس روی پوست مزبور با گچ‏ تزئین داده‏‌اند. این ساختمان دارای دو طبقه است.

 

 

 

گورستان شغاب

 

این قبرستان در جنوب بوشهر قرار دارد و اخیرا توسط اداره میراث فرهنگی کشف شده است.

در این قبرستان اسکلت اموات در داخل خمره های بزرگ و کوچک نخودی رنگ مدفون شده اند که روی برخی از خمره ها نوشته ای نیز نقش بسته است. اشیاء کشف شده دیگر این قبرستان که در خمره های بزرگ و کوچک قیراندود قرار گرفته اند مشتمل بر تابوت های سنگی مکعب شکل و مهره های عتیق تزیینی است. این قبرستان به عیلامی ها تعلق دارد

 

 

 

 

 

 

 

پارک شغاب
پارک شغاب از جمله پارک‌های تاریخی است که در زیر خاک خود آثار مربوط به دوره ایلامیان را دارد. در حال حاضر از این محوطه تاریخی به عنوان پارک استفاده می‌شود. این پارک در خیابان بهمنی، خیابان ساحلی روبه‌روی بیمارستان نیروی هوایی قرار گرفته است

 

 

 

 

 

 

 

گورستان انگلیسی‌ها
اطراف این گورستان کاملاً دیوارکشی شده و در آن هم قفل است و برای بازدید از آن باید با اداره میراث فرهنگی هماهنگ کرد. هرچند بخش اعظمی ‌از این محوطه را مجتمع مسکونی ساخته‌اند اما نشانی‌اش در خیابان بهمنی، فلکه رفاه، جنب سینماست

 

 

 

امامزاده عبدالمهیمن

 

امامزاده عبدالمهیمن مربوط به دوره قاجاراست و در بوشهر، محله امامزاده واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۷ آذر ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت۲۱۷۴به‌عنوان یکی از آثار ملی ایرانبه ثبت رسیده است.

 

 

 

 

 

اسکله جفره
یکی دیگر از تفریحات مردم در شهرهای ساحلی اسکله‌ها هستند. اسکله جفره در فلکه رئیس علی دلواری، ابتدای خیابان ساحلی و اسکله جلالی در خیابان بهمنی، خیابان ساحلی قرار دارند

 

 

 

پارک ساحلی آب شیرین کن

 

پارک ساحلیآب شیرین کن هم در نزدیکی عمارت ملک و روبروی دانشگاه خلیج فارس در میدان بهمنی قرار دارد که خیلیبا صفا و زیباست.

 

 

 

 

 

پارک ساحلی زیتون و بندر بوشهر از سواحل زیبای این شهر است.

 

 

 

منطقه حفاظت‌شده حله

 

 

 

این منطقه در سواحل خلیج فارس در فاصله ۱۰ کیلومتری شمال شرقی بندر بوشهر است. مساحت آن بالغ بر 42 هزار هکتار است که حدود نیمی از آن تالابی است و آب آن از تالاب رود حله می باشد. تشکیل این تالاب بر اثر طغیان رودخانه و تغییر مسیر دادن این تالاب با نفوذ مسیر سابق در زمینهای مجاور تشکیل شده است.

 

گیاهان آبزی تالاب زیستگاه پرندگان آبزی و کنارآبزی است. پوشش گیاهی آن شامل بوته های شور پسند - گیاهان علوفه ای - درختان گز - گردو - اشک - و گیاهان تالابی نخل مردابی - نی - بزواش - پیازین و گزنه پالویی (پیازین و نی بیشترین تراکم دارند) است.

 

 

 

این منطقه زیستگاه جانورانی چون گراز، شغال، گرگ، روباه معمولی و خرگوش است و پرندگانی نظیر دراج (به وفور وجود دارد)، کوکر، قمری، کبوتر چاهی، چکاوک، کاکلی، حواصیل خاکستری، درنا، غاز خاکستری، فلامینگو، پلیکان، پاخاکستری، بوتیمار، اردک کله تیر، اردک نوک پهن، هوبره و انواع باز در آن بسر می برند.

 

 

 

تنگستان

 

شهرستان تنگستان، در‌درازاي جغرافيايي 51 درجه و 16 دقيقه، و پهناي جغرافيايي 28 درجه و 53 دقيقه، و در ارتفاع 65 متري از سطح دريا قرار دارد. شهر اهرم، مركز شهرستان تنگستان، از طريق جاده تا دوراهي بوشهر ـ برازجان، 34 كيلومتر و تا شهر بوشهر، 55 كيلومتر فاصله دارد.

 

خاییز پاریس کوچولو

 

منطقه خاييز در جنوب شرقي شهرستان تنگستان به وسعت تقريبي 31000 هكتار قرار دارد. اين منطقه از شمال به رودخانه باهوش و ارتفاعات قلعه دختر ،از جنوب به ارتفاعات بيرمي ،از شرق به كوه سرخ و از غرب به تپه ماهورها وكوههاي كم ارتفاع مشرف به اهرم ختم مي شود. اين منطقه كوهستاني محدوده اي از رشته كوههاي زاگرس،ارتفاعات بوشكان است . بالاترين ارتفاع منطقه 1950 متر مي باشد اين ارتفاع بام استان است. اين موضوع به علاوه وجود چشمه هاي آب شيرين كوه بيرمي باعث وجود آب وهوايي معتدل در اين منطقه شده است . متوسط درجه حرارت سالانه 6/24 سانتيگراد و بارندگي 260 ميليمتر مي باشد. خاييز مجموعا 10 پارچه آبادي را شامل مي  شود كه مهمترين آنها عبارتند از بنيون ، گشي ،مخدان ، يخ و آشي . ضمن اينكه تمامي اين آبادي ها در مسير چشمه هايي به همين نام قرار دارند .

 

شغل اصلي اهالي خاييز باغداري و دامداري است . باغهاي اين منطقه غالباً نخل بوده ضمن اينكه باغهاي ليمو و مركبات نيز بدليل آب وهواي مناسب منطقه دربعضي ازنقاط خصوصاً تنگه هاي كوه بيرمي وجود دارد .

 

دربخش دامداري نيز در حدود 2000راس دام از مراتع كوهستاني منطقه استفاده مي كنند، با ورود عشايردر فصل زمستان آمار دام  به رقمي قابل توجه مي رسد(بالغ بر 6000راس). خاك اين منطقه بدليل رسي و سنگلاخي بودن وتاثير شديد فرسايش برآن خاك غني محسوب نمي شود . لذا مراتع به شدت آسيب پذير مي باشند.

 

 

 

قلعهٔ کلات اهرم

 

 

 

 

 

قلعهٔ کلات اهرم واقع در شهر اهرم از توابع بخش مرکزی شهرستان تنگستان یکی از آثارهای تاریخی و از نقاط دیدنی استان بوشهر در جنوب ایران است.

 

«قلعهٔ کلات اهرم» یکی از قلعه‌های تاریخی منطقه‌است، این قلعه در شمال «شهر اهرم» واقع شده و به زائر خضر خان تنگستانی منسوب است . قلعه مذکور در زمان حمله انگلستان به ایران مورد استفاده قرار گرفته و جای اصابت گلوله توپ بر برج غربی آن هنوز هم باقی مانده‌است .

 

همچنین در همین قلعه اسرای انگلیسی نگهداری می‌شده‌اند . قلعه مشتمل بر چهار برج و بارو و قلعه میانی است و دارای تأسیسات خصوصی برای ساکنین قلعه می‌باشد . مصالح ساختمان قلعه از خشت خام و گل ساخته شده‌است.اين قلعه منسوب به زائر خضر خان تنگستانى ميباشد، نزديك به 200 سال قدمت دارد.

 

 

 

 

 

دلوار

 

 

 

دلوار بندری است در جنوب غربی بوشهر و فاصله اش با مرکز استان 33 کیلومتر است.

 

 دلوار را در قدیم دلبار هم می گفتند و معنی دلوار در اصل یعنی مهماندار و دل نواز .بندر دلوار از توابع شهرستان تنگستان ومرکزبخش ساحلی است.بندر دلوار در ماهای بهمن و اسفند طبیعت بسیار زیبایی دارد. بطوریکه اکثر استانهای کشور عزیزمان تو سرما و برف بسر می برد ولی بندر دلوار و بخش آن با هوای معتدل به سر می برد.بندردلوار ساحل بسیار زیبایی دارد که نظر هر بینده ی را به خود جلب می کند به طوری که روزهای پنج شنبه وجمعه می باشد.ساحل دلوار مملو از جعمیت مردم از سرتاسر نقاط استان و شهرهای همچون کازرون و شیرازمی باشد.

 

 

 

دِلوار شهری است بندری بر کرانهٔ خلیج فارس در استان بوشهرایران. دلوار مرکز بخش دلوار شهرستان تنگستان است. شهر دلوار در جنوب خاوری شهر بوشهرو در فاصلهٔ کمی از دماغه هلیلهقرار گرفته‌است.

 

دلوار زادگاه رئیس‌علی دلواریقهرمان مبارزه با انگلیسی‌ها در جنوب ایران است. رئیسعلی در زمان خود کدخدای روستای دلوار بود.

 

مردم دلوار اصالتا لر هستند و جزئي از ايل بزرگ ليراوي مي‌باشند.زبان مردم دلوار لري است که روز به روز تحت تاثير زبان فارسي به‌سوي فارسي شدن پيش مي‌رود.

 

خانه رئیس علی دلواری

 

که الان به موزه تبدیل شده است.

 

 

 

رئیس علی دلواری (۱۸۸۱-۱۹۱۵) رهبر قیام در تنگستان و بوشهر علیه نیروهای بریتانیا در دوره جنگ جهانی اول بود.

او فرزند رئیس محمد بود و در سال
۱۲۶۰ هجری شمسی۱۸۸۱ میلادی در روستای دلوار از شهرستان تنگستان استان بوشهر در ساحل خلیج فارس به دنیا آمد
.

دوران جوانی او همزمان با حضور گسترده استعمار انگلیس در خلیج فارس بود. عشق او به ایران باعث همراهی اش با مشروطه خواهان بوشهر برای رهایی ایران از استبداد قاجاریه گردید. در سال
۱۲۸۷ ه.ش/۱۹۰۸ میلادی به درخواست سید مرتضی مجتهد اهرمی که مخالف استبداد محمد علیشاه قاجار بود، بوشهر را تصرف کرد و حدود ۹ ماه شهر را در کنترل داشت.

 

 

 


در آغاز جنگ جهانی اول در سال
۱۹۱۴ قوای روس از شمال و نیروهای انگلستان از جنوب، ایران را در معرض هجوم قرار دادند و کشتی‌های جنگی انگلستان در مقابل بوشهر لنگر انداختند و نیروهای اشغالگر در ۸ اوت ۱۹۱۵/ ۱۷ مرداد ۱۲۹۴ بصورت تدریجی قصد اشغال بوشهر و نواحی ساحلی اطراف را داشتند. یک روز پس از اشغال بوشهر، چهارده نفر از ساکنین آن علیه اشغالگران اعتراض کردند، ولی چون اهل جدال و اسلحه نبودند دستگیر و به هندوستان تبعید شدند. رئیس علی همراه دوستش خالو حسین دشتی در اوایل ماه رمضان ۱۳۳۳ه.ق، در عمارت  حاج سید محمدرضا کازرونی، پس از مذاکراتی با وی آمادگی خود را برای دفاع از بوشهر و جلوگیری از پیشروی نیروهای انگلیسی اعلام داشت. نیروهای انگلیسی همزمان با حمله به بوشهر قصد تصرف ناحیه دلوار را داشتند. دلوار محلی بود که پیش از آن چندبار سربازان انگلیسی به آن جا تجاوز کرده، اما طعم شکست را در این ناحیه چشیده بودند. رئیس علی دلواری و  شیخ حسین خان چاه کوتاهی و زایرخضرخان اهرمی از این وقایع آگاه و در مقام دفاع از وطن بر آمدند. قیام دلیران تنگستان علیه اشغالگران آغاز شد و نیروهای متجاوز انگلیسی که قریب به پنج هزار نفر بودند در دام دلیر مردان تنگستانی گرفتار آمدند و عده زیادی از متجاوزان انگلیسی در این حمله کشته شدند. قیام مردم تنگستان بر روی هم هفت سال طول کشید و در این مدت دلیران تنگستانی دو هدف عمده را دنبال می‌کردند:

 

  • پاسداری از بوشهر و دشستان و تنگستان به عنوان منطقه سکونت خود.
  • جلوگیری از حرکت قوای بیگانه به درون مرزهای ایران و دفاع از استقلال وطن.

 

عملیات چریکی پیروزمندانه رئیس علی، سایر مبارزان تنگستان را تشویق به همراهی با او کرد. تا تابستان   1915عملیات موفقی را بر علیه نیروی دریایی انگلیس رهبری کرد. انگلیسی‌ها مجبور شدند نیروهای کمکی از عراق و هند به بوشهر اعزام کنند و دلوار را به شدت بمباران کردند. زمانی که مقامات انگلیسی تصمیم قطعی درباره اشغال بوشهر و پیشروی به سوی شیراز را داشتند به منظور تطمیع رئیس علی، دونفر از متابعان حیدرخان حیات داودی را به دلوار گسیل داشتند تا موافقت او را با پیاده شدن قوای انگلیس در کرانه خلیج فارس و حرکت به سوی شیراز جلب کنند. نمایندگان حیدرخان ضمن ملاقات با رئیس علی متذکر شدند که چنانچه او از قیام علیه قوای اشغالگر صرف نظر کند، مقامات انگلیسی چهل هزارپوند به او خواهند پرداخت. رئیس علی در پاسخ می‌گوید: «چگونه می‌توانم بی طرفی اختیار کنم در حالی که استقلال ایران در معرض خطر جدی قرار گرفته است؟»

 

پس از مراجعت نمایندگان حیدرخان، نامه تهدیدآمیز از طرف مقامات انگلیسی به رئیس علی نگاشته شد مبنی بر این که: «چنانچه بر ضد دولت انگلستان قیام و اقدام کنید، مبادرت به جنگ می‌نماییم، در این صورت خانه هایتان ویران و نخل هایتان را قطع خواهیم کرد.» رئیس علی در پاسخ مقامات انگلیسی نوشت: «خانه ما کوه‌است و انهدام و تخریب آن‌ها خارج از حیطه قدرت و امکان امپراطوری بریتانیای کبیر است. بدیهی است که در صورت اقدام آن دولت به جنگ با ما، تا آخرین حد امکان مقاومت خواهیم کرد

 

جنگ میان رئیس علی و دلیران تنگستان از یک سو و انگلیسیها و خوانین متحد آنان از سوی دیگر به طور پیاپی و پراکنده تا شوال هزار و سیصد و سی و سه ه.ق ادامه یافت و انگلیسیها نتوانستند بر رئیس علی و یارانش تفوق یابند. تا این که در گیرودار حمله انگلیسیها به بوشهر در شب بیست و سه شوال هزار و سیصد وسی‌وسه ه.ق رئیس‌علی در محلی به نام «تنگک صفر» هنگام شبیخون به به قوای انگلیسیها توسط فردی به نام غلامحسین تنگکی از پشت سر هدف گلوله قرار گرفت. رئیس علی در ۱۲ شهریور ۱۲۹۴ خورشیدی/۳ سپتامبر ۱۹۱۵ میلادی در سن ۳۴ سالگی کشته شد.

 

چشمهٔ آبگرم قوچارک

 

واقع در شهر دِلواراز توابع بخش دلوار شهرستان تنگستان و یکی از نقاط دیدنی استان بوشهردر جنوب ایراناست.

 

«چشمهٔ آبگرم قوچارک» در مسیر جاده بوشهرــ به بندرعباسو در ۵ کیلومتری جنوب غربی اهرمقرار دارد. این چشمه از شکاف سنگ‌هایآهک مارنی از زمین خارج می‌شود. آب این چشمه در ردیف آب‌های سولفات، کلیسم، همراه با منیزیمزیاد و کلرور، سدیمو لرماست.

 

بربو

 

بربو، روستا یی است از توابع بخش دلوار در شهرستان تنگستان استان بوشهر ایران. این روستا در دهستان بوالخیر قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۴۲نفر (۱۲خانوار) بوده‌است چند سالی است که بربو برای مردم منطقه و استان و حتی استانهای مجاور به واسطه سواحلی آرام و ماسه ای و دست نخورده شناخته شده است عید امسال نیز سواحل زیبای بربو و دلارام میزبان هزاران نفر از مهمانان نوروزی بود که به سواحل دلنشین بربو آمده بودند.

 

جا دارد از مسئولان سازمان گردشگری و میراث فرهنگی استان تقاضا کنیم تا با ایجاد امکانات رفاهی و تفریحی در این منطقه پتانسیل بالای این منطقه رو بارور کند واین منطه نیز همراه با پیشرفت سایر مناطق پیشرفت کند

 

http://tangesiri.blogfa.com/post/15

 

 

 

دشستان و برازجان

 

شهرستان دشتی در درازای جغرافيايی 51 درجه و 22 دقيقه و پهنای جغرافيايی 28 درجه و 39 دقيقه و در بلندی 60 متری از سطح دريا قرار دارد. شهرستان دشتی در مسیر بزرگراه سیراف (بوشهر- هرمزگان) و خوزستان به هرمزگان قرار دارد. همچنین محور ساحلی بوشهر به دیر از شهرستان دشتی عبور می کند

 

وجود مشاهیر و بزرگانی در طول تاریخ خود به جامعه تحویل داده است.همچون  حضرت آیت الله حاج میرزا احمد دشتی نجفی،  مفتون دشتی، فایز دشتی، خالو حسین دشتی، غلامرضا دادبه، میرزا محمد جعفر خان حقایق نگار خورموجی، ،حاج سید علینقی حسینی دشتی و محمد خان دشتی، آیت الله سید مصطفی حسینی دشتی و آیت الله حاج شیخ میرزا ابراهیم دشتی و  استاد حاج سید محمد حسن نبوی و...

 

 

 

برج قلعه خورموج

 

در شهر خورموج از مهم‌ترین جاذبه‌های سیاحتی شهرستان دشتی است. سبک معماری آن سلجوقی و متاثر از سبک قلعه سازی دوره ساسانی است که با استفاده از طاق‌نما و گچ بری در آرایش دیوارها و درو‌‌ن اتاقها بنا شده است.

 

کلات مند و قلعه دختر

 

از دیگر آثار باستانی شهرستان دشتی است که هر ساله میزبان مهمانان زیادی از تمام نقاط ایران است.

 

شاهزاده محمد در روستای شیخان - عمارت شیرینه -قلعه داراب خان نیز از دیگر نقاط دیدنی این منطقه از استان است.وهمچنین پیر سبز و آتشکده مند.........

 

 

 

شكارگاه‌ كوه‌ سياه ‌

 

 اين‌ شكارگاه‌ در 83 كيلومتري‌ جنوب‌ شرقي‌ برازجان با ارتفاع‌ 1691 متر از سطح‌ دريا قراردارد و محل‌ قشلاق‌ عشاير منطقه‌ است‌. در حدود 7 هزار رأس‌ كل ‌، بز ، قوچ‌ و ميش‌ وحشي‌ در اين‌ شكارگاه ‌زندگي‌ مي‌كنند. در اين‌ منطقه‌ با اخذ پروانه ‌، امكان‌ شكار در فصول‌ معيني‌ وجود دارد.

 

منطقه‌ حفاظت‌ شده‌ تالاب‌ حله‌

 

 اين‌ منطقه‌ در محل‌ تلاقي‌ دو رودخانه‌ شاپور و دالکي قرار گرفته‌ و محل‌ زيست ‌انواع‌ پرنده‌ آبزي‌ مهاجر است‌. اين‌ تالاب‌ يكي‌ از تالاب‌هاي‌ نمونه‌ در سراسر جنوب‌ ايران‌ است‌.

 

شبانکاره

 

شبانکاره از قدیم ده‌کهنه نام داشته و در دوران‌های باستان آن را بخشی از ایالت اَنشاندر دولت ایلام دانسته‌اند و پس از آن جزئی از منطقه پارس هرام‌آباد که هم اکنون محله‌ای از شهر آبپخش می‌باشد در عهد باستان تا اواخر ساسانیان شهر بزرگی بوده است که از چهاربرج کنونی تا شبانکاره(دهکهنه) امتداد داشته و شبانکاره(دهکهنه) بازمانده‌ای از بهرام‌آباد بوده که در یک جنگ ویرانگر نابود شد و بعد از مدتها باقی‌مانده‌ای از شمالیترین نقطه شهر را دهکهنه نامیدند.

 

قلاسوزدر ۶ کیلومتری خاور شبانکاره از آثار دیدنی آن است. از مکانهای گردشگری و تفريحي شبانکاره می توان: سد زيباي شبانكاره (سد رئيس علي دلواري) - قدمگاه حضرت علي (ع) - شيخ اولياء - درختان ابوجهل - چشمه خانی - چشمه بیدو - منطقه دوگوش - آب انبار ملک منصور خان - بوستان آزادی (که در جنوب کشور کم نظیر می باشد) را نام برد.

 

سد مخزنی رئیس‌علی دلواری

 

سد مخزنی رئیس‌علی دلواری در بخش شبانکارهو در ۶۰ کیلومتری شهر برازجان (مرکز شهرستان دشتستان) در استان بوشهر ایران قرار دارد. این سد، در جنوب غربی ایران و در ۷۳ کیلومتری شمال شرقی بوشهر، بر روی رود شاپورساخته شده‌است. مهم‌ترین اهداف ساخت این سد، آبیاری ۲۴ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی، تولید سالانه ۹۶ هزار مگاوات انرژی برق آبی، کنترل سیلاب، ایجاد اشتغال، چلوگیری از بروز خسارات ناشی از سیل به زمین‌های کشاورزی، نخلستان‌ها و تخریب سواحل رودخانه‌ها بوده‌است.

 

 

 

 

 

 

 

کاخ کورش

 

این کاخ که در جنوب شرقی برازجان قرار دارد در سال 1350 توسط هیات باستان شناسی مورد حفاری و کاوش قرار گرفت و از قصور دوران هخامنشی شناخته شد . در گزارش هیات مذکور درباره این کاخ آمده است : بدون شک کاخی که امروز توسط هیات علمی باستان شناسی مورد کاوش قرار گرفته است ، تا دریا فاصله چندانی نداشته و به عنوان یک کاخ ساحلی در حاشیه خلیج فارس مورد استفاده قرار می گرفته و نمایشگر سیاحت دریایی هخامنشیان در منطقه جنوبی ایران بوده است . این کاخ در نوع خود بی نظیر و از جمله بناهای تاریخی و مفاخر ملی است . کاخ دیگری از کورش هخامشی هم اخیرا در منطقه چرخاب برازجان کشف شده است . (( عملیات حفاری در نیمه آذر ماه 1380 به مدت 80 روز و به سرپرستی آقای علی اکبر سرفراز انجام شد و تالا ر کورش متشکل از 12 عدد پایه ستون در دو ردیف شش تایی در مجاورت هم نمایان شد . ))

 

کاخ بردک سیاه

 

این کاخ در شمال برازجان قرار دارد. سبک معماری و مصالح بکار رفته در آن ، نشان می دهد که بعد از کاخ پاسارگاد دو کاخ کورش در برازجان ساخته شده است . این قصر که دارای ده ستون در دو ردیف می باشد ، به جهت بکار رفتن سنگ سیاه در زیر پایه های ستون به این اسم نامیده شده است . به این بنا برم سیاه بردک هم می گویند .

 

گور دختر

 

مقبره ای است در روستای پشت پر از توابع دشتستان که شبیه مقبره کوروش هخامنشی است این مقبره منسوب به دختر یا خواهر کوروش است . (( نکته قابل ذکر اهمیت بنای گوردختر از لحاظ ارتباط معماری هخامنشی یا معماری عیلامی است . ))

 

تل مر

 

این تپه باستانی که در جنوب برازجان و نزدیک کاخ کوروش قرار دارد از تپه های دوره عیلامی و هخامنشی است . ارتفاع آن در حدود 15 متر و قطر آن در حدود 50 متر بوده و شامل آثاری از دوره های مذکور است و به جهت مدور بودن آنرا مر نامیده اند . مر در گویش محلی به معنای گرد و مدور می باشد .

 

تل پهن

 

تل پهن تپه ای است نزدیک کاخ کوروش در برازجان در این تپه آجرهایی با ملاط ضخیم قبر پیدا شده که نشان دهنده ی ارتباط این آثار با دوره ی عیلامی است .

 

تل خندق

 

زمین وسیعی است در شمال برازجان که تپه های زیادی در آن وجود دارد . در این محوطه بقایای قلعه ای دیده می شود که آثار خندقی در اطراف آن نمایان است . تعدادی سکه و سفال لعابدار و قطعات آجر شبیه به دوره اشکانی هم در محل پیدا شده است . همچنین در آنجا بقایای دیوارهایی یافت شده که مصالح آنها مخصوص دوره ساسانی است .

 

تل طلسمی tol - telesmi

 

تپه ی است در جنوب برازجان که شامل آثاری از دوره ساسانی است . گل میخهایی نیز ا زتمدن عیلامی در آن یافت شده است .

 

تل جوهریtol-ejowhari

 

این تپه نیز از تپه های باستانی است که اینک از محلات شهر برازجان محسوب می شود و دارای آثاری از دوران هخامنشی و عیلامی است .

 

تنب گرو tonbe gorow

 

محوطه وسیعی است که آثار دیوارهایی از قلوه سنگ و ملاط گل در آن دیده می شود . در این محوطه دو مخزن مدور آب وجود دارد که سطح دیوار و دهانه ی آن ساروج کاری شده است . این محوطه در 12 کیلومتری شرق برازجان قرار دارد .

 

کوشک اردشیر

 

بقای کاخی است در روستای پشت پر از توابع شهرستان دشتستان که در بالای آن ستونی سنگی قرار دارد . از این ستون احتمالا برای دیده بانی یا خبر رسانی استفاده می شده است . این بنا شباهت زیادی به کاخ اردشیر در فیروز آباد فارس دارد .

 

توزبرازجان

 

نام شهری یاستانی است که از آن در کتب مختلف به اسامی گوناگونی نامبرده شده و در اشعار قدما اغلب بدون تشدید به کار رفته است . در آن شهر پارچه هایی بافته می شد به نام توزی که شهرت جهانی داشت و از صادرات مهم به شمار می رفته است . مورخان و سیاحان متقدم اغلب از مرغوبیت و زیبایی و اشتهار آن پارچه ها سخن به میان آورده اند ، اما از نظر موقعیت مکان بافتن آنها ، نظر واحدی ندارند .

 

کاروانسرا برازجان

 

یکی از آثار دوره قاجاریه ، کاروانسرایی است که به دستور میرزا ابولحسن خان مشیر الملک در برازجان ساخته شده است و بنا به نوشته فارسنامه ناصری : (( نزدیک به چهل هزار تومان رواج به خرج او رفته است و مانندش در بسیاری عمارت و استحکام بنیان کاروانسرایی در فارس نباشد )) و در کتاب آثار عجم هم آمده است : (( کاروانسرایی بسیار بزرگ و با شکوه در برازجان است که از بناهای مرحوم حاجی مشیرالملک است و به معماری حاجی محمد رحیم . الحق تماشای این کاروانسرا کمتر از سیاحت شهری نیست . عمارات عالیه از تحتانیه و فوقانیه دارد و چند طرف خلوت در آن ساخته تمام از سنگ و گچ ، چنانچه با لشکر کثیری بدان سرا فرود آیند ، همه را ممکن باشد . ) ) مردم دشتستان به این کاروانسرا دژ می گویند

 

 

 

آب‌انبار درخت‌ يا تنب‌ كرو برازجان

 

  اين‌ آب‌انبار در 12 كيلومتري‌ شرق‌ برازجان قرار دارد و در حال‌ حاضر حداقل ‌داراي‌ دو مخزن‌ آب‌ است‌ كه‌ به‌ قطري‌ حدود 4 متر به‌ صورت‌ دايره‌اي‌ در كف‌ زمين‌ كنده‌ شده‌ است‌.

 

دژ برازجان

 

 اين‌ دژ كه‌ در مركز شهر برازجان قرار دارد تا مدت‌هاي‌ مديدي‌ به‌ عنوان‌ زندان‌ مورد استفاده‌ قرار مي‌گرفت‌ و در اصل‌ كاروانسرايي‌ از دوره‌ قاجاريه‌ است‌ كه‌ ويژگي‌هاي‌ منحصر به‌ فردي‌ دارد و به‌ عنوان‌ يك‌ اثر ملي‌ به‌ ثبت‌ رسيده‌ است‌.

 

 

 

رودخانه دالكي‌ ‌برازجان

 

 اين‌ رود از ارتفاعات‌ دشت‌ ارژن‌ در غرب‌ شيراز سرچشمه‌ مي‌گيرد و پس‌ از دريافت‌ آب‌ رودخانه‌هاي‌ سرخون‌ و شيرين‌ رود و اتصال‌ به‌ رودخانه‌ شاپور در نزديكي‌ روستاي‌ رمله‌ به‌ خليج فارس مي‌ريزد. رود دالكي‌ بويژه‌ در قسمت‌هاي‌ شمالي برازجان باغات ‌، نخلستان‌ها و كشتزارهاي‌ وسيعي‌ را مشروب‌ مي‌سازد. سد شبانكاره‌ در نزديكي‌ بخش‌ سعدآباد بر روي‌ اين‌ رودخانه‌ احداث‌ شده‌ است‌. اطراف‌ سد و پوشش‌گياهي‌ بخش‌ شمالي‌ رودخانه‌ ، امكانات‌ لازم‌ را جهت‌ بهره‌برداري‌ تفرجي‌ و گذران‌ اوقات‌ فراغت‌ مردم‌ و گردشگران‌ را فراهم‌ آورده‌ است‌.

 

آبگرم‌ برازجان‌

 

 اين‌ چشمه‌ در 12 كيلومتري‌ مسير جاده‌ برازجان به کازرون و در فاصله‌ 6 كيلومتري ‌جنوب‌ روستاي‌ دالكي‌ قرار دارد و داراي‌ خواص‌ درماني‌ براي‌ بيماريهاي‌ پوستي‌ است‌.

 

آب‌گرم‌ دالكي‌ برازجان

 

 آبگرم‌ دالكي‌ در 18 كيلومتري‌ شهر برازجان به‌ سمت‌ کازرون ، بين‌ روستاي‌ دالكي‌ و شهر برازجان‌ قراردارد. آبدهي‌ اين‌ چشمه ‌، 18 ليتر در ثانيه‌ و از خواص‌ درماني‌ برخوردار است‌. آب‌ اين‌ چشمه‌ دررديف‌ آب‌هاي‌ سولفات‌ كلسيم ‌، كلرور سديم‌ و گوگردي‌ داراي‌ منيزيم‌ گرم‌ است‌.

 

آبگرم‌ خانيك‌ يک و دو ‌برازجان

 

 اين‌ چشمه‌ها در يك‌ كيلومتري‌ روستاي‌ خانيك‌ در منطقه‌ برازجان‌ قرار دارند و ازخواص‌ درماني‌ قابل‌ توجهي‌ نيز برخوردار هستند. آب‌ آنها در رديف‌ آب‌هاي‌ سولفات‌ كلسيم‌ همراه‌ با منيزيم‌ و كلرور سديم‌ ولرم‌ است‌.

 

شاهزاده ابراهیم (ع)

 

این بقعه در جنوب شرقی شهر برازجان و در کنار روستای "نی‌نیزک" قرار دارد. شاهزاده ابراهیم (ع) فرزند امام موسی کاظم (ع) و برادر امام رضا (ع) است که در نزدیکی روستای نی‌نیزک به شهادت می‌رسد و روی تپه‌ای به نام "له‌له پرچین" در کنار این روستا دفن شده است. این مکان مقدس به علت داشتن طبیعتی زیبا و دیدنی و همچنین کرامت‌های امام‌زاده باعث شده زائران بی‌شمار را به طرف خود دعوت نماید. 

 

منابع طبیعی سرکره

 

یکی از دیدنی‌ترین مناطق شهرستان دشتستان منابع طبیعی "سر کره" است که در جنوب شهر برازجان قرار دارد و در اواخر زمستان و اوائل بهار یکی از زیباترین و سرسبزترین مناطق شهرستان دشتستان است که مسافران بی‌شماری را به طرف خود دعوت می‌نماید.

 

آرمگاه شیخ منصور خزاعی

 

این اثر در جنوب روستای زیارت از توابع بخش مرکزی شهرستان دشتستان قرار دارد و مربوطه به دوره‌ی اسلامی است. این بنا که در سال‌های اخیر مرمت و بازسازی شده یکی ازبناهای بسیار زیبا است که دیدن آن لازم به نظر می‌رسد.

 

بقعه آقا میر هداف

 

این بقعه مربوط به میرهداف یا پیرهداف است که مردم شهرستان دشتستان اعتقاد خاصی به آن دارند. این بنا مربوط به دوره‌ی اسلامی است و می‌گویند این پیر در حمله مسلمانان به شهر توز کشته شده است. این بقعه در نزدیکی شهر سعدآباد قرار دارد.

 

پل مشیر

 

این پل زیبا و دیدنی در شمال شهر دالکی قرار دارد و در نوع خود بی‌نظیر است. ساخت آن دوره‌ی ساسانیان صورت گرفته. گرچه قبلاً تاریخ ساخت آن را دوره‌ی قاجاریه می‌دانستند ولی در بازدید جدید دکتر "سرفراز" از این بنا معلوم شده که این بنای مهم مربوط به زمان ساسانیان است. این بنا در سمت چپ جاده‌ی برازجان به شیراز قرار دارد.

 

نیایشگاه مند

 

نیایشگاه مند مربوط به دوره اشکانیان - دوره ساسانیان است و در شهرستان دشتی، روستای وراویواقع شده و این اثر در تاریخ ۲۷ تیر ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت۲۰۹۵به‌عنوان یکی از آثار ملی ایرانبه ثبت رسیده است.

 

آبشار زیرراه

 

آبشار زیرراه در روستای زیرراه از توابع بخش سعدآباد شهرستان دشتستان در استان بوشهر ایران.این آبشار از جاری شدن چند رشته قنات بوجود آمده است.

 

 

 

آبشار فاریاب پشتکوه

 

آبشار فاریاب پشتکوه در روستای فاریاب در شهرستان دشتستاندر استان بوشهر ایران.

 

این آبشار از به هم پیوستن آب چشمه‌های منطقه فاریاب دشتستان، رود فاریاب و آبشار زیبای آن تشکیل می‌شود. با توجه به دمای بالای استان و کم آبی در این منطقه، آبشار فاریاب و چشمه سارهای اطراف آن بسیار مهم تلقی می‌شوند. مهمترین چشمه این منطقه چشمه تنگ فاریاب است که اهالی روستای فاریاب برای آبیاری باغ‌های خود از آن استفاده می‌کنند.

 

غار چهل خانه

 

غار چهل خانه واقع در شهر سعدآباداز توابع بخش سعدآباد شهرستان دشتستان یکی از آثارهای تاریخی و از نقاط دیدنی استان بوشهردر جنوب ایراناست.

 

در شمال شهر سعدآباد دشتستان بوشهر رشتهکوهی است که مشرف به رودخانهشاپور است. در ارتفاعات این کوهتعدادی اتاق شبیه به غارهایصخره‌ای و حجاری شده دیده می‌شود که یک مجموعهٔ بسیار زیبا را تشکیل می‌دهند. اندازه‌های داخلی اتاق‌های «غار چهل خانه» در ابعاد گوناگونی است. به دلیل ضعف نوع جنسیت سنگ کوه بر اثر عوامل طبیعی و فرسایش مثل سیلدچار تخریب شده‌است. ورودی این دخمهبه شکل ذوزنقه بوده و در داخل آن طاقچه‌هایی در اشکال مختلف تعبیه شده‌است. طبق کارشناسی‌های مختلف به عمل آمده این مجموعه یکی از مراکز ادیانبوداگری در روزگار گذشته بوده ولی به علت اینکه ادیان غیر ملی مانند بوداییدر ایران پیشرفتی نداشته‌اند و این دین در ماوراالنهرو خراسانو بلخبه طورمختصر رایج بوده احتمال صدق چنین نظری ضعیف است. اما با توجه به اشراف آن به رودخانه و قرار گرفتن چهره آن به سمت مخاور احتمال بیش تری وجود دارد که یکی از مراکز ادیان رسمی و ملی ایران در عهد ساسانیانباشد.

 

 

 

 

 

 

 

کنگان

 

شهرستان کَنگان (به لهجه محلی: کَنگون) یکی از شهرستان‌های استان بوشهر در جنوب ایران است. کنگان از شمال به شهرستان جم، از جنوب خلیج فارس، از غرب به بندردير، و از سمت شرق به عوینات محدود می‌گردد.

 

شهرستان‌ كنگان‌ در منتهي‌ اليه‌ جنوب‌ شرق‌ استان‌ در نوار ساحلي‌ خليج فارس قرار دارد. بندر طاهري‌ كه‌ ازتوابع‌ آن‌ است‌ در قرن‌ چهارم‌ هجري‌ اهميت‌ بازرگاني‌ بسيار داشته‌ است‌ و بندر سيراف‌ در غرب‌ اين‌ ناحيه‌ در زمان ‌استخري‌ و مقدسي‌ بزرگترين‌ بندر ايران‌ در خليج‌ فارس‌ بود كه‌ بعد از شيراز بزرگترين‌ شهر ايالت‌ اردشير خوره‌ به ‌شمار مي‌رفت‌. علاوه‌ بر آثار به‌ جا مانده‌ مذكور، چشمه‌ آب‌ گرم‌  ميانلو در شمال‌ كنگان و‌ قلعه نصوری از ديدني‌هاي‌ اين‌شهرستان‌ است‌.

 

 

 

عسلویه

 

عسلویهشهری از توابع شهرستان کنگانو یک منطقه عظیم صنعتی از توابع استان بوشهردر جنوب ایران است. این شهر کوچک در دوازه کیلومتری شرقی روستای نخل تقی و در هفت کیلومتری روستای بیدخون و در کرانه خلیج فارس واقع شده‌است.

 

رودخانه‌ مند - كنگان‌

 

اين‌ رودخانه‌ از ارتفاعات‌ شمال‌ شرقي‌  کازرون و ارتفاعات‌ شمال‌ غربي شيراز سرچشمه ‌مي‌گيرد و در جنوب‌ بندر كنگان‌ وارد خليج فارس مي‌شود. شيب‌ اين‌ رودخانه‌ ملايم‌ و عرض‌ آن‌ گاه‌ تا 25 مترمي‌رسد. اين‌ رودخانه‌ از طرف‌ كازرون‌ به‌ استان‌ بوشهر جاري‌ است‌ و قسمتي‌ از دهستان‌ شبانكاره‌ را آبياري ‌مي‌كند و سپس‌ به‌ رودخانه‌ دالكي‌ مي‌پيوندد.

 

چشمه‌ آب‌ معدني‌ مير احمد - كنگان‌

 

اين‌ چشمه‌ در غرب‌ ميراحمد در 60 كيلومتري‌ جاده‌ بوشهر – بندر عباس قراردارد. آب‌ چشمه‌ ‌ ميراحمد در رديف‌ آب‌هاي‌ سولفات‌ كلسيم‌ همراه‌ با منيزيم‌ و كلرور سديم‌ و لرم‌ است‌.

 

 

 

ساحل زیبای نایبند 

 

منطقه حفاظت‌شده نای‌بند منطقه در ۳۲۰ کیلومتری جنوب شرقی بندر بوشهر شامل خلیج نای بند، منطقه حفاظت شده نای بند و جنگل‌های حرای (مرزهای عسلویه، بساتین و هاله) است. این منطقه با وسعت ۲۲هزار و 500 هکتار بصورت دماغه مرتفع در ساحل جنوبی خلیج نای بند قرار دارد. 

 

گونه‌های کل و بز، قوچ و میش، و گونه نادر جبیر و جیرفتی را در بر دارد.در چشم انداز طبیعی این منطقه دارای خورهای متعدد، جنگلهای حرا، سواحل ماسه‌ای و درختان کهنسال انجیر معابد، دشتهای مشجر دره‌های عمیق و صخره‌ای وجود دارد.

 

این منطقه از نظر تنوع جانوران وحشی منحصر به فرد است و دارای میش و قوچ، کل، بز وحشی، آهو، جبیر و پلنگ است. جبیر را آهوی هندی و آهوی کویری نیز می‌نامند. جبیر کمی کوچکتر از آهو با پوست اُخرایی رنگ است که رنگ سفیدی در زیر شکم دارد. شاخ آن مستقیم با انحنایی در طرف جلو است که پیچ قلاب مانند نوک شاخ آهوی ایرانی را ندارد.

 

پارک ملی دریایی نایبند با مساحت ۴۹ هزار و ۸۱۵ هکتار در دو استان بوشهر و هرمزگان قرار دارد. 

 

مجموعه پارک ملی دریایی زیر نظر اداره کل محیط زیست شهرستان کنگان است. حدود ۲۷ هزار هکتار این منطقه دریایی و بقیه خشکی است.

 

 

 

 

 

بندر طاهری - سیراف(باستانی تاریخی)

 

بندر طاهری از توابع اين شهرستان در قرن چهارم هجری از اهميت بازرگانی زيادی برخوردار بود. خرابه های بندر سيراف در باختر اين ناحيه در زمان «استخری» و «مقدسی» بزرگ‌ترين بندر ايران در خليج‌فارس‌بود‌و تمام كالاهايی كه از طريق دريا به ايران وارد می شد در آن بندر توزيع شده و بعد از شيراز بزرگ ترين شهر اردشير خوره بوده است. مجموعه شواهد تاريخی موجود نشان‌گر آن است كه شهرستان كنگان نسبت به ساير شهرستان های استان از اهميت سوق الجيشی و بازرگانی و تاريخی جالب توجهی برخوردار است.  

 

 

 

بندر باستانی دیر

 

بندر دیر در جنوب استان بوشهر واقع شده و با مرکز استان ۲۰۸ کیلومتر فاصله دارد.

 

ساحل بندر دَیّر یکی از زیباترین مکان‌های ساحل و دریا می‌باشد. سه اسکله اصلی معروف آن، صادر کننده و تامین کننده ماهی و میگو به داخل و خارج کشور است.

 

وجود ناحیه بردستان و بندر بتانه در اطراف دیر و آثار تاریخی باقی مانده حکایت از سوابق تاریخی این شهر دارد. در عصر عیلامی‌ها نیز بتانه را بتنه می خوانده‌اند که هر سال در این شهر بازار بزرگی بر پا می شده‌است.

 

 

 

بنادر دیّر، بتونه و بردستان در عصر ساسانیان معمور و آباد بوده‌اند.

 

این بندر از سه مسیر به خارج از شهر راه دارد، مسیر ساحلی، مسیر بزرگراه سیراف به استان بوشهر و از جاده فیروزآباد به استان فارس راه پیدا می‌کند.

 

در مسیر ساحلی به این بندر در منطقه بردخون در غرب این بندر جزایر ام الگرم ، تهمادو ، نخیلو و خور خان در کنار سواحل نیلگون خلیج فارس فضای بسیار مناسب و زیبایی برای گردش و تفریح مسافران نوروزی است که هر ساله مسافران زیادی را به سوی خود می‌کشاند.

 

بندر دیر بزرگترین اسکله صیادی کشور را در خود جای داده است. ماهی و میگوی این بندر در دنیا بی‌نظیر است و در همه ایام این غذای پروتئین‌دار را می‌توان در این بندر به دست آورد.

 

در این شهرستان مکانهای دیدنی زیبا و جذاب وجود دارد که از همه زیباتر ساحل بکر و زیبای این بندر در ساحل خلیج‌فارس است که در کنار ساحل این بندر امکانات زیادی برای رفاه مسافران نوروزی تدارک دیده شده است.

 

ز دیگر نقاط دیدنی این بندر اسکله و موج‌شکن بزرگ این بندر است که شهرداری برای گشت دریایی مسافران نوروزی تعداد زیادی قایق گشت دریایی در نظر گرفته است که بسیار جالب ودیدنیاست.

این بندر بقاع متبرک و اماکن مقدسه زیادی دارد که از این جمله امام‌زاده امیر دیوان، امام‌زاده سید جمال الدین، امام زاده شاه پیر غریب، امام زاده شاه ابوالقاسم، پیر دختر ، امام زاده بی‌بی حکیمه، امام زاده سید صفا ، شاهزاده محمد، امام زاده سید محمد و امام‌زاده بی‌بی دولت را می‌توان نام برد.

 

 

 

گنبد نمکی جاشک 

 

کوه جاشک، کوه نمک یا گنبد نمکی جاشک در استان بوشهر، یکی از بزرگ‌ترین و فعالترین و زیباترین گنبدهای نمکی ایران و خاورمیانه و از جاذبه‌های طبیعی استان بوشهر است که در بهمن سال ۱۳۸۶ بعنوان اثر طبیعی ملی فسیلی به عنوان یکی از مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست به ثبت رسید که اکنون در اختیار محیط زیست قرار گرفته و محیط بانی آن در روستای جاشک از توابع دهستان آبدان شهرستان دیر در آینده نزدیک ایجاد می‌شود.

 

 مهمترین خصوصیات بارز و متفاوت کوه نمکی جاشک به نوع نمکهای این کوه نمکی، گنبدها و غارهای منحصر به فرد، آبشارها، بلورها و... می‌توان اشاره داشت.

 

قلعه حصار

 

قلعه حصار قلعه‌ای تاریخی واقع در روستای حصار بخش امام حسن شهرستان بندر دیلم بوشهر و یکی از آثارهای تاریخی و از نقاط دیدنی استان بوشهردر جنوب ایراناست. این قلعه در «قلعه حصار آقا خان لیرادی» دیلم قرار دارد. حدود ۱۱۰ سال توسط آقا خان لیرادیو حاکم دهقان لیرادیساخته شده‌است.

 

مساحت قلعه ۴۰۰۰ متر مربع است و دارای چهار برجاست که محل نگهبانی تفنگچیان خارک بوده‌است. قلعه دارای ۱۵ اتاق و یک حماماست که حمام دارای خزینه بوده و همیشه آب گرم داشته‌است. پوشش سقف از بوریاو چوببسیار محکمی به نام چندلجهت تیرپوش استفاده شده‌است. اتاق‌ها از چوب ساجبوده و از ملاطی محلی به نام چاری نیز استفاده شده‌است. در قسمت پایین ساختمان زیر زمین‌هایی درست شده که مخصوص مرغو خروسو قسمتی مربوط به نگهداری گندمو جوبرای سال آینده بوده‌است. این ساختمان که در حقیقت حیاط اندرون خان بوده، دارای چندین قسمت مختلف می‌باشد. قسمت آشپزخانه، نان پُختنخدمت گزاران، قسمت مخصوص تهیه ماستو جمع آوری روغنو کره و قسمتی نیز مخصوص زندگی سپاهیان بوده‌است. ارتفاع ساختمان بیش از ۷ متر است. این بنا از قلاع زیبای حاشیهٔ خلیج فارساست که در بزرگی و وسعت چشم گیر است.

 

 

 

منطقه حفاظت‌شده مُند

 

منطقه حفاظت‌شده مُند در بخش بردخوناز شهرستان دیر استان بوشهر ایران در ۱۳۰ کیلومتری جنوب بندر بوشهرمی‌باشد.

 

چهار جزیره عمده سواحل خلیج فارس از جمله زیستگاههای لاک پشتهاو پرندگان و پرستوهای دریایی و محل لانه گذاری و تخم گذاری آنا در منطقه حفاظت شده مند می‌باشند که به ترتیب از شمال به جنوب از قرار زیرند:

 

جزیره‌ام سیله (خان) - جزیره تهمادو (جبرین) - جزیره نخیلو - جزیره‌ام الکرم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جم

 

این شهرستان از شمال و شرق به بخش اسیر در شهرستان مهر از استان فارس ،از جنوب به شهرستان کنگان و از غرب به شهرستانهای دشتی و دیر محدود می‌شود.

 

این شهرستان از یک طرف به شهرستان فیروز آباد از توابع استان فارس متصل از طرف دیگر از طریق اتوبان ۴ خطه جم - عسلویه به شهرستان کنگان و منطقه عسلویه قطب اقصادی انرژی ایران متصل گردیده است . جم از مناطق کوهستانی و خوش آب وهوای استان بوشهر است. وجود منابع کاری فراوان در این منطقه جم را به یک شهرستان مهاجر پذیر تبدیل کرده است که نتیجه آن ورود فرهنگ‌های گوناگون به این منطقه است. با پیشرفتی که شهرستان جم در سالهای اخیر داشته است انتظار می‌رود بزودی جم به یکی از شهرستانهای بزرگ در استان بوشهر مبدل گردد .

 

کوه پردیس (پدری)

 

این کوه به عنوان یکی از عجایب شهرستان جم محسوب می‌شود و پژوهشهای بسیار زیادی روی این کوه انجام شده که دارای نتایج جالب و شگفت‌آوری بوده و تعابیر مختلفی را به جا گذاشته است.

 

این کوه در قدیم با عنوان کوه جم، پوز یا پدری نامیده می‌شد چون قله این کوه شبیه پوز است. اما در کتاب اوستا از این منطقه به "ور جم کرد" نام برده می شود به همین دلیل نام جم نیز بر آن گذاشته شده اما یک پژوهشگر با استفاده از نام "پدری" که نام رسمی کوه و به معنی پارادایس یا بهشت اوستاست، واژه پردیس را برای آن انتخاب کرد به همین دلیل اکنون از واژه پردیس در کل کشور برای اماکن، مناطق حتی نام دختران نیز استفاده می شود.

 

قله این کوه که رفته رفته از ارتفاع آن کاسته شده، نزدیک‌ ترین نقطه کره زمین به خورشید، ‌است زیرا در نزدیکی خط استوا بلندترین ارتفاع، قله همین کوه‌ است. حتی اورست حدود هزار متر از پوز پدری پائین‌تر است و یک قله مستقل جداگانه محسوب می‌شود.

 

مغناطیس فوق العاده قوی کوه در جهان زبانزد است و اگر در فاصله ۵۰ تا ۱۰۰ متری کوه یعنی تقریبا انتهایی ترین نقطه مشخص اسفالت با ماشین توقف کنی و ترمز دستی را بخوابانید ، ماشین بجای سر پائینی به نرمی به سمت کوه کشیده می شود که البته همین مغناطیس برای رانندگان نا آشنا بسیار دردسر ساز بوده و تا کنون تعداد زیادی از خودروها بی اختیار با کوه تصادف کرده اند . (این مطلب تایید نشده است)

 

این منطقه خرمای ویژه نیز تولید می کند که به نام خرمای خصه معروف است و کاملا در شیره خود غرق می شود یعنی یک کاسه آن ظرف سه ساعت پر از شیره می شود و اندازه این خرما اندازه آلبالو بود و به جهت همان خواص دارویی منطقه تماما” برای ساخت قندهای رژیمی برای بیماران دیابتی صادر می شود، نکته جالب دیگر رویش درخت زیتون در دامنه شمالی کوه حد فاصل شهرستان جم تا روستاهای چاهه و دره پلنگی می باشد که در آب و هوای آن منطقه بسیار بعید می نمود .فعلا سندی برای قدمت چاهه و دره پلنگی وجود ندارد ولی علائم مشهودی از غار نشینی مشاهده ، و فسیل های مختلفی در این منطقه به وفور پیدا شده است

 

در لایه های زیرین این کوه معدن عظیمی از آب خنک و فوق العاده سالم وجود دارد ، آن هم در اطراف عسلویه !مردم چاهه و جم ، کوه پردیس را فوق العاده مقدس و محترم می شمارند ، و به استناد علائم موجود در آتشکده احتمالا یکی از اولین مکانهایی بوده که نفت در آن سوزانده شده است .با افتتاح جاده فیروز آباد به عسلویه توسط پتروشیمی ، رفتن به این منطقه خیلی میسر تر و راحت تر شده است . پتروشیمی با تاسیس سه شهرک بزرگ در این منطقه اقدام به تاسیس فرودگاه جم نموده و چهارشنبه هر هفته یک پرواز به مقصد جم انجام می شود که امکان بسیار خوبی برای سفر به این منطقه اعجاب انگیز است .

 

 

 

جنگل گلو بردکان 

 

یکی از مناطق نمونه‌ی گردشگری در شهرستان جم استان بوشهر ، جنگل گلوبردکان واقع در بخش ریز این شهرستان است. این جنگل با داشتن درختان بسیار سایه‌گستر و رود تقریباً دائمی همه ساله پذیرای مهمانان بسیاری است.

 

جنگل گلوبردکان ریز از جمله مناطقی است که عید نوروز بسیار پر تردد و مهمان‌پذیر بوده و به دلیل وسعت نسبتاً زیاد تعداد زیادی از مسافران نوروزی و مردم بومی می‌توانند از محیط مفرح آن استفاده کنند.

 

بناها وآثار تاریخی شهرستان جم

 

  • حمام محمد علی خان جمی (دوره قاجاریه)
  • آسیاب علی‌آباد (طاحونهٔ حاجی مظفر)
  • آتشکده شهرخاص
  • گور دخمه های اکبر آباد
  • تخته سنگ نقش بز روستای بید پیه
  • آب انبار های دوره ساسانی رشته کوه مهر و کشتی
  • سدهای ساروجی منطقه ( چم برکه,اکبرآباد,قصاب,دایو,گیر کلات,چم چشمه...)
  • خانه های گبری روستای قصاب (متاسفانه توسط شرکت نفت و گاز زاگرس جنوبی تخریب شده)
  • قلعه سی سواران روستای دولنگه
  • نقش برجسته قدمگاه روستای پلنگی
  • آسیاب های شهرخاص, بید پیه, علی آباد و...
  • نر و لاس فاریابهای اکبرآباد و...
  • برکه های ساروجی تل قلعه,برکه نیشترو,قصاب, اکبرآباد,چم برکه و...
  • آثار ساروجی کوه صعب العبور روستای حرمی
  • سد و گورستان تاریخی و باغهای روستاهای غربه و دایو

 

مشاهیر و شخصیتهای شهرستان

 

  • مرحوم محمد علی خان جمی  نماینده حکومت,شاعر و خادم اهل بیت
  • مرحوم ایت الله فاضل جمی شاعر,ادیب و روحانی
  • مرحوم جواد خان ملقب به جم پور نماینده حکومت وقت
  • مرحوم یوسفی شاعرو تاریخ دان
  • مرحوم کامران (موسس مدرسه کامران سابق ولیعصر(عج) فعلی )
  • مرحوم حمزه خان بهادری(موسس مدرسه سروش اکبر آباد)
  • مرحوم جمرتبه ادیب و تاریخ دان 
  • مرحوم شیخ محمد تقی راستین روحانی برجسته منطقه
  • مرحوم علی بابایی شاعر
  • مرحوم فتحی شاعر روشن ضمیر
  •  مرحوم علی اکبر خان ملقب به بهادر السلطنه حاکم جم و شاعر

 

ومعاصر :

 

  • حاج علی یگانه ( کارمندسابق کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان, بنیان گذار مدارس عشایری منطقه, …)
  • اکبر سعادت طلب شاعر طنز پرداز
  • طالب موذنی دکترای برق و مخابرات دانشگاه نوادا امریکا
  • دکتر اسدی دکترای هسته ا

 

و همچنین:

 

 - مناظر زیبای گود لح (چشم‌اندازهایی زیبا در پشت کوه‌های بهرباغ و علی‌آباد) - حمام محمد علی خان دوره قاجاریه - آسیاب علی‌آباد (طاحونهٔ حاجی مظفر) - رشته قنات قره چناق - تنگ حنا - بنو تنگمان - طاقو - حنوط - باغ پدری – قلعه سی‌سواران-باغ‌های بیدخوار، نرگسی، بیدبلند، کوری، منظر، حاجی آباد،صیدی،پهگو،فرامرزی،انارستان،دوتوولی،کوهچر و دیگر روستاهای زیبای جم و ریز - مناطق باستانی دایو و گلوقلات (گیر کلات) - پیر گلدسته - سد و گورستان تاریخی و باغهای روستای غربه - بناهای تاریخی روستای حرمیک-رشته قنات قدیمی روستاهای تشان ودرهبان. زیارتگاه کوهستانی قدمگاه,امامزاده دستشور( کنار روستای دایو) و دره زیبای مجاور روستای دره پلنگی ووقنات باستانی پدری وبینجیشکواز نقاط دیدنی این شهرستان است. - باغ‌های لیمو و زیتون - پیر بی‌بی بانو - پیر بیراهه آبگرمک(امامزاده جعفر)(باغها و آبشارهای زیبا) –

 

 

 

بندر دیلم

 

قرائن نشان مي دهد كه قدمت اين بندر به دوره هخامنشي مربوط مي شود ، كه وجه تسميه آن به خوبي روشن نيست . چرا كه در ادوار مختلف اين منطقه اسمهايي داشته است . بندر تيلمون (ديلمون) برگرفته از: نام قديم بحرين و سـرانجام بنــدرديلم نــامهايي بوده انـد كه بـه اين شهرستان اتلاق گرديده است.
و نام هاي ذكرشده ديگري درتاريخ است كه اين شهر را ديـل، ديلـه هم ناميده اند.
در دوره هخامنشي دو رشته راه، پارسارگاد و تخت جمشيد را به هرمز، بندرديلمون و آستانه دركرانه خليج فارس مربوط مي ساخته كه بنادر ديلمون ، هرمز و ريشهر ( بوشهركنوني ) در دوره مذكور از مراكز تجاري بوده اند، صدور روغن چراغ ، نفت از بندر شينيز (سينيز) باقي مانده از دوره ساسانيان و پارچه هاي كتاني و فلزات گرانقيمت مرسوم بوده است.
آثــار پنج شهــر تاريخي با نامهاي سينيز (شينيز) ، اسلجان، مهروبان، سنجاهان و قوستان از دوره هاي قبل از اسلام در اين شهرستان كشف و به ثبت رسيده است كه با وجود اسناد تاريخي و سفرنامه هايي ازجمله
سفرنامه ناصرخسرو ، [وآثار باستانی ] تاريخ اين شهرستان بين 2300 الي 2500 سال اعلام گرديده است...

 

 

 

بندر مهرویان(تاریخی باستانی)

 

بندر قدیمی مهروبان در 24 کیلومتری شمال بندر دیلم قرار داشت. آثار خرابه های این بندر هم اکنون درمحلی به نام تل امام زاده مشهود است. حدود 20 کیلومتری بندر دیلم در حوالی خور امام حسین که امروزه یکی از مراکز تاسیسات نفتی جنوب است آثار خرابنه های بندر سی نیز باقی مانده است

 

مهروبان، مهرویان، ماهی رویان و یا ماهی روان که بعضی از جغرافی نویسان و مورخان در محل و موضع آن دچار تردید و اشتباه شده اند، در حقیقت در چهار فرسخی یا 24 کیلومتری شمال بندر دیلم امروز قرار داشته است. این بندر بندری پر رونق و معروف بود. پس از ویرانی بندر مهروبان، که گویا در عصر مغول یا کمی قبل از آن روی داده است، بر رونق بندر دیلم افزوده شده است. اگر چه نام بندر دیلم را در نوشته های 150 سال اخیر می بینیم اما از چند قرن قبل از این نیز دارای رونق بوده است. این بندر در 12 فرسخی جنوب شهرستان بهبهان در استان خوزستان، و در 36 فرسخی شمال غربی بندر بوشهر در ساحل دریا قرار گرفته است. آثار بازمانده بندر استخر و بندر ابوالهوا در فاصله هجده کیلومتری بین بندر دیلم و بهبهان دیده می شود. امروزه بندر دیلم مرواریدی کوچک بر تارک خلیج بزرگ فارس است. مسیرهای ارتباطی به این شهرستان عبارتانداز:

 


راه اصلی بندر دیلم – گناوه به سمت جنوب شرقی به طول 67 کیلومتر
راه فرعی بندر دیلم – هندیجان – بندر ماهشهر به سمت شمال غربی
راه فرعی بندر دیلم – سردشت – بهبهان

 

 

 

 

 

بندر سینیز(تاریخی باستانی)

 

سی‌نیز یا شی‌نیز بندری باستانی در بخش امام حسنکنونی واقع در شهرستان دیلم استان بوشهر بوده‌است که در ناحیه شمالی استان بوشهر میانه دو بندر مهروبان و جنابه (گناوه) قرار داشته و صنعت پارچه‌بافی آن شهرتی جهانی داشته، متون ادبی از بزرگان سینیز بخوبی یاد کرده‌اند. بندر سینیر به همراه غربی‌ترین بندر استان بوشهر یعنی بندر "مه رویان"(بندر دیلمکنونی) و تا شرقی‌ترین بندر یعنی بندرهای سیراف(طاهری کنونی) و نای‌بند، همه بندرهای باستانی قدیمی و استراتیژیک استان بوشهرند. بنادر مهروبان وسی‌نیز از منضمات ریشهرباستانی یا ریو اردشیر کهن بوده‌اند.

 

سی‌نیز یکی از محوطه‌های تاریخی – باستانی دهستان لیراویاست، تل و تپه‌های به جا مانده از شهر تاریخی سینیز در میانه روستاهای حصار، گاودار، بنه‌احمدون و بندر امام حسن می‌باشد.

 

در دوره ساسانیان سی‌نیز در جایگاهی بلند از علم و فرهنگ و تمدن قرار داشت به طوری که دارای یک مرکز علمی (دانشگاه) و کتابخانه‌ای بزرگ بود. از نظر وضعیت دریایی، کشاورزی و صنعتی نیز سی‌نیز دارای رونق فراوان بوده است. پنبه مصری از عمده ترین واردات این بندر بوده و کشت کتان و کارگاههای بافندگی و روغن چراغ از جمله کالاهای پررونق آن بوده است. تجارت دریایی بندر سی‌نیز با نقاط جهان از جمله: روم، مصر، هند، بصره و چین صورت می‌گرفته است. آب انبار قدیمی شهر تاریخی سینیز از آثار مشهور آن است.

 

امامزاده امام حسن

 

امامزاده امام حسن مربوط به دوره ایلخانیاست و در شهرستان دیلم، بخش امام حسن، شهر امام حسن، درمرکز شهر واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت۲۲۱۶۹به‌عنوان یکی از آثار ملی ایرانبه ثبت رسیده است.

 

بازاردیلم

 

بازار بندر دیلم و بندر ریگ که از توابع بندر دیلم است همانند بندر گناوه حاوی محصولات خارجی و ارزان قیمت است که هر ساله پذیرای بسیاری از گردشگران است.

 

 

 

 

 

بندر گناوه

 

شهر بندري گناوه در طول جغرافيايی ۵۰ درجه و ۳۱ دقيقه شرقی و عرض جغرافيايی ۲۹ درجه و ۳۴ دقيقه شمالی قرار دارد. بندر ‌گناوه مركز شهرستان گناوه در ۱۶۰ كيلومتري شمال غربي بوشهر و در كرانه خليج فارس واقع است.

 

آب و هواي گناوه گرم و مرطوب است و ميزان بارندگي سالانه به طور متوسط ۱۵۰ميلي متر است. راهي به طول ۸۸ كيلومتر به سمت جنوب شرقي كه تا برازجان امتداد دارد.

 

سواحل زيباي خليح فارس و غروب هاي سحر انگيز آن مهم ترين مكان هاي ديدني استان بوشهر را تشكيل مي دهند. جزيره خارک در نزدیکی شهرستان گناوه واقع شده است و از مهم ترين جاذبه‌هاي طبيعي منطقه و يکي از جزاير زيباي خليج فارس به شمار مي آيد. اين جزيره از مناطق بسيار قديمي منطقه بوده و داراي آثار تاريخي متعددي است.

 

ساحل زیبای گناوه

 

 ساحل بندر گناوه یکی از زیباترین سواحل جنوب ایران است. از اقدامات زیباسازی ساحل پروژه ساخت پارک ساحلی است .

 

مشاهیرگناوه

 

از مشاهیر دینی شهر گناوه می‌توان از شیخ محمد بحرانی، شیخ عبدالمهدی بحرانی، شیخ علی بحرانی (مؤلف کتاب تهذیب نفس)، عبدالخالق دشتی و محمد بدری و حسن داوودی می‌توان نام برد.

 

بازار گناوه

 

بندر گناوه به بازارش شهرت دارد.اجناس خارجی از بندر گناوه وارد می شود و با قمیت ارزان در این بازار به فروش می رسد.

 

برج خان در بندر ریگ

 

برج خان واقع در شهر بندر ریگدر بخش ریگاز توابع شهرستان بندر گناوهیکی از آثارهای تاریخی و از نقاط دیدنی استان بوشهردر جنوب ایراناست.

 

برج خان بنایی است تاریخی که تعلق به خانعلی حیات داوودیاست. تاریخ بنای برج به سال ۱۷۷۷ میلادی بر می‌گردد. سبک معماری این بنا، بیت میلانی است. نمونهٔ این برج در کشورهای حوزهٔ خلیج فارسو ساختمان‌های بافت قدیم شهر زیاد وجود دارد.

 

ساختمان دارای دو بخش اندرونی و بیرونی بوده و از نوع حیاط مرکزی است که اتاق‌ها اطراف و حوض در وسط حیاط تعبیه شده‌است. بنای برج دو طبقه‌است که در هر طبقه دارای دو اتاق به ابعاد ۵×۵ است و بین آن‌ها راهرو وجود دارد. جلو اتاق‌ها طارمه یا بالکن واقع است که با ۱۴ ستوناز نمای روبه رو نگه داشته شده‌است. پشت بام دارای سرستون‌هایی با گل میخ گلوله‌ای است که چون نگهبانی به نظر می‌رسند که روبه روی خلیج فارس به مراقبت از برج ایستاده‌اند.

 

 

 

 

 

جزیره خارک

 

 در نزدیکی بندر گناوه است .این جزیره در فاصله 57 كیلومتری شمال غربی بوشهر واقع گردیده است.

 

 

 

براي ورود به جزيره خارک حتما بايد از طرف فردي ساکن و يا شاغل در جزيره  اجازه ورود براي شما گرفته شود و يا توسط شرکتي در جزيره مجوز ورود شما _به عبارتي دعوت نامه_ صادر شود، در غير اينصورت جهت اخذ مجوز ورود بايد به فرمانداري شهرستان بوشهر مراجعه و مجوز مذکور را دريافت نماييد تا سپس از دو مسير هوايي و دريايي مي توان به جزيره خارک سفر کرد.

 

اين جزيره سرزميني مرجاني است که زمين شناسان پيدايش آن را به 14 هزار سال پيش پيش تخمين زده اند که  آب را از روي خود زدوده و چون طاقديسي از بستر خليج فارس زايش يافته است.

 

 

 

دره سیمرغ

 

یکی ازجاهای دیدنی امروز خارگ مکانی است که به آن درهء سیمرغ می گویند درخارگ قدیم در این مکان باغی بوده است که به آن باغ(یک جم ) می گفتند که متعلق به شخصی به نام حسنعالی بوده است.در انتهای این دره که امرزه نیز شاهد آن هستیم درخت لیلی بوده است که به آن "لیل بند بیل "می گفتند ودر سرتا سر آن درختان نخل بوده است.

 

این نام امروزه از مجسمه سیمرغی که دراین محل گمارده شده است نام گذاری گردیده است.نرسیده به ورودی خوابگاه نود خوابهء پایانه ها به سمت راست ضلع شمالی غذا خوری شهید محمد دورایی دره مانندی که به مکان دیدنی بکر و تفریحی تبدیل شده است.ورودی این دره تا انتها بلواری از نیزارهاست که سر تا سر این مسیر را پوشانده ودرختان نخل دور تا دور آن نمای بسیار زیبایی بوجود آورده است.

 

در انتهای دره درخت لیل بزرگی که که ذکر شد و حوضی تقریبا"بزرگ که قوی به شکل مجسمه بسیار زیبا خود را به همگان نشان می دهد.در اطراف این حوض سکو های سیمانی بنا شده که محل نشستن خانواده ها می باشد.

 

دور تا دور بلوار ورودی در این مسیر معبرهایی به شکل دخمه های تاریخی ایجاد کرده اند.کنار درخت بزرگ لیل دو معبر به شکل غار کوچک و حض کوچک دیگری نیز بوجود آورده اند.در سمت خروجی بلوار همچنین چند جایگاه برای نشستن ودر پایان بلوار نیز پارکی  کوچک برای بازی بچه ها بوجود اورده اند. این مکان بسیار زیبا قابلیت بهتر شدن را دارد فقط با کمی توجهی بیشتر به درهء سبز تبدیل خواهد شد.

 

گور دخمه هاي پالميران

 

از آثار باستاني و ديدني جزيره خارک مي توان گور دخمه هاي پالميران،بقعه امامزاده محمد ،باغ پرندگان ،ساحل نعل اسبي ،پلاژ قديم ،فلرهاي (مشعل) جزيره،باغ ولايت (درۀ حودنه)  و...اشاره کرد.

 

منطقه حفاظت شده خارکو

 

-منطقه حفاظت شده خارکو به عنوان يکي از چهار منطقه حفاظت شده استان محسوب مي شود که در فاصله کمتر از پنج کيلومتر از خارک واقع شده و اين پناهگاه حيات وحش در 57 کيلومتري شمال غرب بوشهر واقع شده است و مساحت آن در حدود 312 هکتار است. داراي پوشش گياهي علفي يکساله و مرتعي از خانواده گرامينه ها و يونجه هاي يکساله و پرندگاني از جمله  باکلان ،پرستوهاي دريايي ،کاکايي ها و حواصيل ها و خزندگاني چون  لاک پشت دريايي است.

 

 

 

 

 

سنگ‌نبشته هخامنشی

 

سنگ‌نبشته هخامنشی در جزیره خارک در سال ۱۳۸۶در پی احداث جاده‌ای در جزیره خارککشف شده‌است که به خط میخی ایران باستان و با طول و عرض تقریبی یک متر می‌باشد که بر روی سنگی مرجانی نوشته شده‌است. طبق تاریخ‌گذاری این کتیبه، قدمت آن به ۲۴۰۰ سال پیش و زمان هخامنشیانباز می‌گردد.

 

- اما جزيره خارک با توجه به اينکه قلب ايران محسوب مي شود فاقد بسياري از امکانات اوليه و بصورت معمول است از جمله:

 

بيشتر مايحتاج مردم جزيره اهم از غذا و پوشاک از بندر گناوه تامين مي شود.

 

- جزيره خارک داراي يک سينماي عمومي است که فيلم هاي تقريبا روز سينماهاي کشور را با بليط نازل 500 ريال به نمايش عموم قرار مي دهد.

 

جزيره خارک فاقد حمل و نقل عمومي درون شهري است به همين دليل کليه حمل و نقل هاي عمومي توسط  آژانس هاي تلفني انجام مي شود.

 

آب: سيستم لوله کشي آب در جزيره فاقد سيستم يکسان است بطوريکه هنوز بعد از گذشت سالها آبرساني با تانکر در جزيره امري معمولي به نظر مي رسد خاصه اينکه در تابستان به علت قطع مکرر آب اين روش کهن آبرساني بسيار به چشم مي آيد.

 

برق: با توجه به سيستم يکسان داراي قطعي مکرري است که به گفته ساکنان جزيره داراي مقام اول قطع برق در استان بوشهر است قطعي هايي که گاهي به 24 ساعت هم مي رسد

 

مکانهاي ورزشي: با توجه به محدوديت جا در جزيره به عقيده ساکنان جزيره اکثر تاسيسات ورزشي از آن کارکنان شرکتهاي تابعه وزارت نفت و فرزندان آن است و کمتر بوميان مي توانند از اين امکانات بهره اي ببرند.

 

سند مالکيت: شايد بسياري ندانند که هيچکدام از منازل مسکوني جزيره فاقد سند مالکيت ثبتي هستند چرا که طبق مصوبه اي جزيره متعلق به دولت است و به ساکنان اجازه سکونت طولاني مدت داده است. هر از چند گاهي خبرهايي مبني بر صدور سند مالکيت به گوش مي رسد ولي هنوز زمان در انتظارند.

 

حمل و نقل دريايي: به ويژه طي چند وقت اخير به عنوان يکي از معضلات مردم جزيره خارک بدل شده است بطوريکه که با خرابي کشتي هاي مسافربري مشکلات عمده اي را متوجه ساکنان جزيره کرده است و به کررات انعکاس هاي استاني و سراسري داشته است.

 

مسائل زيست محيطي پيراموني جزيره اهم از آلودگي دريا، مرگ ومير آهوان جزيره ، تحريب آب سنگهاي مرجاني ، خشک کردن دريا و...هميشه مورد توجه فعالان زيست محيطي بوده و هست.که خود نياز به بحث گسترده بيشتري دارد. فقط يک نکته که پسابهاي خروجي نفتي در مناطق خارک و خارکو چندين برابر حد مجاز (بيش از ۱۰ برابر) است

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سایر جزایر

 

 

 

جزیره خارگو

 

 این جزیره در شمال شرق جزیره خارگ قرار دارد و از نظر اقتصادی دارای اهمیت ویژه ای است.

 

 

 

جزیره عباسك

 

این جزیره بین بندر بوشهر و شبه جزیره شیف قرار دارد و خالی از سكنه می باشد

 

 

 

جزیره ام الگرم و نخیلو 
این دو جزیره خالی از سكنه در حدود ناحیه بردخون در سواحل جنوبی استان بوشهر ، در فاصله كمی نسبت به یكدیگر قرار گرفته اند. جزیره نخیلو در حال حاضر بیش از هر چیز محل زیست لاكپشتان خلیج فارس می باشد و از این نظر ، اهمیت زیست محیطی قابل توجهی دارد.

 

 

 

جزیره گُرم 
جزیره گرم مقابل شهرستان دیر در خلیج فارس واقع شده و به علت وجود انبوه درختان جنگلی (موسوم به گرم) به همین نام نیز مشهور شده است. جزایر مطاف ، مرغی ، تهمادو ، و چراغی كه در مقابل ناحیه بردخون قرار دارند و خالی از سكنه اند از دیگر جزایر استان بوشهر هستند.

 

 

 

شبه جزیره شیف

 

این شبه جزیره در شمال بندر بوشهر قرار دارد و شبه جزیره ای ماسه ای است. در این جزیره تعدادی ساکن هستند . از بندر بوشهر به جزیره شیف یک راه آسفالت آبی کشیده شده است که در نوع خود جاده زیبایی است که دو طرف ان دریاست. اما خود جزیره امکانات گردشی مناسبی برای تفریح ندارد.

 

 

 

جزیره میر مهنا

 

این جزیره خالی از سكنه می باشد. و در سواحل جنوبی بندر ریگ واقع شده است.

 

 

 

 

 

 

 

منابع:

 

 

 

http://www.purya65.blogfa.com

 

http://Persianlife.net

 

http://www.bushehrnews.com

 

http://www.ammi.ir

 

http://jamejampark.persianblog.ir/

 

http://gardesh24.com

 

http://www.ayehayeentezar.com

 

http://www.akhore.ir

 

http://www.khargnet.blogfa.com

 

http://www.porfatemi.ir

 

http://parsology.blogfa.com

 

http://scanner.blogfa.com

 

http://tangestan2.blogfa.com

 

 

 

 

 




ادامه مطلب ...

[ پنجشنبه 05 آذر 1394 ] [ 12:55 ] [ آناهیتا ]

[ نظرات (0) ]

مکانهای تاریخی شهر باستانی یزد

 

 

 یزد یکی از بهترین شهرها، برای کسانی است که علاقه مند به مکانهای سنتی و تاریخی و باستانی هستند .

 

 کوچه های تنگ و باریک ،گاهی با سقفهای گنبدی ،خانه هابا نماهای گلی وخشتی، دربهای چوبی و کلونی زیباو هشتی های پشت آن  که در آن خانه ها هنوزاشخاصی ساکن هستند، بافت گسترده ای از شهر را تشکیل می دهد.

 

 

 

ومی توان درون این کوچه های قدم زد و لذت برد.

 

 

 

و یکی از بهترین جاهایی است که هنوز منابع طبیعی ان تا حدی بکر است .از جمله غارها ،چشمه های بسیار زیبا و زلال .

 

 

 

یکی از بهترین مکانها برای علاقه مندان به کویر نوردی و ستناره شناسی است.

 

تورهای گردشگری به مناسبتهای گوناگون از جمله کویر نوردی و شتر سواری وغیره و تورهایی برای بازدید از شهرستانهای مختلف یزد و آثار تاریخی و منابع طبیعی آن در ایام نوروز برپاست.

 

 

 

و البته خوشمزه ترین شیرینی ها نسبت به جاهای دیگر که من تا به حال رفتم در یزد است مخصوصا باقلواهای تازه .....

 

و قطابهای خوشمزه ای که مزه اش با قطاب شهرهای دیگر متفاوت است.

 

 و البته پشمک و نان پنجره ای وانواع شیرنی های آردی مثل شیرینی نخودچی و

 

انواع لوزها مانند لوز بیدمشک و نارگیل و پسته هم است.

 

 

 

از صنایع دستی هم شَعر بافی ،زیلو،ترمه، دارایی ،سرامیک ،احرام بافی،چیلانگری،گِره چینی،سفال ، شَمد ، چادر شب و روفرشی هست.

 

از شعر بافی هم برای همان سجاده و یا روفرشی استفاده می شود.

 

 

 

مر کز استان و شهر ید یکی از بهترین نمونه شهرهای خشت خام و تاریخی جهان است .بافت تاریخی آن با مساحتی حدود 740 حکتاربا شماره 15000به ثبت ملی رسیده و در شرف ثبت جهانی است.در کنگره بین اللملی معماری گلین که در سالهای 1352 و 54 و 82 برگزار گردید شهر یزد و بافت تاریخی آن به عنوان شهر نمونه معماری گلین معرفی شد.

 

 

 

در یزد به علت گرمای آب و هوا تعداد بادگیرها زیاد است و به همین علت به شهر بادگیره ها نیزمعروف شده است .

 

علاوه بر خود یزد شهرستانهای اطراف آن هم مکانهای گردشی بسیار دارد.

 

 

 

 

 

مکانهای تاریخی شهریزد:

 

 

 

مجموعه امیر چقماق که در خیابان سلمان فارسی واقع است .

 

 امیر جلال  الدین چقماق شامی در دوره تیموریان از طرف شاهرخ شاه به حکومت رسید وبه کمک همسرش فاطمه خاتون در این مکان میدان گاهی ودر اطراف آن مسجد امیر چقماق و آب انبار، چاه آب ،خانقاه ،مدرسه، کاروانسرا وبازار بنا کرد.

 

توضیح اینکه این میدان قدیمی تقریبا شبیه همه میدانگاهای اصلی  شهرهای بزرگ است که در دوره های مختلف بنا شده اند .مثل میدان نقش جهان اصفهان که در دوره صفوی بنا شده و یا میدان توپخانه تهران در قاجاریه وغیره..

 

در اطراف این میدان مغازه های شیرنی فروشی هستند که شیرینی های سنتی یزد را می شود تهیه کرد و مهمترین مغازه آن حاج خلیفه است که در نبش میدان قرار دارد البته همه مغازه های اطراف میدان نام خود را حاج خلیفه گذاشته اند ولی مغازه اصلی که شیرنی ها خوب و تازه ای دارد و همیشه هم شلوغ با صفهای طولانی است در سمت چپ ،نبش میدان قرار دارد.

 

دراین میدان هم می توانید فالوده یزدی را که مخصوص شهر یزد است را امتحان کنید.

 

شامل رشته هایی از نشاسته که پهن و بلندتر از رشته های فالوده شیرازی است به همراه شربت با ادویه جات سنتی .........

 

 

 

باغ دولت آباد یکی دیگر از اماکن تاریخی است در خیابان دولت آباد و رجایی.

 

محمد تقی خان مشهور به خان بزرگ سرسلسله خانهای یزد در زمان زندیه بود.وی قنات دولت اباد را از مهریز به یزد کشیدو عمارت باغ دولت آباد را که محل سکونتش بوده را احداث کرد.

 

بادگیر دولت آباد با 33/8 متر ارتفاع از سطح زمین یک شاهکار مهندسی و یکی از عناصر معماری خشتی و آجری است که در یونسکو(فهرست آثار جهانی) به ثبت رسیده است.

 

خانه لاری ها که تاریخ بنای آن مربوط به دوره قاجاریه بوده و در محله فهادان قرار دارد.ساختمان لاری ها به سبک منازل عیانی زمان خود ساخته شده است. یعنی خانه ای با دو قسمت اندرونی و بیرونی که حیاط در وسط و قسمتهای ایان نشین به صورت چهار فصل در اطراف حیاط.

 

قسمت شمالی آن ،زمستانه و قسمت جنوبی، تابستانه که شامل تالار و بادگیرها است و ضلع شرقی آن پاییزه و ضلع غربی بهار خواب است .اکنون این خانه کتابخانه ملی می باشد.

 

در همین محدوده یعنی محله فهادان که یکی از کهن ترین محله های یزد است می توانید از زندان اسکندر یا مدرسه ضیائیه و همچنین بقعه 12 امام و خانه نواب وکیل بازدید کنید.

 

همینطور می توانید در کوچه پس کوچه های این محله قدم بزنید و از فضای قدیمی این محله  کوچه های تنگ و باریک یا همان کوچه های آشتی کنان و دیوارهای گلی ،دربها و ساباطها و همینطور بازارهایی که در ایام عید بر پا می شوددیدن کنیدو لذت ببرید.

 

یکی از خصوصیات بارز محله های قدیمی یزد کوچه و گذرگاههای سرپوشیده آن به نام ساباط است .ساباط در لغت به معنای راهرو، دالان و سقفی است که بر روی کوچه و معابر ساخته می شود . به علت آب و هوای گرم یزد و برای جلو گیری از گرما زدگی این مکانها ایجاد شده تا عابران مدتی در زیر سایه آنها استراحت کنندو علاوه بر آن باعث اتصال سازه های میان واحدها و استحکام با ساخت پشت بند است.

 

زندان اسکندریا مدرسه ضیائیه.

 

تقریبا 10-15 تا روایت برای این مکان تعریف کردند.تقریبا شبیه مدرسه های فیضیه یامسجدهای قدیمی است.  گنبد خانه ای کهن در گوشه حیاط با بلندای زیاد از جمله بناهای سده هفتم است.

 

در دوران عید تمام اتاقهای آنرابه فروش صنایع دستی اختصاص داده بودندو در همان نزدیکی علاوه برفروش آش محلی و خوراکی های سنتی یزد تئاتری را هم با لحجه ناب یزدی  برگزار می کردند .

 

قبّه 12 امام شامل تک گنبدی است به صورت چهار ضلعیکه به صورت یک هشت ضلعی تبدیل می شود و گنبد روی هشت ضلعی قرار دارد. این بنا در حال حاظر قدیمی ترین بنای تاریخی یزد محسوب می شود.به استناد کتیبه ی کوفی رنگ آمیزی بالای محراب قبه به سال 429 در زمان ابو جعفرعلاءدوله بن کاکویه دیلمی بنا شده و به احتمال مدفن خودش است .قبه 12 امام از جمله بناهای ارامگاهی شاخص در معماری ایران است.

 

یکی از مکانهای تاریخی شهریزد مسجد جامع کبیر است که در خیابان امام خمینی انتهای خیابان مسجد جامع قرار دارد.تاریخ آن می رسد به قرن ششم و شاه گرشاسب از نوادگان علاء دوله کالنجار ، بنای اصلی آن از آثار سید رکن الدین محمد قاضی است.

 

ارگ حکومتی یا دارالحکومه در خیابان امام خمینی که اکنون اداره میراث فرهنگی است وبا عناوین نارنج قلعه و ارگ قلعه هم گفته می شوند که در عهد تیمور گورکانی در سال799 به پایان رسیده و در زمان امیر چقماق در این قلعه دارالقران و دیوانخانه ایجاد شد.

 

امام زاده جعفر(ع):این محل مقر امام زاده ای از نوادگان امام جعفر صادق است که به مناسبت کنیه اش (ابو جعفر) به این اسم نامیده می شود.وی در زمان خلافت متوکل عباسی به یزد آمد .و بعد از درگذشت دراین مکان دفن گردیده .این امام زاده در محله مصلای عتیق یزد واقع شده است .

 

بنای امام زاده توسط خواجه اسحق بن حسن ساروج خوارزمی در سال 776 (ق)  ساخته شده و صحن عتیق شمالی از قرن نهم (ه.ق) است.

 

آتشکده زرتشتیان تقریبا در اکثر شهرهای ایران  آتشکده وجود دارد و مشخصات همه آنها تقریبا مشابه است .به طور کلی در همه آنها مکانی وجود داردکه آتش روشن می کردند و جایگاهی که خودشان برای عبادت می ایستادند.

 

 اکنون در آتشکده یزد قابها و اطلاعاتی در مورد زرتشت و اوستا روی دیوارهای آن نسب شده است.عمارت اصلی آن بر اساس اصول معماری ایرانی با حیاط وسیع و باغی سرسبز طراحی شده و بر پیشانی و محور اصلی آن نقش فروهر جانمایی تعبیه گردیده .این بنا در سال 1313 با کمک مالی زرتشتیان و پارسیان هندوستان بنا گردیده است.اهمیت ان به قدمت آتش درون آن است که گفته میشود از حدود 1520 سال پیش تا کنون آتش آن فروزان مانده است.

 

استودان زرتشتی ها که به دخمه یا دادگاه زرتشتیان معروف است.دو عمارت سنگی مدور برج مانند با فضاهی میان تهی  که در دامنه کوهپایه های جنوبی یزد قرار دارد. زرتشتیان مردگان خود را طی مراسم خاصی در داخل این استودان ها می انداختند که به مرور زمان یا می پوسیدند یا توسط جانوران خورده می شدند.البته درچند سال اخیرزرتشتیان در همان نزدیکی قبرستانی ساخته اند ومردگان خود راآنجا دفن می کنند.

 

و از دیگر مکانهای تاریخی شهر یزد مسجد ریگ ،حمام خان،مسجد ملا اسماعیل،مسجد چهل محراب ،مسجد حظیره،مسجد فرط،خانه رسولیان،بقعه سیخ احمد فهادان،برج و بارو شهر یزد،آب انبار شش بادگیری،بقعه سید شمس الدین وسید رکن الدین است.

 

 

 

در قسمت بعد آثار تاریخی و طبیعی شهرستانهای یزد بیان می شود.

 

 

 

توابع استان یزد

 

 

 

شهرستان ابرکوه

 

 

 

سرو

 

عمر آن بیشتر از 4000 سال می رسدولی دانشمندان ژاپن و روسیه عمر آنرا به 8000 سال تخمین زده اند.

 

 

 

گنبد عالی

 

برج آرامگاه سنگی دوره دیلمیان در سده پنجم هجری قمری و آرامگاه امیر عمید الدین شمس الدوله ی دیلمی و مادش بانویی از طایفه هزار اسب بوده که به دستور فیروزان در سال 448ق ساخته شده است.این بنای تمام ستنگی با نمای تمام خارج و داخل به صورت هشت ضلعی روی تخت گاهی چهارگوش بنا گردیده است.

 

 

 

مسجد جامع

 

این بنا در دوره سلجوقی محسوب میشد.

 

خانه اقازاده

 

این خانه مربوز به دوره قاجارها است با مساحتی بالغ بر 851متر مربع با طرح حیاط مرکزی است.

 

 

 

خانه صولت

 

مساحت خانه حدود هزار متر مربع است.هم اکنون موزه مردم شناسی است.قدمت آن مربوط به دوران زنده و اواخردوان قاجاریه است.

 

 

 

 

 

شهرستان اردکان

 

 

 

مسجد جامع

 

مسجد جامع اردکان قرن دهم هجری ودر آن  زیلویی که تاریخچه آن سال 1038 ق را نشان می دهد وجود دارد.

 

 

 

بازار چارسوق یا زرین

 

در عصر صفویو طول نزدیک به یک کیلومترکه امتداد ان دروازه جنوبی شهر (بازار نو) تا دروازه شمالی (کوهشکنو)ادامه داشته  و چهار سوق در بین آن نیز بوده است.

 

 

 

کاروانسرای حاج ابوالقام رشتی

 

متعلق به سال 1262 ق که بنای آن کار حاج ابوالقاسم رشتی از بازرگانان نامی و خیر یزد بوده و به سبک کاروانسراهای شاه عباسی ساخته شد.

 

 

 

چک چک(پیر سبز)

 

این زیارتگاه در 68د کیلومتری غرب شهر یزد در دامنه کوهی به همین نام در شهستان اردکان واقع شده است.مورد احترام زرتشتیان است. از تاریخ 24 تا 28 خرداد هر سال زرتشتیان برای زیارت به این مکان می آیند.

 

زرتشتیان به این مکان پیر سبز می گویندو معتقدند شاهدت ساسانی به نام "حیات بانو" دختر یزدگرد سوم به مکان پناه آورده و غیب شده است.

 

از آنجا که قطره های اب از میان کوههای سخت آن همواره در حال چکیدن است به چک چک معروف است.بر دیواره سنگی آبشار این زیارتگاه "گیاه ساووشان" روئیده است و قطرات آب از روی آن عبور کرده  و در حوض سنگی زیر آن برای زائرین ذخیره می شود.

 

 

 

مسجد جامع و منارجنبان خرانق

 

در وسط قلعه خرانق و در کنار حسینیه مسجد جامع قرار دارد.در بالای این مسجد منارجنبان آجری به ارتفاع 15 و قطر 2 متر تعبیه شده است که در قدیم از آن برا ی دیدبانی و فانوسخانه استفاده می شده است و به راحتی با دست می توان آنرا به حرکت در آورد.

 

 

 

خانه تقدیری

 

به جا مانده از دوران قاجار و متعلق به یکی از تجار به نام اردکانی  بوده است.

 

 

 

 

 

شهرستان بافق

 

 

 

خانه وحشی بافقی

 

این خانه منسوب با وحشی بافقی شاعر قرن دهم که در جنب مسجد جامع قرار دارد.در حال حاظر نمایندگی میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان بافق  در این بنا فعالیت اداری دارد.

 

 

 

امام زاده عبدالله

 

این امام زاده متعلق به قرن پنجم ق است صاحبنظران احتمال داده اندکه طرح این بنا از روی نقشه و طرح های معابد قبل از اسلام ساخته شده باشد و بر این نظرند که شباهتی بین این بقعه با آثار قبل از اسلام که مربوط به دوره میترائیسم است، وجود دارد.

 

 

 

مسجد جامع بافق

 

از دوران صفویه است.که به همت ملا محمد باقر بنا شده است.

 

 

 

مسجد خان بافق

 

این بنا متعلق به دوران زندیه تا قاجاریه بودهف در مسیر آستانه متبرکه امام زاده عبدالله و مسجد جامع در وسط شهر بافق واقع شده است.

 

 

 

کاروانسرای میدان خان

 

این کاروانسرا در بافت قدیم شهر در مجاورت میدان خان قرار دارد و دارای مساحتی حدود 520 متر مربع می باشد.و زیبایی های این بنا مربوط به دوران زندیه تا قاجاریه است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شهرستان بهاباد

 

 

 

 

 

آرامگاه ملا عبدالله بهابادی

 

 صاحب حاشیه ی معروف و منسوب استاد شیخ بهایی که وی خاندانش 100 سال والی نجف اشرف بوده اند می باشد.و اکنون به مجموعه فرهنگی ورزشی تبدیل شده است.

 

 

 

قلعه جنت آباد

 

این قلعه در حوالی روستای احمد آباد،مرکز دهستان جلگه،در 12 کیلومتری بهاباد واقع شده است.این قلعه حدودا مربع شکل و هر ضلع حدود 500 متر است.

 

 

 

سرو وحشی کمکوییه(سبل )

 

از درختان نادر جهان استکه در ارتفاع بالای 2500 متری می روید.این درختان با نام محلی سبل در کوههای آسفیج بهاباد (کوه حسن کل) به صورت پراکنده یافت می شود.روستای سبل در راه ارتباطی (بهاباد –کوهبنان-چهار گدراه )چند درخت تنومند چند هزار ساله روییده است.

 

 

 

بنای تمام سنگی کمکوییه

 

یک منزل مسکونی در روستای معروف به "دانشی" در نزدیکی کمکوییه وجود داردکه تماما از سنگهای همان منطقه ساخته شده است.

 

 

 

درخت کاج وحشی دهستان بنستان

 

بنابر نقل مردم عمر این درخت را 4000 هزار سال تخمین زده اند.

 

 

 

 

 

شهرستان تفت

 

 

 

مجموعه امام (شاه ولی)

 

این مجموعه شامل بقعه حسینیه مسجد آب انبار بازار و مدرسه که همه گی نزدیک هم هستند.

 

مسجد به دستور "خانش بی گم"خواهر شاه تهماسب در قرن نهم ساخته شده است.

 

 

 

آسیاب آبی گرمسیر

 

شهر تفت را از لحاظ تعداد آسیابهای آبی که تعداد آنها به بیش از 18 عدد می رسد، می توان شهر آسیابهای آبی نامید.نشان میدهد که شهرستان تفت روزی صاحب صدارات آرد بوده است.

 

باغ صدری

 

این باغ به دستور صدرالعلما از حکام دوران زندیه  ساخته شده که وسعت آن حدود 13 هزار متر مربع است

 

 

 

قدمگاه امام رضا(ع)

 

بنای اولیه شامل گنبد خانه ای است که به استناد کتیبه کوفی زیر گنبدو بالای محراب،به سال 512 ه.ق به فرمان یکی از امرای آل کاکویه در زمان حکومت دیلمیان در آبادی اسلامیه (فراشاه)بر سر راه باستانی کاروانی فراس به خراسان بنا گردیده است.

 

 

 

بقعه شاه خیلیل ثانی(خانقاه)

 

وی از اولاد شاه نعمت الله ولی است.در زیر گنبد آن نه قبر با کتیبه های مختلف دیده می شود.این مکان هم اکنون موزه مردم شناسی تفت است.

 

گنبد شیخ جنید

 

روستای توران پشت در فاصله 60 کیولمتری شهرستان تفت قرار دارد.قدمت این روستا به دوران توران دخت ساسانی نسبت داده اند.بر سر تپه های مشرف به روستا، چهار وبقعهی گنبدوار بر پا بوده است که در حال حاظر، بقعه های شیخ جنید و چهل دختران پا برجا می باشد.بقعه شیخ جنید با ارتفاع تقریبا 15 متر و داخل آن یک قبر وجود دارد.این محل آرامگاه ابن ابی طاهر بوده و به دستور فرزندش در سال 543ق ساخته شده است.

 

 

 

شهرستان خاتم

 

 

 

نهرمسیح

 

سرچشمه نهر مسیح در 5 کیلومتری جنوب شرق شهر هرات قرار گرفته و پارک جنگلی سرچشمه در مجاورت آن است.

 

 

 

قلعه مروست

 

این قلعه بر فراز تپه ها در مرکز شهر مروست و در محدوده مرکزی بافت تاریخی آن قرار دارد.این قلعه دو طبقه بود و اکنون طبقه زیری آن خراب استو قدمت آن به دوره اسلامی و یا حتی قبل از آن بر می گردد و تا اوایل قرن حاظر به دور ان خندقی بوده است.

 

 

 

قلعه محمد باقری هرات

 

قلعه ای است با قدمت 300 ساله منسوب به حاج محمد باقر.ساختمانهای داخلی آن بر اثر سیل در سال 1365 ش ویران شده اما سردر ورودی و برج های آن سالم مانده. اکنون هویت بخش نمای جدید شهر هرات است.

 

 

 

قلعه ملکی

 

این قلعه در شهر هرات واقع شده است.مربوط به دوره افشاریه و زندیه است.و آخرین شخصی که آن را در صد سال گذشته احیا کرده "ابوالفتح خان" از خوانین منطقه است.

 

یکی از کاملترین نمونه های این نوع بنا در منطقه و یا حتی در استان ید است.زیرا می توان ارگ،شارستان،ربض،و یا محیط زراعی اطراف را در آن مشاهده کرد.

 

 

 

جنگل شادی

 

منطقه حفاظت شده جنگل شادی با وسعتی حدود 9 هزار هکتاراز نوع جنگلهای زاگرسیو تنها منطقه جنگلی استان است.

 

 

 

شهرستان صدوق

 

 

 

مجموعه حجت آباد وزیر

 

این مجموعه شامل باغ،عمارت،حمام ،آب انبار، ساباط و کاروانسرا است.بانی آن میرزا محمدمستوفی که حاکم یزد در اواخر سلطنت ناصرالدین شاه بوده است.عمارت این مجموعه با مساحت 1400 متر مربع در سه طبقه ساخته شده که حدود 130 سال قدمت دارد.

 

 

 

آسیاب آبی اشکذر

 

این آسیاب از بزرگترین آسیابهای منطقه و مربوط به دوران قاجاریه است.

 

آجر، مصالح عمده ساختمانی این بنا است.

 

 

 

موزه مردم شناسی اشکذر

 

ساختمان موزه ،یکی از حمام های قدیمی اشکذر"حمام باغستان" می باشد.این حمام در عمق زمین قرار گرفته و در سال 1390 به موزه تغییر کاربری یافته است.

 

 

 

کاروانسرای شمسی

 

قدمت ساختمان به دوره قاجار می رسد و آثاری از زمان صفویه نیز در آن دیده می شود.

 

 

 

بافت تاریخی ندوشن

 

ندوشن روزگاری بر کنار جاده ی ابریشم بوده است .یکی از مراکز مهم تولید لبنیات است.قدیمی ترین بخش آن قلعه ای است که در برج و باروی خشتی – چینه ای محصور بوده و به دوران ایلخانی بر می گردد.

 

 

 

مسجد ریگ رضوانشهر

 

این مسجد دو دهه پیش از ریگهای روان بیرون آمده ومرمت شده است. شامل گنبد خانه، صحن، ایوان و شبستانهای جانبی است.در شبستان غربی جنب گنبد خانه مدفن عالمان و بزرگان دوران تیموری استکه یکی از انها قبر بانی مسجد به نام حاجی کمال ادین است.

 

 

 

مسجد سلطان بندرآباد

 

این مجموعه متعلق به قرن هفت هجری قمری است.شامل خانقاه،مسجدجامع ،حسینیه،آب انبار،برج حفاظتی و مقبره که در حصار و بارو محفوظ گردیده است.این مجموعه مدفن عده ای از مشایخ سلسله "دادایی" است.این مجموه به همت میراث فرهنگی از زیر ریگهای روان بیرون آمده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شهرستان طبس

 

 

 

باغ گلشن

 

این باغ متعلق به دوران افشاریه و زندیه است.به وسیله امیر حسن خان سومین حاکم طبس از سلسله خوانینی که به فرمان نادرشاه به حکومت طبس منصوب گردیده،ساخته شده است.طراحی این باغ بر اساس چهار باغ و برگرفته از آیات قرانی درباره بهشت صورت گرفته است.

 

 

 

سد کریت

 

بند کرین در فاصله 60 کیلومتری شهر طبس و 48 کیلومتری روستای کریت واقع شده است.

 

این سد در 4 مرحله احداث گردیده است . فاقد سرریز بوده و حدود 150 سال قبل 4 متر به ارتفاع ان افزوده شده است.یکی از ویژگی های منحصر به فرد ان قوسی بودن ان است .بندهیا قوسی مقومت بیشتر در برابر حوادث طبیعی دارند.از 2000سال پیش تا اوایل قرن بیستم بلندترین سدهای قوسی جهان(ایزد خواست فارس،کبار قم،سد کریت ) در ایران بوده اند

 

 

 

ارگ حکومتی

 

یکی از برج های این ارگ برج نادر میرزا است که وجه تسمیه آن به اسارت نادر میرزا از شاهزادگان زند به دست امیر محمد خان عرب زنگویی مربوط می شود.

 

 

 

آبگرم مرتضی علی و طاق شاه عباسی

 

این آب گرک در روستای ییلاقی خرو در 25 کیلومتری شرق طبس واقع است.با یک پیاده روی خلاف مسیر اب به تعدادی چشمه می رسیم  که بزرگترین آنها چشمه آب گرم به حمام مرتضی علی است.بالاتر از چشمه طاق بند شاه عباسی است.این سد تاریخی از آجربه ارتفاع 28 تا30 متر بنا گردیده است.

 

 

 

امام زاده حسین بن موسی الکاظم(ع)

 

مورخان او را از فرزندان بلافصل امام کاظم دانسته اند.بنای اولیه در قرن 5 ه بوه است امادر زلزله سال 1357 ویران شد و دوباره ساخته شده است.

 

 

 

شهرستان مهریز

 

 

 

سنگ نگاره های کوه ارنان

 

سنگ نگاره های بسیار کهن بر روی کوه ارنان در جنوب یزد کنده کاری شده که مربوط به عصر حجر است.عده ای بر این نظرند که قدمت آنها به هفت هزار سال قبل از میلاد می رسد.

 

و مربوط به دورانی که انسان موفق به رام کردن حیوانات شده است.

 

 

 

چشمه غربال بیز

 

چشمه ای کهن در اطراف مهریزاست و اثار به دست آمده  نشان می دهد که  بیش از چهار هزار سال معبد آناهیتاست.و قبرهایی که از آن ظروف سنگی و اشیاءو نشانه هایی از عصر ناهید پرستی پیدا شده که همه حکایت از تاریخ کهن این ناحیه است.

 

حمام استهریج(موزه مردم شناسی مهریز)

 

متعلق به اواخر دوران قاجار است و عمده مصالح به کار رفته آجر و خشت است. اکنون به موزه مردم شناسی تبدیل شده است.

 

 

 

باغ جهانی پهلوان پور

 

قسمت هایی از آن در دوران قاجار ساخته شده و بخش هایی از آن به دست پهلوان پور بنا شده که قدمتی صد ساله دارد.قنات حسن آباد مهریز به صورت دائمی در این باغ  جاری است. این بنا در آثار جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

 

 

 

قلعه سریزد

 

متعلق به اواخر دوران سامانی است که قلعه سریزد خوانده می شود.

 

به عقده  عده ای نمونه کوچکی از ارگ بم بوده که تا 15 سال پیش از آن استفاده می شده است و اکنون به مجموعه گردشگری تبدیل شده است.

 

 

 

شهرستان میبد

 

 

 

کهن دژنارین قلعه

 

از آثار تاریخی پیش از اسلام بوده که قدمت آن هزاره سوم پیش از میلاد تخمین شده است.

 

این قلعه بر بالای مرتفع ترین پشته گلی شهر به ارتفاع 25 متر و در پهنه ای به مساحت چهار هکتار و در پنج طبقه ساخته شده است.مصالح به کار رفته خشت و گل است.خشت های مشاهده شده در آن اغلب با ابعاد 10*24*40 منتسب به معماری ساسانی است.

 

کاروانسرای شاه عباسی  و موزه تخصصی زیلو کشور

 

 به سبک صفوی به شیوه معروف چهارایوانی با آجر ساخته شده.ساختمان کاروانسرا شامل ساباط،غرفه های بیرونی،هشتی ورودی،حیاط مرکزی،حوضخانه و مهتابی،چهار هشتی زیباو....

 

هم اکنون کتابخانه و موزه زیلو های تاریخی میبد و رستوران سنتی است.

 

 

 

چاپارخانه و موزه پست

 

چاپارخانه میبد به صورت قلعه ساخته شده و اکنون موزه پست میبد تبدیل گردیده است.

 

پیشینه چاپارخانه در ایران به دوره هخامنش می رسد.

 

 

 

مسجد جامع

 

مساحتی حدود سه هزار متر مربع دارد.حدود سده سوم هق با طرح شبستانی بنیان شده است. ایوان و گنبد آن در قرن ششم؛ و در قرن هشتم توسعه یافت و فضاهایی از دوران صفویه و قاجار در مسجد وجود دارد.مسجد امام حسن(ع)و مسجد حاجی حسنعلی و حاجی رجب علی از جمله ساختمانهای این مجموعه است.

 

 

 

یخچال خشتی

 

این یخچال در دوران قاجار ساخته شده و از خشت و گل است.یخ های ساخته شده مورد استفاده کاروانیان قرار می گرفته است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

چند نکته برای سفرهای دسته جمعی

 

 به طور معمول وقتی چند تا خانواده با هم به مسافرت می کنند. ابتدا یک مادر خرج برای خودشان انتخاب می کنند. و هر خانواده به تعداد نفراتشان یک مبلغ مشخصی را به مادر خرج می دهند. و همچنین یک مدیر برنامه ریز هم انتخاب می کنند.

 

معمولا مدیر و مادر خرج قبل از حرکت و در طول سفر برنامه ریزی می کنند که مثلا کجاها اتراق کنند و یا چه غذاهایی را کجا بخورند . کجا خانه بگیرند و غیره.

 

و همینطور معمولا خانمها هم برای خودشان برنامه ریزی می کنند برای انجام کارهای پخت و پز و شستن که مثلا چه روزی را چه کسانی آشپزی کنند و یا ظرفها را بشورد و امثال آن..

 

 

 

 هر کسی در طول سفر به اندازه جمعیتی که همراش هستند، مقداری حق دارد که به خواسته دلش برسد.

 

مثلا اگر 10 نفر با هم مسافرت می کنند هر نفر 10 درصد حق دارد که به آنچه صرفا دل او میخواهد برسد . و اگر این 10 درصد به 60 الی 70 درصد رسید یعنی اکثریت با نظر او موافق بودند حق دارد به خواسته اش برسد .چون تقریبا بیشتر گروه با او موافقند البته به اضافه تائید نظر مدیر و مادر خرج .

 

یعنی مادر خرج بررسی می کند پول لازم و کافی برای برآورده کردن خواسته آنها هست یا نه ، یا باید هر کسی پول اضافه تری برای آن پرداخت کند. یا مدیر برنامه ریزی ببیند که آیا خللی برای مسافران دیگر و یا برنامه سفر ایجاد می شود یا نه.

 

و اگر هیچ مشکلی و یا مورد منفی وجود نداشت آنرا اجرا کنند .

 

به طور مثال در یک مسافرت همه قرار است به یک شهرخاصی سفر کنند و مسیر و هزینه آن هم از قبل مشخص شده است . در طول سفر یکنفر بگوید من می خواهم  جاهای دیدنی فلان شهر را هم مابین راه ببینم.

 

اگر اکثریت با او موافق بودند و مشکلی از لحاظ هزینه و از لحاظ برنامه سفر و ساعت رسیدن به مقصد و غیره ..... وهمچنین اگر مشکلی برای کسانی که موافق نیستند ایجاد نمی شود ؛می توانند در آن شهرمابین راه  بمانند و از جاهای دیدنی آن شهر هم دیدن کنند.

 

یا همینطور مثلا اگر در یک سفر یک نفر هوس نوع خوراکی خاصی را کرده است اگر همه با او موافق هستند و مشکلی هم در هزینه و یا برنامه سفر ایجاد نمیشود حق دارد به خواسته اش برسد و گرنه نمیتواند از پول دنگ که سهم همه هست، خارج از برنامه هرچه را که دلش خواست توقع داشته باشد که برایش برآورده کنند . اگر دیگران با او موافق نبودند به شرط آنکه خللی در برنامه سفر و برای دیگران ایجاد نشود، میتواند خودش از پول خودش بخرد و اگر زحمتی هم دارد خودش انرا تقبل کند و نباید  زحمت انرا روی دوش کسانی که مسئول کار آنروز (از لحاظ پخت و پز یا شستن) هستند بیندازد. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




ادامه مطلب ...

[ چهارشنبه 04 آذر 1394 ] [ 15:15 ] [ آناهیتا ]

[ نظرات (0) ]

سفر به شمال

 

 

 

یکم عید سال 1390

 

فکر کنم تقریبا کسی نباشد که به شهرهای شمال کشور نرفته و ندیده باشد.

 

ما هم تقریبا هر سال به شهری از شهرهای شمالی می رویم و حالی تازه می کنیم.

 

امسال رفتیم به استان گیلان در روستای دستک، بعد از لاهیجان ، روستای کوچک و زیبایی با چند خانه و یک دریاچه خیلی کوچک . اهالی  آنجا یک قایق چوبی در آن برای ماهیگیری انداخته بودند.ما در آنجا ویلایی گرفتیم  بسیار تمیز با همه امکانات رفاهی با شبی 60 تومن و صاحبخانه خیلی خوب و مودب و منصفی هم داشت.

 

هوا سرد بود و گاهی هم نم نم باران بهاری به خنکای هوا می افزود.

 

ما از جاده هراز رفتیم.با اینحال در هوای بهاری عید صحنه زیبایی از تابش نور خورشید در قسمتی از جاده  و درجای دیگر باراش شدید باران ویا ابرهای انباشته در میان پیچ و تاب کوهها وریزش ابرها بر روی جاده وگاهی هم مه به وجود آمده بود.

 

ما در این سفربه علتی سردی هوا کنار دریا نرفتیم.

 

روز بعد رفتیم به شهر لاهیجان. در آنجا شهر بازی و تله کابین و امکانات تفریحی داشت.

 

قیمت تله کابین 9000 تومن بود و در آن طرف کوه آلاچیق و رستوران ساخته بودند ومکان خیلی زیبایی برای گردش بود.همینطور در خود شهر بازی هم می شد استراحت کرد وعلاوه بر بازی با وسایل آنجا از خوراکی های انجا نیز استفاده کرد.

 

هنگام برگشت هم به بندر کیاشهررفتیم .در آنجا پل چوبی به طول 2کیلومتر در میان نیزارها و باتلاق ورودخانه ها که تا لب دریا ادامه دارد وجود داشت.منظره زیبا و دل انگیزی ازباران ملایم که می بارید و تکان آرام نی ها از حرکت باد  وپل چوبی در میان  نیزار های بلند در باتلاق  و جریان رودخانه های متعدد پیچ در پیچ در فواصل متعدد از میان نیزارها به وجود امده بود.

 

ناهار را نیز در همان حوالی در آلاچیقهای رستورانی در پشت پرده های نایلونی الاچیق وبا گرمای بخاری که درآنجا روشن بود خوردیم و با اینکه هوا سرد و بارانی و غذایمان هم سرد بود اما چسبید.

 

در سالهای گذشته در استان مازندارن به شهرهای نور ، نوشهر،چالوس،رامسر،بابلسر،فریدون کنار،آمل وساری

 

در استان گیلان به شهرهای رشت،لاهیجان،روستای شفت و فومن ،رودسر رفتیم

 

و در استان گلستان به گرگان ،گنبد کاووس و روستای گالیکش رفتیم

 

در شهر نور، بازار نور و جنگل سیسنگان از جاهای دیدنی هستند .در بازار نور انواع مواد خوراکی دست ساز مانند سیرترشی و زیتون پرورده های خیلی خوشمزه وجود دارد.

 

در آستارا ،بازار آستارایکی از جاهای خوب آن است البته بعضی از اجناس آن با تهران هم قیمت است اما بعضی های دیگرمانند لوازم آرایش وبعضی نوع لباسها قیمتهای مناسب و خوبی دارند.

 

دراستان گلستان حتما از گنبد کاووس بازدید کنید که یک بنای آجری قدیمی و جزو بناهای آجری بلند جهان است.ما  در استان گلستان در راه روستای گالیکش  ترکمنهایی را دیدیم که با بزم و پایکوبی عروس به خانه خود می بردند و برایمان صحنه زیباو جالبیی بود که با لباسهای پرچین وبلند ورنگی و با طبل و سازهایی شبیه شیپورورقص های محلی خودسوار ،عروس سواربر اسب و عده ای هم به دنبال آنها پیاده می رفتند تا عروس ا به خانه بخت ببرند.

 

البته صحنه جالبترآن مردمی بودند که ماشینهای خود را در کنار جاده پارک کرده و عده ای در کنار خیابان به دیدن عروسی ایستاده و عده ای هم در نزدیکی آنها مشغول بزن برقص شده بودند.

 




ادامه مطلب ...

[ چهارشنبه 04 آذر 1394 ] [ 14:39 ] [ آناهیتا ]

[ نظرات (0) ]

اصفهان نصف جهان با عکس

 

 

اصفهان

 

مدت سفر یک روزه، فصل پاییز

 

ما صبح خیلی زود که هنوز درست خورشید بالا نیامده بود فکر کنم ساعت حول و حوش7 صبح بود به اصفهان رسیدیم  اول از همه به کنارسی و سه پل زاینده رود نشان اصفهان رفتیم در کنار زاینده رود فضای سبز و خوبی وجود دارد و پارک های سرسبز و با صفایی هم در انجا است که برای نشستن و حتی برای کسانی که می خواهند چادر بزنند واطراق کنند جای مناسبی است ولی چون هوا  تقریبا سرد بودما صبحانمان را در همان ماشین خوردیم و بعد برای دیدن سه سه پل مشهور از ماشین پیاده شدیم و قدمی روی پل زدیم و جالب اینکه روی پل بسیار هم شلوغ بود چون مردم مشغول رفت و امد به سرکارو دانشگاه و مدرسه و غیره بودند ولی تونستیم چند تا عکس بندازیم از زیبایی سی و سه پل هر چی بگم کم گفتم یکی از پلهای بسیار زیبای روی زاینده رود که انتهای جنوبی خیابان چهار باغ اصفهان است البته بگم که این پل در زمان شاه عباس اول توسط الله وردی خان وزیر شاه عباس در دوران صفویه ساخته شده  است به همین خاطر پل الله وردی خان هم به ان می گویند و دران زمان مراسم جشن ابریزان ارامنه  در ان محدوده برگزار می شده است به طور کلی جاهای دیدنی اصفهان بیشتر در دوران صفویه ساخته شده زمانیکه شاه عباس اول  اصفهان را پایتخت خود قرار داده دستور ساخت بسیاری ازاین بناها را داده  که به ترتیب در زمان شاه های دیگر صفوی به تدریج به زیبایی بعضی از این ساختمانها اضافه شده است

 

مابعد از دیدن سی و سه پل  به میدان نقش جهان رفتیم البته نرسیده به میدان جلوی ما را گرفتند و نگذشتند جلوتر برویم گفتند برای جلوگیری از شلوغی میدان باید ماشینتان را در یکی از پار کینگ های اینجا پارک کنید و پیاده بروید ما هم همین کار و کردیم ماشین را در پارکینگ پارک کردیم و پیاده راه افتادیم حدود10 دقیقه طول کشید تا رسیدیم  در انجا مسجد امام و مسجد شیخ لطف الله و عمارت عالی قاپو و سر در بازار قیصریه و راسته بازار قرار دارد این میدان هم در زمان شاه عباس اول ساخته شده و مسابقات و بازی ها و سان و رژه سربازان در انجا انجام می گرفته است در طرف غرب میدان عمارت عالی قاپوکه در واقع کاخ عالی قاپو است قرار داردویک کاخ بسیار مرتفع در ان زمان بوده  و کارهای اداریشان را در انجا انجام می داده اند و 7 طبقه است  دراصل سه طبقه است اما درهر طبقه ان دوطبقه اطاق درست کرده اند که با پشت بام ان می شود 7 طبقه البته ما داخل ان نشدیم اما می گویندهر اتاق مخصوص کاری بوده وانرا مخصوص همان کاری که قرار بوده در ان انجام بشود طراحی کرده اند مثلا طبقه ششم انرا می گوینداکوسستیک درست کرده اند و برای اتاق موسیقی استفاده می شده برای اینکه انعکاس صدا در انجا بیشتر باشد و صدا زیباتر به نظر برسد و این اتاق گچ بری های زیبا دارد و طبقه اول انرا نقاشی های مینیاتوری کرده اند می گویند درب این ساختمان راشاه عباس از نجف و از بارگاه امیر المومنین اورده است ابتدا درب جدیدی را ساخته به بارگاه امیرالمومنین برده و درب قدیم انرا روی این کاخ کار گذاشته است روبه روی این مسجد شیخ لطف الله قرار دارد که بسیار طویل است با یک گنبد زیبا در وسط ان که داخل این گنبد کاشیکاری های بسیار زیبا که قابل دیدن است وجود دارد و در کنار مسجد شیخ لطف الله مسجد امام  قرارداردکه داشتند انجا را باز سازی می کردند مهمترین چیزی که ادم را قبل از ورود خیره می کند کاشی کاری روی دیوارهای ورودی ان است که عکسهای زیبا و پرندگان رنگی روی ان نقش بسته اند بیشتر جلوه این بناها به نظر من همین کاشی کاری های زیبای انها است که قبل از هر چیز نظر ادم را به خودجلب می کند در وسط میدان یک حوض بزرگ وجود دارد که به میدان جلوه خاصی داده است و اصلا میدان را میدان نقش جهان کرده است و زیر کل این بناها در دور تا دور میدان مغازه وجود دارد که در انها صنایع دستی ومنبط کاری و قلمکاری های  زیبا   می فرختند انواع وسیایل تزینی زنانه مانند لباس و کیف وغیره هم وجود داشت همینطور شیرینی جات هم می فروختند مانند گز و پولکی و پشمک های رنگی که بیشتراز همه دیده می شد و یکی دو مغازه هم در بین انها دیدیم که اتیغه می فروختند و تکه هایی از کاشی ها ی این بناها را هم داشتند  ما  یکی دو بسته گز و پشمک خریدیم بخصوص که هوس گزهای گردی که توی جعبه هاشون پر از پودر است را کرده بودیم و من هم یک نی خریدم  برای خرید می شود از خود بازار هم خرید کرد اما ما وارد بازار نشدیم ورودی بازار در ضلع شمالی میدان قرار دارد که به سردر قیصریه مشهور است که جزو یکی از بناهای تاریخی همان دوران صفویه است جلوی ان سکوهای سنگی بزرگی وجود دارد و سردر ان کاشیکاری شده است و روی ان عکس شاه عباس که مشغول کاری است وجود دارد و اما خود بازار که جزو بناهای تاریخی است و به خاطر وجود مسجد جامع در ان به ان بازار نظامیه هم می گویند و سر دیگر بازار به  میدان قیام می رسد در بازار ساختمانهای تاریخی دیگری هم وجود داردمانندکاروانسرا، مسجد، حمام، تیمچه، مدرسه صدر و غیره که مهمترین ان مسجد جامع است که در انتهای بازار قرار دارد و  در ان گنبد نظام الملک وزیر ملکشاه سلجوقی وجود دارد و ضلع دیگر این مسجد در سبزه میدان یا میدان قیام قرار دارد.

 

 نمی دانم چرا  میدان نقش جهان من را یاد میدان توپخانه قدیم تهران انداخت که البته از توپخانه قدیم تهران چیزی نمانده است و ساختمانهای جدید جای ساختمانهای قدیمی را گرفته است واز این لحاظ باید از صاحب منصبان اصفهانی تشکر کرد که بناهای تاریخی را محفوظ نگه داشته اند البته در تهران به علت شلوغی و جمعیت زیاد نمی شود ساختمانهای قدیمی را دست نخورده نگه داشت

 

به نظر من زیباترین جاهای دیدنی اصفهان زاینده رود و پلهای ان و میدان نقش جهان است اگر زایند رود و پلهای ان حلقه یک انگشتر باشد میدان نقش جهان نگین ان است وامیدوارم که برای همیشه از اثار باستانی اصفهان محافظت کنند زیراهمانطور که هر لحظه زمان از روی انها می گذرد به ارزش انها افزوده می شود وعلاقه توریستها و گردشگران هم به انها اضافه تر می شود  

 

بگذریم ما بعد از دیدن میدان نقش جهان به یکی از خیابانهای پشتی ان که اسمش را یادم نیست رفتیم و یک نفر از ما رفت و ماشین را از پارکینگ به انجا اورد چون دیگر حوصله پیاده روی و رفتن به پارکینگ را نداشتیم در همان خیابان یک موزه قرار داشت و در همین حین که انها رفته بودند ماشین را بیاورند ما یک نگاه سطحی هم به ان موزه انداختیم که براتون عکساشو گذاشتم

 

و بعد سوار ماشین شدیم و به خیابان چهار باغ رفتیم خیابان چهار باغ هم خیابان طویلی است که دو طرف ان درختهای قدیمی و کهنسالی قرار دارد که من را یاد خیابان ولیعصر تهران انداخت البته چهار باغ در گذشته متشکل از چهار باغ متصل به هم بوده که به دستور شاه عباس اول از دروازه دولت تا دروازه شیراز را درختان میوه کاشته بودند البته ان موقع به شکل خیابان نبوده و محلی برای تفریح و خوشگذرانی بوده است در خیابن چهار باغ دو جای دیدنی وجود داردیکی مدرسه چهار باغ که مدرسه مادر شاه هم نامیده می شود که در ان زمان برای تدریس علوم دینی ساخته شده است و الان موزه کاشی کاری است در اینجا هم مسئله قابل توجه کاشیکاری های ساختمان و گنبد ان است که البته ما داخل ان نشدیم

 

از جاهای دیگر ی که در خیابان چهار باغ قرار دارد و ما وارد ان نشدیم کاخ هشت بهشت است که مقابل خیابان شیخ بهایی قرار داردو باغ بلبل هم نامیده می شودو زمان شاه سلیمان و در اخرین دوران صفوی ساخته شده است البته دیگر باغی در کار نیست ولی کاخ ان وجود دارد و در اطراف کاخ پارک درست کرده اند این کاخ دران زمان حرمسرا بوده است و در اینجا هم کاشیکاری ها و نقش و نگارهای روی دیوارها جالب است

 

در ضمن در خیابان چهار باغ غذا خوریهای خوبی با قیمتهای مناسب وجود دارداز فست فود گرفته تا کبابی و رستوران . می گویند غذای سنتی اصفهان بریانی است که احتمالامثل همه غذاهای سنتی شهرها باید خوشمزه باشد البته ما غذا نخوردیم چون هنوز زود بود

 

بعد از خیابان چهار باغ به خیابان  اتشگاه و منارجنبان رفتیم منار جنبان تنها جایی بود که ما بلیط خریدیم و داخل محوطه شدیم که البته ان هم نیازی نبود چون اطرافه محوطه منارجنبان را نرده های اهنی زده بودند و از لابه لای نرده ها کاملا منارجنبان پیدا بود و اصلا نیازی نبود که وارد محوطه ان بشویم اما به خاطره تکان دادن گلدسته های ان وارد شدیم که شانس ما هم درب ان بسته بود و نمی گذاشتند که کسی بالا برود تازه به ما گفتند که در فصلهای توریستی مانند تابستان و بهار هم یکی از خودشان بالا می رفته و یکی از مناره ها را برای توریستها تکان می داده است که ان هم مدتهاست که دیگه این کار را نمی کنند به خاطر اینکه احتمال خراب شدن مناره زیاد است  کلی حالمان گرفته شد و لی خوب در عوض یک کمی در روی صندلی های انجا نشستیم و کمی استراحت کردیم چون از صبح داشتیم راه می رفتیم و خیلی خسته شده بودیم  البته محوطه انجا هم درختکاری کرده بودند و با صفا و خنک بود منار جنبان در واقع یک ارامگاه یا همان مقبره یکی از عارفان  سده هشتم همزمان با پادشاهی اولجایتو ایلخان مسلمان مغول بوده است ابتدا خود مقبره به سبک مغولی ساخته شده و در سالهای بعد گلدسته ها در واقع همان مناره ها در دوره صفوی روی ان گذاشته شده است  و با تکان دادن یکی از مناره، مناره دیگر تکان می خورد و کل ساختمان به لرزه در می اید که هنوز دلیل ان را نمی دانند  در همین خیابان اتشگاه یعنی در جاده نجف اباد اصفهان

 

 درنزدیکی منارجنبان و مشرف به زاینده رود خود اتشگاه قرار دارد که روی یک تپه سنگی است و در زمان ساسانیان یا اشکانیان ساخته شده و کمی از ان باقی مانده است و محل نیایش زرتشتیان بوده که البته ما دیگر به اتشگاه نرفتیم از منار جنبان که خارج شدیم یک راست به جاده تهران رفتیم و به سمت تهران برگشتیم ما در واقع به اصفهان به صورت رهگذری صفر کردیم چون اصفهان در مسیرمان قرار داشت گفتیم  یک گذری هم به اصفهان بیندازیم و از این شهر هم بی بهره بیرون نرویم 

 

 

 

 

 

از جاهای باقی مانده در شهر اصفهان که ما نرفتیم یکی دیگر از پلهای زاینده رود به نام پل خواجو است که به عروس جهان شهرت دارد به علت قرار داشتن ان در خیابان خواجو پل خواجو نامیده می شود که در زمان شاه عباس دوم صفوی برای وصل کردن دو محله خواجو و دروازه حسن اباد با تخت فولاد و دروازه شیراز ساخته شده است که می گویند انجا درشب بسیار زیباست

 

کاخ چهل ستون که دروسط باغ چهل ستون و درخیابان سپه قرار دارد و زمان شاه عباس اول ساخته شده و شاه عباس دوم تغییراتی در ان داده است در مقابل عمارت حوض بزرگ با کاشی کاری های زیبایی قرار دارد که به علت انعکاس 20 ستون این کاخ در اب حوض روبه روی ان به این کاخ چهل ستون می گویند

 

 پل شهرستان مربوط به دوره ساساني که باز سازی شده است

 

 کليساي وانک  واقع در محله جلفا در زمان شاه عباس دوم

باغ پرندگان و باغ گلها ،گورستان قدیمی تخته فولاد.

 

در ضمن اسم خیابانها اصفهان مانند همه شهر های دیگر تغییر یافته  اما مردم انها را بیشتر به اسمهای قدیمی  می شناسنداما من  اسمهای بعضی از انها را می گویم دروازه دولت(میدان امام حسین ) ،دروازه شیراز (میدان ازادی)،دروازه تهران(میدان جمهوری اسلامی)،خیابان چهار باغ صدر (خیابان چهار باغ خواجو)، سبزه میدان یا میدان کهنه(میدان قیام)، خیابان امادگاه(ایت الله مدنی)،خیابان سپه(سپاه)،

 

البته ما که  همه ادرسها را از خود مردم پرسیدیم و خوب هم راهنمایی می کردند
 ما می خواستیم برویم خیابان اتشگاه از یک ماشینی که دو نفر سر نشین داشت و در حال حرکت بود ادرس را پرسیدیم ان اقا هم گفت دنبال من بیاید و او جلو رفت ما هم به دنبال او راه افتادیم حتی در بعضی از خیابانهای شلوغ که ما جا می ماندیم او در گوشه ای می ایستاد تا ما به او برسیم بعد راه میفتاد تا بلاخره مارا به خیابان مورد نظر رساند و در گوشه ای ایستاد و با علامت دست اشاره کرد که همین مسیر را ادامه بده که ما هم برای تشکر ایستادیم و ازانها تشکر کردیم و به مسیرمان ادامه دادیم

 

خلاصه با اینکه فرصت کم بود اما تو این مدت کم  از اصفهانی های عزیز چیزی جز خوبی ندیدیم البته این را هم اضافه کنم که مردمشان خوش تیپ هم هستند از لهجه زیبای مردم ان هم بگم که به جذابیت اصفهان افزوده که از لحاظ زیبایی بیان وشیرینی لهجه به نظر من رتبه یک را در ایران دارند  این را یواشکی در گوشتان می گم که خودشان متوجه نشوند  کمی هم خسیسند (چشمک)

 

در ضمن یک خبر خوب هم تا یادم نرفته بهتون بدم که برای اقامت در اصفهان علاوه بر هتلها ،مسافرخانه ها،مدرسه ها و خانه معلم و پارکها(برای چادر زدن) در انجا خانه هم اجاره می دهند برای کسانی که ازادی مکان بیشتر را دوست دارند می توانند خانه اجاره کنند برای گرفتن اطلاعات بیشتر می توانید بعد از ورود به اصفهان به مجموعه فرهنگی باغ غدیر بروید که لیست خانه های اجاره ای و هتلها و غیره را بهتون می دهند

 

 

  

 

 

 




ادامه مطلب ...

[ دوشنبه 02 آذر 1394 ] [ 20:11 ] [ آناهیتا ]

[ نظرات (0) ]

قشم قسمت دوم

 

مراکز اقامتی در قشم که البته خیلی بیشتر از اینها هستند اما من چند تا از انها را برایتان نوشتم و همینطور قیمتهایشان به ترتیب از گران به ارزان است البته برای فصلهای شلوغ مانند عید حداقل 1-2ماه جلوترباید جا بگیرد چون در زمان عید تمام تورهای مسافرتی جاهای خوب را رزومی کنند ازاطلاعات سایت مخصوص قشم www.qeshm.ir هم می توانیداستفاده کنید کد قشم نیز 0763است البته در قشم خانه هم اجاره می دهند مانند شمال فقط باید بروید از توی همان شهر قشم اجاره کنید قیمتهاشم خوب بود اما ما چون قصد ماندن در قشم را نداشتیم اجاره نکردیم

 

هتل بین المللی:5243001-5242006-5242003

 

هتل دریا که بسیار مشهور و از همه بهتر است2 - 5221630

 

ساحل طلایی 7 -5342900

 

هتل بهشت20  -5221213

 

هتل نخل زرین8  -5241005

 

هتل اپارتمان نگین8 -5222767

 

هتل اپارتمان کوثر5220522

 

هتل اپارتمان  شادناز 7 -5222395 

 

هتل اپارتمان  قصر قابوس5243374

 

هتل اپارتمان گلستان 8 -5221707

 

مهمانپذیر شمس 1: 5225408

 

مهمهنپذیر شمس3: 5227036

 

مهمانپذیر نخل هنگام:5221505

 

مهمانپذیر ساحل:5222417-5224723

 

مهمانپذیر صدف:5226142

 

مهمانپذیر خلیج فارس:5223027

 

تلفن گویای قشم 5252550

 

 وقتی رسیدیم به حاجی اباد دیر وقت بود و. توی شهر هر چه اطرافمان را نگاه کردیم  تا بتونیم غذای حاضری تهیه کنیم اما پیدا نکردیم و شب را املت درست کردیم و خوردیم وزود  خوابیدیم من که وقتی چشمام و می بستم احساس می کردم هنوز تو لنجم و دارم تکان تکان می خورم  همه زودی خوابشون برد اما من نه نمی دونم چرا خوابم نمی برد البته شانس من همسایه کناری تولد شخصی را برگذار کرده بود که برای من خیلی جالب بود همه باهم دست بندری می زدند و به لحجه بندری هم می گفتند تولدت مبارک و بعد هم چند تا اهنگ توپ بندری گذاشتند که با دست بندری در کنار ان اهنگ را جذاب تر کرده بودند راستش چون اولین بار بود که اهنگ بندری و دست بندری را از نزدیک می شنیدم خیلی برام جذاب بود و دوست داشتم که برم اونجا از نزدیک ببینم اما ان موقع شب و تنها نمی شد

 

خلاصه نمی دانم کی خوابم برد و صبح هم خیلی دیر بیدار شدیم و چون همه ما بدنمان از خستگی قایق سواری درد می کرد اصلا ان روز را بیرون نرفتیم فقط بعد از ظهر دو سه نفر برای شارژ کردن  به بانک وبعد پمپ بنزین و تهیه مواد غذایی  وموبایل فروشی برای خرید شارژر موبایل بیرون رفتند شب را قرار گذاشتیم به بندر و شهر گنو که اب گرم داشت برویم غذایی برای فردامون اماده کردیم و شب خوابیدیم و دوباره ساعت 5 صبح از خواب بیدار شدیم و اینبار صبحانه خوردیم و راه افتادیم ابتدا به گنو رفتیم در انجا اب گرم دارد که البته انرا تبدیل به استخر کرده اند و اطراف انرا فضای زیبایی درست کردند و بازارچه ای هم دارد که قیمتهاش با قیمتهای بندر یکی بودالبته ما فقط در بازارچه و فضای اطراف ابگرم که خیلی هم زیبا بود گشتیم البته بوی اب هم میامد  و توی اسخر نرفتیم چون بسیار شلوغ بود و سانس بعدیش هم ساعت30/ 1 بعدازظهر بود البته زیاد هم به دلمان نمی چسبید که داخل استخر برویم وفقط کمی خرید کردیم و به بندر رفتیم تو بندر هم از راه که رسیدیم ماشین را در کوچه ای پارک کردیم و دو دسته شدیم و هر کسی هم تو بازار دنبال خرید جنسهای خودش بود ما ابتدا به دی تو دی رفتیم اما چون انجا چیززیادی نداشت به پاساژ ستاره که چند متر انطرفتر بود رفتیم و در همان موقع باران هم گرفت اما چون بارانش سرد نبود از اینکه خیس شدیم کلی کیف کردیم ودر پاساژ ستاره کل طبقات و مغازه های انجا سر زدیم اما متاسفانه کل قیمتهای اجناس با تهران یکی بود که احتمالا به خاطر تعطیلات عید قیمتها را اضافه کرده بودند به خاطر همین خرید نکردیم و به بازار محلی انجا که بین دی تو دی و پاساژ ستاره قرار دارد رفتیم که خوب قیمتهای انجا خیلی بهتر بود و بسیار هم شلوغ بود که کمی گشت و گذار کردیم و کمی وسایل بازی بچه  مثل عروسک و دارت وهمینطورلوازمی را که نیاز داشتیم را خریدیم  وبعد برگشتیم پای ماشین گروه قبلی زودتر از ما کنار ماشین امده بودند سوار ماشینامون شدیم دیگه باران بند امده بود و ظهر هم شده بود برای خوردن غذا به کنار ساحل رفتیم ساحل خلیج فارس بسیار صاف و سیع وزیبا بود تلاقی اسمان ابی و بی انتها  با دریای وسیع و ابی  وساحل صاف ماسه ای منظره زیبایی را به و جود اورده بود و کلی بادباک  که تو هوا در حال پرواز بودند ما در روی اسفالت چادر زدیم ووسایل ناهار را پهن کردیم و غذایی را که از شب قبل اماده کرده بودیم خوردیم و همه با هم به طرف دریا رفتیم دو سه تا از مردامون به داخل اب رفتند و من هم که یک بادبادک از گنو خریده بودم را هوا کردم و کلی تا بعد ازظهرخوش گذراندیم وبه خاطر اینکه به شب نخوریم  وسایل را جمع کردیم و به حاجی اباد برگشتیم  وچون مهلت اتاقمان تمام شده بود تمام اساسمان را جمع کردیم تا فردا صبح به سمت تهران حرکت کنیم  ولی دلم می خواست زمان بیشتری می موندیم چون هوا بسیار خوب بود و شهر های دیگر استان هرمز گان را نیز دوست داشتم ببینم ولی به هر حال باید بر می گشتیم و صبح زود به تهران برگشتیم  و سر راهمان هم سری به یزد زدیم که در سفرهای بعدی تعریف کنیم

 




ادامه مطلب ...

[ جمعه 29 آبان 1394 ] [ 21:28 ] [ آناهیتا ]

[ نظرات (0) ]

قشم قسمت اول

 

قشم

 

اسفند ماه ،مدت اقامت4روز

 

سلام به سرزمینه پر از شور و عشق و درود به همه هم وطنانم در بندر عباس و قشم و همه جزایر خلیج همیشه زیبای فارس

 

من همیشه از دریا می ترسیدم خیلی وقتا کابوس میدیدم که دارم تو کشتی یا توی در یا غرق میشم اما وقتی سوار قایق و لنچ  شدم روی اب از هیچی که نترسیدم که هیچ خیلی هم  ذوق داشتم چون میدیدم که تنها نیستیم و کلی قایق و کشتی دور و اطراف ما مشغول رفت و امد بودند  کلی هم به هم دست تکان می دادند وقتی که سوار قایق تفریحی بودیم به جای خلوتی رفتیم و با لباس های قریق نجات پریدیم وسط دریا برای اب بازی البته شنا بلد نبودیم و یه قایقی از راه رسید و از دور به قایق ران اشاره کرد که چیزی شده؟ و اون هم با علامت سر جواب داد نه

 

ما 28اسفند شب  از تهران حرکت کردیم البته دو روز جلوتر سه نفر از خانواده با یک ماشین حرکت کردند به سمت بندرعباس چون می دانستیم در این موقع از سال انجا بسیار شلوغ است و امکان گیر اوردن جا کم است انها 27م رفتند وبه محض ورود به  حاجی اباد بندر اباس یک اتاق ازیک مهمان پذیر را گرفته بودند وبعد از انهایعنی 28 ما رفتیم در شب جاده و اسمان بسیار زیباتر به نظر می رسد  چراغهای شهر ها از دور مانند ستاره ها می درخشند وجاده در سیاهی و تاریکی شب گم می شود و ستارگان اسمان به ستاره های زمین می چسبند ما ه و ستارگان به تمامی جلوه می کنند و اسمان وسعتش بی انتها می شود من سفر در شب را بیشتر دوست دارم  چون مجبور نیستیم برای صرف غذا و یا تفریح بایستیم زودتر به مقصد میرسیم به شرط اینکه هوا بد نباشد از تهران  تا  بندرعباس با اینکه ما یکسره رفتیم12 ساعت طول کشید

 

و روز 29 صبح ما هم به انها ملحق شدیم و چون خسته بودیم ان روز استراحت کردیم و  بعد از ظهررابه گردش در خود   شهر حاجی اباد اختصاص دادیم   حاجی اباد تقریبا یک ساعت و نیم از خود بندر فاصله دارد و نسبت به بندر در ان موقع سال هوای خنکی داشت و بخصوص که چندین بار هم باران بارید

 

 در نزدیکی حاجی اباد یک اب گرم وجود دارد که خود بومی ها از ان استفاده می کنند و توریستها به انجا نمی رفتند در شهر یک مسجد بزرگ و خوب وجود دارد که جلوی ان میوه فروشهایی وجو داشت  و بام حاجی اباد که در انجا یک اسیاب مصنوعی وجود داشت که پره های انرا چراغانی کرده بودند و جلوی انرا پله گذاری کرده بودند تا پایین کوه  و در دو طرف انرا چراغ زده بودند و فضای جلوی ان  نخلهای زیبا و وسایل بازی بچه ها وجود داشت وما غروب خورشید را انجا سپری کردیم هوای صاف و خنک فضای بازو کوههای اطراف و چراغهای شهر و نخلهای زیبای پایین ان که نماد جنوب هستند بوی ماهی و دریا که از همان فاصله هم به مشام میرسید حس خوبی را در ادم تداعی می کند و و یک خیابان که در ان همه جور مغازه ای وجود داشت برای خرید لباس مواد غذایی وطلا و همه جور بانکی درانجا بودو خیابان روبه روی ان هم مخصوص لوازم موبایل و گوشی بود البته قیمتها با توی بندر یکی بود ما هم لوازم شام را تهیه کردیم و به اتاقمان برگشتیم و قرار شد که فردا را به قشم بریم

 

ساعت 5 صبح از خواب بیدار شدیم وسایل صبحانه را که در شب قبل مامان نازنینم اماده کرده بود برداشتیم و راه افتادیم جاده حاجی اباد تا بندربرخلاف انتظارجاده نسبتا باریکی است درصورتیکه  به علت توریستی بودن منطقه بندرعباس و جزایران  جاده پرتردد وبسیار شلوغی  دراین موقع سال است اما با این حال به علت و جود کوهها در مسیر و نخلهای زیبا در طول راه و طبیعت زیبای ان اندازه  مسیر بهمان معلوم نشد چندین معدن اهن هم در مسیر وجود داشت که برای من جای سوال بود چرا اهن؟  در جایی که یک تلمبه اب بود نگه داشتیم تا صبحانه بخوریم در انجا یک قبرستان کوچک قرار داشت و چندین نفر هم برای زیارت مرده هایشان امده بودند و یک زیارت کوچک هم در انجا قرار داشت که روی دیوار ان نوشته شده بود امام زاده شاه پریان البته درش قفل بود  من خیلی برام جالب شد که چرا این اسم را دارد دو نفری رفتیم نزدیک واز چند نفر که در قبرستان بودند سوال کردیم اما کسی نمی دانست وشخصی گفت که باید از اهالی قدیمی و پیر  سوال کنید انها احتمالامیدانند چون این سالهاست که وجود دارد اما ما هر چی اطرافمان را نگاه کردیم فرد سالخورده ای ندیدیم  تا ازش سوال کنیم و صرف نظر کردیم  بعد از صرف صبحانه  ، راه افتادیم تا بلاخره جاده دو قسمت شد یکی به سمت بندر لنگه می رفت  برای مسافرانی که به کیش می خواهند بروند و جاده دیگر به سمت بندر عباس که ما در انجا کمی ایستادیم تا ماشین دیگر هم که کمی از ما عقب مانده بود بهمان برسد در انجا دو کودک را دیدم با که به قیافه یکی از انها می خورد که دختر باشد اما هر دو کچل کرده بودند با یک لباس سفید بلند به تنشان و پا برهنه به لب جاده بودند که احتمالا مال خانه های اطراف جاده بودند قیافه با مزه ای داشتند یکی از همراهانم تعجب کرده بود که چطوری این بچه ها پابرهنه توی این سنگها راه می روند ولی من  قبلا چنین صحنه ای را از نزدیک توی کرمان دیده بودم اصلا تعجب نکردم چون این بچه ها اینقدر پا برهنه را رفته اند که پوست کف پایشان کاملا ضخیم و محکم است البته ممکن است روی شیشه یا وسیله تیز بروند و ببرد که ان هم معمولا زود خوب می شود در انجا مغزه ای هم وجود داشت که یک کم تنقلات برای تو ماشین خریدیم تا بلاخره ماشین دوم هم به ما رسید انها هم از ماشین پیاده شدند و یکم استراحت کردند و با هم به راه خودبه سمت بندر عباس ادامه دادیم و بعد از رسیدن به بندر  پلیسهای راهنمایی رانندگی که به علت ایام عید در انجا بودند راحت ما را از غیر مسافر تشخیص دادند وما را با علامت دست به سمت پارکینگ راهنمایی کردند و بسیارهم خوش اخلاق  بودندما ماشینمان را در پارکینگ اسکله پارک کردیم البته برای رفتن به قشم چنیدن اسکله است اسکله مخصوص کشتی اسکله شهید رجایی و اسکله مخصوص لنچ اسکله شهید باهنر و اسکله مخصوص قایق های موتوری و اتوبوس دریایی که مردم بیشتر از همین اسکله شهید حقانی استفاده می کردند  ولی برای کسانی که می خواستند ماشین های خود را به قشم ببرند باید بلیط کشتی تهیه میکردند و در ساعت مورد نظر به اسکله مربوطه می رفتند که البته از همین تهران هم می شود بلیط را تهیه کرد خلاصه اینکه ما هم وارد اسکله شهید حقانی شدیم و بلیط اتوبوس دریایی تهیه کردیم  خیلی هم زود سوار شدیم اتوبوس شدیم ابتدا به همه نفری یک لباس قریق نجات دادند و اقای قایق ران راه افتاد در انروز دریا کمی موج داشت واتوبوس دریایی با سرعت از روی موجها می پرید   تقریبا  با اتوبوس دریایی از بندر تا قشم 30 دقیقه طول می کشد البته قایق های موتوری هم هستند اما چون امنیت اتوبوسها بیشتر بود ما سوار ان شدیم قایق های موتوری 15-20 دقیقه طول میکشند تا برسند با لنچ حدود2 ساعت و با کشتی  حدود3الی30/3طول می کشد

 

 و ما بعد از نیم ساعت روی دریا و امواج ان به اسکله شهید زاکری  قشم رسیدیم  به محض پیاده شدن در همان ورودی اسکله قشم سمت راست جایی برای اجاره ماشین  برای گردش داخل قشم وجود داشت و ما هم یک ماشین گرفتیم  ساعت بسته شدن اسکله را پرسیدیم تا بتوانیم به موقع برگردیم گفتند این اسکله در ساعت 4 بسته می شود و اگر کارتان طول کشید اسکله بهمن قشم تا ساعت 9الی10 باز است ودر انجا اتوبوس دریایی سنگین و یا لنج برای رفتن وجود دارد چون ما می خواستیم که شب را توی اتاق خودمان باشیم با اقای راننده طی کردیم که تا ساعت 4 ما رو به اسکله برگرداند و قرار شد که فقط چند تا از جاهای دیدنی  که وقت اجازه بده را ببینیم به اضافه بازار و در همانجا هم یک نقشه از کل قشم که تمام جاهای دینی در ان نوشته و هم علامت گذاری شده بود را دادند تا هر جا را که می خواهیم را ببرد اما چون نمی دانستیم چه جاهایی دیدنی تر است به خود اقای راننده سپردیم  وراه افتادیم راستی یادتان باشه کرم ضد افتاب حتما با خودتان ببرید چون افتاب بسیار سوزانی دارد ما دقیقا روز سال تحویل را مشغول گردش در قشم شدیم  اولین جایی که رفتیم نمایشگاه ابزیان زنده بود که البته ما داخل ا ن نشدیم چون وقت گیروبلیطی بود  بعد ازان به غارهای خربس و  قلعه پرتقالی ها رفتیم که غارهای خربس مال دوران مادها است و پرتقالی ها در زمان صفویه در انجا قلعه ای ساخته بودند که شاه عباس انها در جنگی انها را از انجا بیرون کرده بوده و الان تقریبا دیوارچین های ان مانده  است وروبه روی قلعه پرتغالی ها شتر گذاشته بودند و مانند شمال که اسب را کرایه می دهند در انجا هم شتر کرایه می دادند بعد از انجا به طرف جزیره هنگام حرکت کردیم  در مسیرمان  جزیره نازوجود داشت  که یک جزیره بسیار کوچک است که در فاصله کمی از ساحل قشم قرار دارد البته در هنگام روز این فاصله را می توان از توی اب با پای پیاده طی کرد اما در هنگام شب که اب دریا بالا می اید نمی شود پیاده به انجا رفت البته ما برای دیدن جزیره ناز از ماشین پیاده نشدیم  همینطور در مسیرمان از روستایی عبور کردیم  که محل سکونت سنی های مقیم قشم بود در انجا مسجدی وجود داشت که ان مسجد گنبد نداشت ودر ضمن یک گلدسته هم بیشتر نداشت بر عکس مساجد ما که بعضی هایشان 4 گلدسته دارد و بعد از ان به ساحل رسیدیم و از ماشین پیاده شدیم برای اینکه راحتر باشیم وسایلمان را توی همان ماشین گذاشتیم که بارمان سبکتر باشد جزیره هنگام  که جزیره بزرگتری از جزیره ناز است  در نزدیکی  قشم قرار دارد ولی باید با قایق به انجا رفت در همین ساحل قشم محل تخم گذاری لاکپشتها است اما لاکپشتها در فصل خاصی تخم گذاری می کنند و معمولا هم در شب به دنیا می ایند فکر گرفتن لاکپشت به ذهنتان نرسد چون محیط حفاظت شده است و نمی گذارند که لاکپشت بگیرید در انجا قایق ها به مدت یک ساعت مسافران را روی اب و اطراف جزیره هنگام می گردانند ما هم یک قایق گرفتیم اقای رانند سفارش گکرد که با خودتون خوراکی بردارید که اگر دچار دریا زدگی شدید بتوانید بخورید واز انجا که من هم بچه حرف گوش کنی بودم سفارشش را گوش کردم و یک بیسکویت با خودم برداشتم و همه گی سوار قایق شدیم ولی فکر کنم حدود20 دقیقه از گشت زدن ما روی اب نگذشته بود که ما خسته شدیم چون دریا موج داشت و قایق روی اب پرش های تندی می کرد در نتیجه به اقای قایق ران گفتیم جایی بایستد اقای قایق ران گفت درهمین اطراف جزیره هنگام دلفین ها هستند که اگر هوا مساعد باشد می ایند و روی اب و بازی می کنند که شانس ما نبودند اقای قایق ران جایی کنار ساحل نگه داشت که در انجا شن های براق وجو داشت که در نوع خود بی نظیر بود شن هایی که ا زکف دریا توسط موجهای دریا به ساحل امده بودند و سیاه و براق بودند  ما چند تا قوطی از انها را پرکردیم والان من برای درست کردن وسایل تزینی از ان استفاده می کنم  در انجا تا دلتان بخواهد مرجانهایی دریایی است و دخترهایی انها را می فروشند و همینطور گوش ماهی های بزرگی که با گوش ماهی های دریای شمال فرق دارند این گوش ماهی ها بزرگتر و صورتی رنگ در شکلهای متنوع مانند مخروطی و غیره هستند در انجا خانمهایی غذاهای محلی درست کرده  و می فروشند و همینطورنیمه کپرهایی درست کرده اند که در انجا خانمها روی دست با  حنا طراحی می کنند که ما از بعضی از انها خرید کردیم  و یکی از ما روی دستش حنا گذاشت و کمی در انجا ماندیم و دوباره سوار قایق شدیم  مردهای ما خیلی دوست داشتند شنا کنند از اقای قایق ران خواستند  که ما را به جایی ببرد تا شنا کنیم خلاصه مارا به سمتی دیگر از ساحل مرجانی هنگام بود که هم خلوط و هم خیلی صاف و تمیز و زیبا بود کف دریا کاملا سیاه بود من حدس میزنم که کف دریا سنگهای سیاهی باشد که ذرات همان سنگها به ساحل رفته بود البته در این ساحل اصلا اثری از شن های سیاه براق نبود و به جای ان پر بود از مرجان و صدف های زیبا و رنگارنگ که همینطوری روی ساحل پراکنده بود هنوز بعضی از انها به نظر زنده می رسیدند و تازه از دریا بیرون افتاده بودند  حتی چندین خرچنگ زنده خشکل هم در ساحل بود که اقای قایق ران یکی دوتا از انها را با دست گرفت و از نزدیک نشان داد پوستش کاملا براق و رنگی بود هیچ وقت فکر نمی کردم که خرچنگ از نزدیک زیبا باشد اما جرات نکردیم با دست بگیریمشان  تا دلتان بخواهد صدف ومرجان جمع کردیم که البته بعدا بعضی از مرجانها  بو کرده بودند و انداختیم دور فقط انهایی که از اول خشک بودند و از دریا فاصله زیادی داشتند خوب مانده بودند و انها را نگه داشتیم و با خود به تهران اوردیم  صدفها همه شان خوب بودند ما مشغول پیدا کردن صدف شدیم و کسانی هم که اهل شنا بودند از فرصت استفاده کردند و یک دل سیری شنا کردند و بعد دوباره با خرت و پرت هامون سوار قایق شدیم و یکی از مردها پیشنهاد داد که به جایی که عمق بیشتری دارد برود تا بتواند در دریا انواع شیرجه که من اسمشان را بلد نیستم بزنند و ان هم همین کار را کرد در جایی روی اب نگه داشت و انها هم با لباس غریق نجاتشان چندین شیرجه زدند و کلی هم انجا شنا کردند همین موقع یک قایق دیگر که از فاصله دوری از ما رد می شد علامت داد ایا اتفاقی افتاده که قایق ران هم با سر تکان داد نه ، بلاخره  ساعتمان تمام شد و به تلفن همراهش زنگ زدند و دیگر صبر نکرد و برگشتیم و قتی به ساحل رسیدیم اقای رانند تعجب کرده بود که چطور اینقدر طول کشید با خودش فکر می کرده و ما روی اب حالمان بد می شود و دچار دریا زدگی می شویم اما اینطور نشد هوا خنک و خوب بود اما با تکانهای شدید قایق ، بدنمان شدیدن کوفته شده بود ولی کلی خوش گذشت  و بعد از انجا به  ستاره افتاده رفتیم انجا شبیه سخره های ماسه ای است که  در طی زمان که دریا عقب نشینی کرده از دریا بیرون امده اند  چند تا پسر هم انجا نشسته بودند و عکسهای را از همه  جاها ی مختلف قشم می فروختند اقای راننده کمی تبلیغ از عکسها ی انها کرد اما من چون خودم کلی عکس انداخته بودم از انها نخریدم ولی بعدها پشیمون شدم چون چهره سیاه افتاب سوخته ان بچه ها را که زیر افتاب نشسته بودند و عکس می فرختند صد در صد از دلخوشی و یا ثروت زیادشان نبود و من می توانستم با خریدم به انها کمکی کرده باشم اما ان موقع اصلا به فکرم نرسید به هر حال  بعد از گشت و گذار در بین های سخره  ها دیگر سر ظهر شده بود و دلمان هم از گشنگی داشت ضعف می رفت اقای راننده گفت هنوز جنگلهای حرا مانده که خیلی هم قشنگ است اما ماهم گرسنمون بود و بازارهم مانده بود که می خواستیم بریم  گفتیم ما را به بازار ببرد ما چون وسایل برقی مد نظرمان بود گفت بهتره برای وسایل برقی به بازار قدیم برویم و ما هم قبول کردیم و سوار ماشین شدیم تو راه پارک زیتون را دیدم که چسبیده به ساحل بود و کلی چتر های بزرگ در انجازده بودند برای استراحت و اتراق و خیلی از مردم هم در انجا چادر زده بودند  وارد شهر که شدیم نزدیکای سال تحویل بود شانس ما عده ای از اهالی بومی انجا که اکثرا مسن بودند و به گفته رانند سنی هم بودنند در خیابان مراسم خاص سال نوخودشان  را انجام میدادند دو دسته روبه روی هم قرار گرفته بودند با طبل و هر کدام چوب دستی دستشان بود یکبار چیزی را یک دسته می خواندند و بعد دسته روبه رو جواب می دادند البته ما زبانشان را متوجه نشدیم به بازار رسیدیم اقای رانند ه پیشنهاد کرد ما را به یکی از بهترین رستورانهای انجا برای صرف غذای دریای و محلی ببرد اما چون وقت کافی نداشتیم موافقت نکردیم و دم بازار خداحافظی کردیم و پیاده شدیم  مردم انجا به نظرم بسیار مردمان خوب ساده و نجیبی ودر عین حال خونگرم و مهربانی بودند  خودشان می گفتند دلشان نمی خواهد از انجا که می رویم خاطره بدی در ذهن ما باشد و یا بگوییم که فلان بدی را داشتند و انصافا هم که در این کار حداقل برای ما موفق بودند و این بزرگترین تجربه ای بود که از این سفر یاد گرفتم که سعی کنم تا جایی که می شود در ذهن دیگران خاطره های خوش بگذارم که هنگام جدایی با خاطره ای خوش تا اخر عمراز ما یاد کنند این جمله ها را خیلی شنیده بودم که می گفتند هر جا که می روی سعی کن رد پایی از خودت به جا بگذاری  یا بهترین راه برای ماندگاری در ذهن دیگران  ماندن است ویا کاری کنید که دیگران همیشه از شما به نیکی یاد کنند و  امثال این جملات ولی به نظر من بهترین همان است که در ذهن دیگران خاطره ای خوش بسازی و دل دیگران را شاد کنی

 

خلاصه بگذریم

 

 ما نزدیک بازار کبابی پیدا کردیم و ناهار را انجا خوردیم و بعد از ان به بازار رفتیم و همه از هم جدا شدیم چون با این وقت کمی که داشتیم نمی شد همه با هم دنبال سلیقه تک تکمان برویم بنابراین جدا شدیم تا ساعت 4 هر کسی هر جا خریدی دارد انجام دهد و بعد با موبایل هم را پیدا کنیم  

 

 البته این را هم بگم که پاساژستاره هم در همان نزدیکی بود که خیلی شنیده بودم جنساش ارزانتره و همینطور بازار درگهان که جزو بازار قدیمی و بومی انجا است و می گویند بسیار ارزانتر از جاهای دیگر است که  ما نرفتیم وهمینطور  مشغول خرید بودیم که سال تحویل شد  و فک و فامیل  زنگ زدند تا سال نو را تبریک بگویند من با اینکه سفره هفت سینی انجا نداشتیم همین را به فال نیک گرفتم و برام  جالب بودکه موقع سال نو مشغول خرید بودیم من همیشه این موقع ها خیلی حساس می شم که اولین کسی که اس اس ام اسی تبریک می ده چه کسی است که یکی از دوستام بود

 

همه خریدهایشان را کردند و ساعت 4 بعد ازظهر همدیگر را خبر کردیم که به اسکله روبه روی بازار یعنی همان جایی که پیاده شده بودیم برویم و خوشبختانه همه هم امدند ولی با اینکه ساعت 4 نگذشته بود قایق های موتوری و اتوبوسهای دریای جمع کرده بودند به علت طوفانی بودن هوا فقط انجا لنچ بود بلیط لنچ را خریدیم و شانس ما همان موقع سوارمی کرد و سوار شدیم البته به نفعمان هم شد چون با اون بار و بندیلی که داشتیم سخت بود سوار قایق یا اتوبوس دریای بشیم   ان هم برای خودش لذتی داشت فکر کنم نیم ساعت طول کشید تا لنچ پر شد و کم کم راه افتادیم اونایی که نشسته بودند که اصلا متوجه حرکت لنچ نمی شدند ولی ما جوانترها همه لبه های لنچ نشستیم چون همه جلوی لنچ  رفته بودیم متاسفانه طبقه بالاش که از همه بهتر بود پر شده بود و لی همان جلوی لنچ هم خیلی با حال بود چون قشنگ امواج و دریا را میدیدیم کم کم غروب شد و گردی خورشیدو سط اسمان کم رنگ می شد دیگه حتما می توانید تصور کنید که غروب خورشید وسط دریا چه حیرت انگیزو خیره کننده است کم کم هوا مه شد و دیگر چیزی از اسمان پیدا نبود بعضی ها ترس گرفته بودشان یاد تایتانیک افتاده بودنداما بعضی ها هم از اول که سوار شده بودند راحت رو صندلیشان خوابیده بودندو تا اخر هم بیدار نشدند ما  با اینکه خسته بودیم تمام مدت را  ایستادیم فقط بعضی وقتها جایمان را با کسانی که لبه لنچ نشسته بودند عوض می کردیم ما خیلی دوست داشتیم ساحل را از دور ببینیم  اما به علت مه بودن هوا اصلا ساحلی ندیدیم فقط فهمیدیم که رسیدم به بندر و کم کم لنچ را نگه داشتند و پیاده شدیم نمی دانم ساعت چند بود ولی چون اسکله لنچ ها با قایق ها به علت عمق اب دریا فرق می کرد  ما را به اسکله دیگری برده بودند و ما مجبور شدیم کمی انجا بمانیم و دو نفر رفتند از بندر ماشین ها را اوردند و سوار شدیم وبه حاجی اباد برگشتیم ما که در مسیر خوابیدیم اما مردها شب را به علت خستگی و تاریکی و تنگی جاده  کل مسیر تا حاجی ابادرا با سختی  رانندگی کردندو سفر قشم ما  هم به پایان رسید

 

  جاهای دیدنی قشم  را البته توی همان نقشه ای که توی قشم بهتان می دهند را نوشته اند اما من هم یکبار براتون مینویسم قشم 3 جاده دارد

 

 جاده جنوبی و ساحلی قشم که جاهای دینی ان عبارت است پارک  ساحلی زیتون، غارهای خربس، مجتمع تفریحی، ساحل طلایی(پلاژسیمین)،دره ستاره ها ،جزیره ناز،نخلستان امیر المومنین، محل تخمگذاری لاکپشت ها در روستای شیب دراز،جزیره مرجانی هنگام،روستای سلخ،بام قشم،غار نمکدان،سواحل لاجوردی قشم

 

جاده مرکزی که جاده دیدنی ان عبارتند از پارک ایران زمین،شهر درگهان،روستای گیاه داران،درخت انجیر معابد،دشت توریان،زیارتگاه پیر تم سنتی،سد خالصی،نهالستان قشم

 

جاده شمالی که جاهای دینی ان عبارتند از قلعه پرتقالی ها ،بازار قدیم،مراکز تجاری،مجتمع های سیاحتی،بوستان های تفریحی،حوضچه های تفریحی،گردشگری هامون،کارگاه لنچ سازی ،سواحل معماری کووهئی،روستای پی پشت، سد تاریخی پی پشت وبندر تاریخی  لافت ، جنگل دریایی و زیبای حراء،تنگه چاهکوه،دره بوخو در روستای چاهوغربی،گورستان انگلیسی ها در روستای باسعیدو،سواحل ماسه ای شمال جزیره قشم

 

(یک توضیح راجب به جنگلهای حرا بدهم  که بافت گیاهی ان کاملا متنوع است و با با درختان خود جنوب فرق دارد  این نوع پوشش گیاهی بیشتر افریقایی است ودر منطقه جنگل های حرائ تا  نیمه های درختان را اب دریا گرفته است و در شب تا سر درختان را اب می گیرد  در انجا مسافران را با قایق در میان درختان می گردانند و  پرندگان دریایی زیبایی هم در انجا وجود دارد که از مردم نمی ترسند و راحت بر روی اب در حال شنا هستند )

 

و مراکز خرید قشم عبارتند از بازار ستاره، بازار پردیس ،بازار فردوسی، بازار مرجان ،بازار قدیم، بازار صدف در درگهان، بازار نگین، بازار قدیم، بازار مروارید ،بازار زمرد

 

پارکها که در بعضی جاها ان می شود برای اقامت چادر زد عبارتند از پارک ساحلی،پارک زیتون،پارک شهر،پارک خانواده،پارک برکه بی بی،و مراکز تفریحی مانند باشگاه غواصی ،مجتمع ورزشی تختی ،شهر بازی ستاره،حوضچه هامون، مجتمع تفریحی ساحل طلایی،نمایشگاه ابزیان

 




ادامه مطلب ...

[ جمعه 29 آبان 1394 ] [ 21:09 ] [ آناهیتا ]

[ نظرات (0) ]

کرمان با عکس

 

کرمان

 

مدت سفر 3 روز،فصل بهار، ایام عید نوروز

 

کرمان یکی از شهر های باستانی ایران است که اثار باستانی فراوانی نیز دارد البته ما همه انها را به علت کمبود وقت نتوانستیم ببینیم ما در این چند روز از باغ شازده در ماهان کرمان، خانقاه و ارامگاه شاه نعمت الله ولی در ماهان، بازار بزرگ و سنتی کرمان، حمام گنجعلی خان واقع در بازار، بام کرمان و قبرستان پایین ان، جویپار و 6 جوب و امام زاده حسین و اقع در خود شهر جویپارو موزه  اقای هاشمی رفسنجانی در شهر رفسنجان و بازار شهر سیرجان و سرچشمه و معدن مس دیدن کردیم البته در نقشه هایی که پلیس راه می دهند جاهای مختلف زیادی نوشته شده و در هر شهر که وارد شوید می توانید انها را تهیه کنید و در انها همه باغها بقعه ها و ارامگاها و جاهای دیدنی مخصوص هر شهر به اضافه راه ها و جاده ها نوشته شده است توصیه می کنم که حتما به ماهان سری بزنید چون به منظر من از همه جا زیبا تر امد

 

محل اقامت ما بردسیر کرمان بود شهر بردسیر ابتدا به نظر خیلی ساکت وارام  می اید اما یکی از مراکز عرق گیری و گلاب گیری و عطریجات است از مناطق قابل دیدن بردسیر اب گرم و  ارگ بردسیراست که ما نرفتیم

 

ما اول از همه به جویبار یا به زبان محلی جوپارگفته می شود رفتیم در انجا هفت باغ و 6 جوب وجود دارد که ما هفت باغ را ندیدیم اما 6 جوب قنات پر اب و زیبا و تمیزی است که انرا برای ابیاری باغات اطراف به شش قسمت مساوی تقسیم کرده اند و در ان ماهی های ریزی که مال همین قنات است وجود دارد در شهر جوپار نیز زیارت گاه بزرگی به نام امام زاده حسین وجود دارد که بسیار شهرت دارد

 

بعد از ان به ماهان رفتیم در انجا باغ شازده وجود دارد که مال اواخر دوران قاجار و حاکم کرمان به نام ابدوالحمید میرزا فرمان فرما بوده است باغ بسیار بزرگ با نمای های تاریخی زیبا  و ابنما و حوض های بزرگ و زیبایی است که به منظر من یکی از مناطق بسیار زیبای قدیمی در ایران به شمار می رود  از ابتدا که وارد باغ می شوید در دو طرف باغ دیوار دارد و کف ان سنگ فرش شده دو طرف سنگ فرش در کنار دیوارها باغچه های زیبایی است ودر روبه رو سردر وردی باغ قرار دارد که دو طبقه است که ادامه اب باغ  در جلوی درب ان در جوی بزرگی جریان دارد و به باغات اطراف می رود بعد از گذشتن از دروازه فاصله زیادی تا خود امارت شازده تمام حوض ها و جویهای بزرگ و زیبایی است با فواره های بلند و در دو طرف ان زمین سنگ فرش شده وبا تعداد پله های کمی با پا گردهای وسیع تا خود امارت ادامه دارد در کنارمحوطه سنگ فرش شده از دم دروازه ورودی ، باغ میوه با درختان میوه است که چون فصل بهار بود شکوفه درختان و عطرشان زیبایی باغ را صد چندان کرده بود و خود امارت که دو طبقه دارد از پله های ان بالاکه بروید در بالکن جلوی امارت کل باغ را زیر پایتان می توانید ببینید اما حیف که درب اتاقهای انجا را قفل زده بودند و فقط می شد در راهروی انجا قدم زد البته در پشت امارت همچنان باغ ادامه دارد که جویهای اب کوچکی با زه کشی های مناسب برای ابیاری درختان و جود دارد و ما به پشت باغ رفتیم و از کنار دیوار باغ که ان هم نمای زیبایی داشت  به سمت بیرون رفتیم 

 

در خود شهر ماهان ارامگاه شاه نعمت الله ولی که یکی از عارفان به نام بوده است و وفاتشان در قرن هشت هجری قمری است و یک کشکول زیبا کنار در ورودی حرم قرار دارد طاق درب ان گچ کاری زیبا که یک لوستر نیز به ان اویزان بود و حوضی به شکل ستاره در جلوی در ان ساخته شده است و دریک طرف صحن ان صنایه دستی کرمان با نقش و نگارهای تاریخی را می فروختند

 

در سرچشمه کرمان ما معدن مس  را دیدیم  تمام خاکهای ان ناحیه همه قرمز هستند که جذابیت خاصی دارد

 

در شهر کرمان نیز سری به بازار زدیم چون نمی شود هیچ وقت از بازار ها گذشت اما بازار کرمان قدمت تاریخی دارد و در ابتدا کاروان سرا بوده که اکنون از ان برای خرید و فروش استفاده می کنند البته 3 بازا ر به هم متصل است و بازار های دیگر که تو در تو هستند که هر کدام از انها در دوران مختلفی ساخته شده است به نام های بازار وکیل وبازار گنجلی خان و بازار ارگ،بازار مظفری،و بازار وکیل ودر وسط ان حیاط مربعی شکل با سنگ فرش قرار دارد که در وسط ان حیاط با حوض کوچک و باغچه کوچک با درختکاری های کمی است اما وجود حیاط در میان سه بازار زیبایی خاصی را به محیط داده است و  هر قسمت بازار مخصوص به کاری است  مانند بازار مسگرها بازار عطارها وغیره  تمام بازار های سر پوشیده بامشان گنبدی شکل که در وسط انها دایره ای را باز گذاشته اند که برای تابیدن افتاب و روشن شدن محیط بازار و تهویه مناسب است و سرتاسربام بازار به طورپیوسته از انها ساخته شده است البته هنوز هم بعضی از خانه های کرمان سقفشان گنبدی شکل  است  و از سوغات کرمان ، صنایع مس کرمان مشهور است و وسایل تزیینی زیبایی با مس در ست می کنند که برای سوغات زیباست که در بازار مسگرها می توایند انها را ببینید و همینطور از صنایع دستی کرمان قالی کرمان است پته و ترمه دوزی، جاجیم بافی و گلیم بافی، شال بافی ،چادر شب بافی  که از پته برای روی پشتی و رومیزی استفاده می کنند ازشیرنی جات سنتی انجا مانند کلمپه و کماچ،رشته برشته ،قطاب ،نان پنجره ای وغیره و همچنین قاهوت که در عطاری ها یافت می شود و تنوع زیادی هم دارد چون از هر دانه گیاهی قاهوت درست کرده اند و خواص و قوت زیادی دارد و به همین دلیل خودشون به ان می گویند قوتو که ما از انها چندین بسته خریدیم

 

 در میانه بازار حمام گنجلی خان قرار دارد که مال دوران صفویه است و دو قسمت گرمابه و رختکن دارد مال فرماندار دوران صفوی بوده است تقریبا حمام بزرگی است و جالتر این حمام مجسمه هایی است که دور تا دور حمام گذاشته اند و هر کدام از انها مشغول کاری است که در قدیم در حمامها مرسوم بوده و انجام میدادند مانند بادکش کردن کیسه کشیدن، شستن،  مشت و مال دادن حتی دعا خواندن ونماز خواندن  قلیان کشیدن وبسیار طبیعی انها را درست کرده اند البته خود مردم انجا هر کدا از انها را به اسمی می خوانند البته در انجا دو سنگ تیره به دیوار متصل بود که ما درست نفهمیم برای چی بود اما می گفتند وقتی خورشید به نقطه های از اسمان می رسد نورش در جایی از سنگ می فتد و با عث گرم شدن ان می شود اما نمی دونم چه تاثیری در حمام داشت غیر از این حمام دو حمام دیگر در بازار و جود دارد یکی حمام وکیل که قهوه خانه شده است حمام مسجد که چاپ خانه است که ما وارد این دو نشدیم از راستای بازار که خارج شوید می توانید وارد مسجد جامع شوید که یکی از مساجد مشهور است با معماری زیبا معرق کاری کاشی کاری و کتیبه ای که در مورد مسجد چیزهایی در روی ان نوشته شده البته ما وارد مسجد نشدیم

 

ما شب را به بام کرمان که نسب به بامهای بعضی شهرها کوچکتر بود رفتیم سرسبزو در زیر ان قبرستانی که سرسبز با صفا بود که انتظارش را نداشتم و امام زاده ای هم در انجا خاک شده بود که مقبره خیلی کوچک و ساده ای داشت و بعد از ان به پارکی که اسمش یادم  و البته یک پارک  جنگلی بود رفتیم وچون هیچ کس  در انجا نبودکلی تاب سواری کردیم و هربار که اوج می گرفتیم در دل اسمان تاریک وصاف و پر ستاره فرو میرفتیم و باز دوباره به زمین نزدیک می شدیم  در شب اسمان کرمان بسیار زیبا وصاف و پر از ستاره است و به علت کویری بودن منطقه در شب هوا سرد و در روز هوا گرم است البته هر شهر استان کرمان اب و هوایش با شهرهای دیگر فرق می کند در بعضی جاها کویری و گرم در بعضی جاها کوهستانی و سرد است مانند شهر بابک و شهداد که سرد است اما پر از باغات میوه و بم و بعضی جاهای دیگر بسیار گرم است

 

    به رفسنجان  هم رفتیم تا  موزه بزرگ اقای رفسنجانی که قبلا تعریفش را شنیده بودیم را ببینیم  در مسیر رفسنجان همه زمین های پسته کاری با درختچه های پسته است در رفسنجان   موزه بسیار زیبا با معماری فوق العاده ای که سقف ان شیشه ای است ساخته اند درمحوطه  ان پاساژو شهر بازی سر پوشیده  درست کرد اند که صنایع دستی شهر رفسنجان هم درمغازه های انجا دیده می شود اقای رفسنجانی تمام  هدایای خود را که در زمان ریاست جمهوریشان از کشورها و شهر ها و اشخاص مختلف دریافت کرده اند را انجا به نمایش گذاشته اند

 

در سیرجان ما فقط به بازار ان سری زدیم و قیمتهاتی انجا واقعا نسب به تهران ارزان بود که جای تعجب داشت

 

و اما در مورد نام کرمان که در زمان اردشیر پادشاه اول دوران ساسانی نام گذاری شده به نام کارمانیا به معنای قالی بافی

 

و اما به طور کلی اماکن تاریخی کرمان علاوه بر اینها که گفتم که البته ما نرفتیم  عبارتند ازگنبد جبلیه که در دامنه کوه قلعه دختر قرار داردو می گویند که مال دوران سلجوقیان است  اما معماری ان نشان میدهد که به دوران ساسانیان بر می گردد قلعه دخترکه در شمال شرقی شهر قرار داردو مال دوران ساسانیان است بازمانده معبد اناهیتا الهه ناهید نگهبان اب است و علت این نام گذاری برای قلعه دختر ،  بکر و ناگشودنی بودن ان است می گویند که دختری در ان زمان حاکم قلعه بوده و با طلسمی  انجا را نا گشودنی کرده است . گنبد مشتاقیه مزار مشتاق علی شاه که یکی از عارفان به نام بوده و مال زمان قاجاریه و در شرق مسجد جامع قرار  دارد و به 3 گنبد نیز مشهور است به علت وجود یک گنبد ساده و دو گنبد کاشی که عبارتند از گنبد مشتاقیه ، گنبد کوثر علی شاه و گنبد شیخ اسماعیل که هر کدام از انها از عارفان بوده اند . محله زرتشتیان که در انجا سه زیارت و جود داردبه نام های پیر غیب ،پیر سبز پوش و پیر مراد و محله خواجه خضرکه به چهل تنان نیز شهرت دارد و چهل خانه در انجا وجود داشته برای چله نشینی  به انجا می رفته اند تا حاجت بگیرند زیرا اعتقاد داشته اند بعد از چهل روز حضرت خضر نبی را مشاهده می کنند و حاجت  می طلبند و و از جاهای دیدنیه دیگر استان کرمان مقبره خواجه اتابک وچشمه اب گرم ابارق در ابارق ، ارگ بم و میل نادری وچشمه اب گرم مسکون  و قلعه دختردرشهر بم ودر شهر بابک و میمند شهر بابک که غار ایوب پیامبر و غار هایی در کوه، که  مردم از انجا برای خانه نیایش و اتشکده استفاده می کردند و همه را خود مردم ان زمان در دل کوه ساخته اند و قبرستان قدیمی زرتشتیان وجود دارد .در شهر بافت غار ترنگ دیدنی است و غار شب پره ( خفاش )و چشمه عروس . درشهر رفسنجان برج فردوسیه ،مجموعه حاج اقا علی ،بازار شهر و قیصریه و کاروانسرای کشکوبیه . در زرند کرمان چهار برج یزدان اباد، برج عبدالله خان، قلعه و حمام تیکدر. در سیرجان کاروانسرای ابراهیم خان امام زاده علی ،اب انبار و بادگیر چپقی که دیدنی است باغ سنگی بلورد در میاندواب توسط درویش خان گنگ که کرولال بوده ساخته شده ودر کوهبنان خانقاه شیخ ابولسعید ابو الخیروقلعه دختر. در کهنوج اب گرم و قلعه کهنوج و غیره اگر توانستید سری هم به شهداد بزنید به دلیل متفاوت بودن منطقه اب و هوایی  زیرا شهداد منطقه سردسیر کرمان  و پر از باغات میوه است

 

 

 




ادامه مطلب ...

[ جمعه 29 آبان 1394 ] [ 20:49 ] [ آناهیتا ]

[ نظرات (0) ]

کاشان به همراه عکس

 

 

کاشان

 

سفر ما یک روزه بود و نتونستیم کاملا همه جا های دیدنی انجا را ببینیم


 

ما در کاشان از باغ فین و نیاسر و قمصر دیدن کردیم که به غیر از اینها خانه های قدیمی که یکی از بزرگترین خانه های قدیمی ایران و یکی از زیباترین خانه های قدیمی که جایزه بین المللی را به خود اختصاص داده جزو انها است از جمله خانه های قدیمی ان، خانه های طباطبایی ها، بروجردی ها، عامری ها و عباسیان و غیره است و تپه های سیک که بعضی ها انرا سیلک تلفظ می کنند سیلک  قدمت 7500 ساله را نیز دارد که هنوز هم در انجا در حال کندو کاو هستند و یک چشمه در انجا وجود دارد که می گویند مال زمان حضرت سلیمان است و بازار کاشان که قسمت مهم ان تیمچه امین الدوله است و و امام زاده اقا علی عباس  ومشهد اردهال که  مردم  به ان مشهد قالی نیز می گویند به دلیل اینکه  در زمان شهادت  امام زاده،ایشان  در ان مکان روی یک قالیچه قرار داشته اند و خونشان روی ان قالیچه ریخته شده بعد از انکه مردم می رسند و ان قاتل را دستگیر و می کشند ان امام زاده را دفن و قالیچه را در رودخانه ای که در ان حوالی قرار دارد می شورند و اکنون نیزهر ساله در سالگرد ایشان برای به جای ماندن ان خاطرات دو باره این قالیچه را به کنار رودخانه برده و کمی روی ان اب می پاشند

 

و اما باغ فین که به حمام فین نیز معروف است به علت وجود یک حمام بزرگ که مال دوران قاجاریه و یک حمام کوچکتر که مال دوران صفویه  است که الان در ان پر از مجسمه ها یی با لباس ودر حالت های متفاوت است که البته به علت ازدهام زیاد جمعیت ما درست نتو نستیم انها را زیارت کنیم البته حمام  دو در ورودی و خروجی داشت و از یک راهروی تنگ شروع می شد و به فضا های مختلفی در حمام می رسیم که در هر کدام از انها مجسمه هایی قرار داده اند در انجا مجسمه امیر کبیر را نیز  می بینید

 

وارد باغ فین که می شوید کل زیبایی ان به علت و جود جوی های  نسبتا بزرگی است با فواره های کوتاه که زیبایی و جلوه خاصی به باغ فین داده است و در روبه روی ان ساختمانی است که در وسط ان  حوضی با کاشی های ابی و جود دارد که کل اب چشمه از ان می جوشد نمی دانم به چه علت داخل ان سکه انداخته اند هر چند که به علت فشار زیاد اب سکه ها به داخل نمی روند و در کف حوض باقی می مانند در سمت راست ان حوضچه هایی است که در وسط ان دایره های برجسته ای ساخته اند که صحنه جالبی دارد و جویی  به همام سبک  در همین سمت ادامه دارد و به قسمت  دیگر باغ می رود و  در سمت چپ ان چایخانه قهو ه خانه  وجود دارد و دو ساختمان دیگردر این باغ وجود دارد مال دوران قاجاریه و صفویه که البته در ان را قفل کرده بودند ونمی شد بروی و داخل انرا ببینی  از باغ فین که خارج بشوید باغهایی که در ان رستوران برای صرف غذا به همرا چندین تخت برای نشستن و غذا خوردن است که جای باصفایی است در ضمن در دیزی های کاشان نخود وجود ندارد لو بیا سفید به همراه گوشت و اب وسیب زمینی و رب گوجه است به همرا دوغ محلی با عرقیجات گیاهی مثل نعناع که خیلی هم  خوشمزه است

 

و از سوغات کاشان علاوه بر گلاب کلوچه و پشمک است که کلوچه برنجی های بزرگی هستند و پشمک را روی ان قرار داده و می خورند و البته قاهوت هم دارند که رسمیت انچنانی مانند پشمک و کلوچه ندارد

 

قمصر :در قمصر که از درب ورودیش گرفته در بلوار وسط خیابان تا انتهای قمصر روی کوها وتپه هایش پر از گل است و بسیار زیبا ست شغل مردم انجا همه باغداری ان هم باغ گل و گلاب گیری و عرق گیری گیاهان دارویی است ودر ضمن عسل طبیعی اگر در فصل خودش باشد نیز در انجا فروان است و عسل بهاره بیشترین خاصیت عسل را نسبت به عسلهای فصلهای دیگر سال را دارد که بعضی از دست فروشان نیز در خود کاشان نیزانرا می فروشند در قمصر جا برای نشستن و غذا خوردن هم پیدا می شود و بسیارهم باصفاست

 

نیاسر: در ورودی نیاسر ابشار بسیار بزرگ و زیبایی و جود دارد که ان را درست کرده اند و به صورت یک جای توریستی در اورده اند دو طرف انرا تا بالای ابشار پله چینی ها با پاگرد های نسبتا خوبی گذاشته اند که حتی می شود در انجا سفره پهن کرد در بالای ابشار نیز هم مغازه رستوران چایخانه وجود دارد و می توانید ازانجا نیاسر را زیر پای خود مشاهده کنید است در هنگام برگشت نیز سری به یک مرکز گلاب گیری و عرق گیری زدیم و کلی هم از عرقیجیات گیاهی طبیعی خرید کردیم وعرقیجات انجا خیلی بسیار موثر تر از عرقیجاتی است که من در اینجا می خرم در عرق گیری هم 4 ظرف خومره ای شکل و جود داشت که گیاهان را به همراه کمی اب درون ان ریخته بودند و دور در انرا گل گرفته بودند که بخار از ان خارج نشود و لوله ای به سر ان بود و در جلوتر ان حوض نسبتا بزرگی بود که لوله ها از درون حوض رد می شد و سر دیگرش را درون ظرفی کرده بودند و سر انرا بسته بودند و به این ترتیب عرق را جمع اوری می کردند و صاحب انجا می گفت از هر دفعه گیاه ریختن در ظرف 3 با ر عرق می گیرند

 

 در نیاسر اثار باستانی مانند اتشکده که چارتاقی نیزبه ان گفته میشود، که یک تقویم افتابی قدیمی است شاید مال دوران ساسانیان و به گفته بعضی ها توسط اردشیر بابکان ساخته شده،چشمه اسکنریه یا زنونه که در گذشته اعتقاد داشتند اناهیت یا الهه اب از ان محافظت می کرده غار دست ساز رئیس که برای ریاضت کشیدن در دوران میترائیسم بوده است و کاخ صفویه گرمابه صفویه گورستان قدیمی و یک نیایشگاه قدیمی که الان دیگه تبدیل به نیایشگاه جدید یعنی مسجد شده  است که فقط ما از همان ابشار دیدن کردیم   ولی بعد از ورود به نیاسرتابلو های اثار باستانی ان کاملا مشخص است

 

 

 




ادامه مطلب ...

[ جمعه 29 آبان 1394 ] [ 20:41 ] [ آناهیتا ]

[ نظرات (0) ]

جاهای دیدنی زنجان با عکس

 

 

زنجان   

 

فصل  تابستان مدت سفر یک روزه


 

 تو راه زنجان ، از تهران که به سمت زنجان  حرکت کنید دراین مسیر کلی اثار باستانی وجود دارد نزدیک قزوین قلعه الموت است که البته ما انجا نرفتیم ولی شنیدم جای زیبایی است و به علت  کوهستانی بودن منطقه جاده 45 دقیقه ای  3 ساعت طول می کشد تا برسند فکر نمی کنم بشود به خود قلعه الموت هم رفت به خاطر این که روی کوه قرار دارد و رفتن به انجا کمی سخت است در نزدیکی زنجان و در جاده همدان اثار باستانی زیادی است که یکی از انها سلطانیه است سلطانیه یکی از بزرگترین ساختمانهای اجری در ایران ، که مقبره یکی از سلاطین مغل به نام سلطان محمد خدابنده  است و مقبره برادر او همان مقبره تاریخی مشهور در تاج محل هند است با همان نوع معماری سلطانیه

 

سلطانیه معماری جالبی دارد که به روش مسلمانان ساخته شده است روی ان گنبدی شکل و دراطراف دیوارهای داخلی  سالن ان به زبان عربی چیزهای نوشته شده که اغلب انها ریخته شده است اما به نظر می رسد سوره ای از قران باشد بسم الله ان تقریبا مشخص است البته در حال باز سازی انجا هستند در همین سالن زیر زمین های تو در تویی وجود دارد با سقف بسیار کوتا و اتاق تنگ و تاریک که رعب و وحشت تعریفی  داستانها ی مغلها را در ذهن ادم تداعی میکند البته ما قبری از خود سلطان محمد خدابنده ندیدم شاید  در زیر سلطانیه باز هم زیر زمین های پنهانی است  که شاید انجا باشد در ان طرف سالن راه پلهای با سراشیبی زیادو باریک وهم تاریکی است و  از پله ها که بالا با  برویم به دالانی می رسیم که به صورت دایره ای  دور تادور سالن وجود دارد که در واقع اینجا طبقه دوم محسوب می شود در ان که قدم بزنید درهای چوبی و جود دارد که به فضای بیرون راه دارند اما انها را قفل زده اند و نمی شود بیرون را دید پله ها را ادامه می دهیم و به طبقه سوم میرسیم که شبیه پشت بام است در وسط ان خود ساختمان قرار دارد و  دورتا دورساختمان اجر کشی های جالبی شده که دیدنی است با ستون های زیبا که حالت بالکن دارد واطراف ااین ساختمان فضای بازی است که لبه های دیوارها ی ان در بعضی جاها  فرو ریخته اما منظره جالبی دارد و کلی از زمین های منطقه از اینجا پیداست و در بالای این ساختمان گنبد وجود دارد که دیگه نمی شد از این بالا تر بریم و اطراف گنبد را ببینیم  در خود فضای بیرون سلطانیه سرسبز و درختکاری شده است و برای صرف غذا واستراحت مناسب است به اضافه اینکه

 

د که ای هم برای خرید کردن دارد اما نمی دانم چرا در جای به این بزرگی که خیلی هم  دران رفت و  امد می شود نمازخانه درست و حسابی  نساخته بودند در کنار دستشویی ها فقط یک زیر زمین کوچک که زن و مرد باید در انجا نماز می خواندند وجود داشت

 

به هر حال از سلطانیه که جلوتر بریم مقبره یکی از سرداران مغول است که بی شباهت به سلطانیه نیست اما کوچکتر و لی با همان معماری دالان تنگ وتاریک یک حیاط بزرگ که دور تادور حیاط را مغولها  برای   رفت و امد سقف زده بودند که باز هم ستونهای اینجا را مثل محراب در اورده بودند از حیاط که عبور کنیدبه اتاقهایی میرسید که تقریبا دیگه خراب شده اند و فرو ریخته اند اما کاملا دالانهای طبقه دوم ان  مشخص هستند

 

می گویند احتمالا این دالانها جای سربازانی بوده است که در اینجا نگه بانی می دادند به علت این که  گنجهایشان را در زیر زمین های این مقبرها مخفی می کرده اند البته صحت این حرف کاملا معلوم نیست و دوباره به  حیاطی دیگر می رسیم که مقبره اصلی در اینجا قرار دارد بادیوارهای بسیار بلند واین هم گنبدی شکل است برای وارد شدن به مقبره یک نردبان چوبی گذاشته بودند و پله نداشت توی مقبره تاریک با سقفی بلند  و پایین دیوارها چند تا طاقچه مانند درست کرده بودند و یک زیر زمین که در ان درست وسط مقبره بود که البته انرا بسته بودند و نمی شد وارد انجا بشیم چند جای حیاط فروریخته بود و زیر ان مشخص بودکه خالی است معلوم نیست این زیر زمین ها تا کجا ادامه دارد  من که خیلی دلم می خواست وارد این زیر زمین ها بشوم از یک جای خیاط که فرو ریخته بود می شد وارد شد اما اینقدر ترسناک بود وهم ازترس جانوارانی مثل مار وارد نشدم و خلاصه از انجا  برگشتیم  در کمی جلوتر تابلوی مقبره   شیخ ملا حسن کاشی را  زده بودند که ما از رفتن به انجا صرف نظر کردیم خلاصه همین جاده همدان را جلوتر بریم مقبره یکی ازپیغمبران به نام قیدار و جلوتر ان غار کتله خورکه یک غار اهکی و  هم قدمت با غار علی صدر است اما بر عکس غار علی صدر خشک است می گویند در انتها به غار علی صدر می رسدو بعد از ان غار علی صدر همدان است به اضافه مزارع سرسبز و زیبا  که در جای خود دیدینی هستند البته ما چون مسافرت یک روزه رفته بودیم دیگر وقت نشد به انجاها سری بزنیم

 

و اما در خود شهر زنجان رشخور خانه است که مال دوره قاجار است و  در گذشته زنان در انجا رخت می شستند و الان بازسازی شده و در دو طرف ان زنان با لباسهای محلی زنجان در شکلهای مختلف قرار دارند و جوب ابی هم از وسط ان می گذرد که دور ان حصار شده است

 

 کاروانسرای سنگی که  به گمانم مال دوران صفویه  باشد و اکنون بازسازی شده و تبدیل به یک رستورانش کرده اند و می توانید برای صرف غذا به انجا سری بزنید

 

  شهر بازی و سد تهم که البته ما به اینجاها نرفتیم

 

 اما بازار زنجان که دو بازار سنتی و جدید دارد بازار جدید ان که پاساژها هستند و در هر طبقه ان مخصوص فروش کالایی است مانند طلا فروشان یا پارچه فروشان و چندین پاساژ دارد و در ابزار سنتی ان که همه نوع مغازه ای در کنار یکدیگر قرار دارد عطاری پارچه فروشی طلا فروشی و غیره چاقو های زنجان نیز معروف است که می توانید از چاقوهای تزیینی ان برای سوغات بخرید و همینطور دمپایی های سنتی  که در بعضی جاها می فروشند

 

 پارک گاوازنگ که پارک بسیار شیکی است نسبت به پارکهای دیگر زنجان و تقریبا در کوهپایه قرار دارد و مردم در روزهای تعطیل برای کوهنوردی به انجا می روند و یک ابنما از بالا به پایین پارک درست کرده اند که زیبا است و دو طرف انرا نیز پله گذاری کرده اند و الاچیق هایی هم در فضای پارک قرار دارد و اطراف ان چمن کاری شده است

 

 زمین ورزشی برای فوتبا ل و یا اجرای بعضی مراسم مانند تئاتر نیز و جود دارد ودر پارک لوازم ورزشی نیز کار گذاشته اند و همینطور فضای اطراف پارک برای دو چرخه سواری مناسب است و در روزهای تعطیل در انجا دو چرخه سورای می کنند و یک فضای بسته بلیطی برای بازی کودکان و جود دارد و یک استخر بزرگ در طرف دیگری از کوه  قرار دارد که در انجا قایق سواری می کنند

 

پارک جنگلی ارم که  زیبایی خاص خودش را دارد و موزه تاریخ  طبیعی وحفاظت محیط زیست در انجا قرار دارد در انجا پر است از گیاهان خودرو که در بین انها گیاهان دارویی هم دیده می شود و  گلهای وحشی و گلهای قاصدک و علفهای خودرو و درختان بلند و سرسبز و زیبا  که همه گی تنوع رنگی زیبایی را به انجا داده اند و جالب است بدانید حیوانات کوچکی در انجا در زیر زمین لانه درست کرده اند که شبیه سگ ابی هستند و گاهی برای خوردن غذا به روی زمین می ایند و می روند و خیلی ها شون هم دستی هستند چون مردم به انها غذا داده اند مانند فندق وپسته  انها عادت کرده اند و نمی ترسند  در ضمن این پارک وسیله بازی کودکان هم دارد

 




ادامه مطلب ...

[ جمعه 29 آبان 1394 ] [ 20:20 ] [ آناهیتا ]

[ نظرات (0) ]

سفر به شیراز همراه عکس


 

شيراز

 

فصل پاييز، مدت سفر 3 روز

 

 

 

خوشا شیرازو وصف بی مثالش                     خداوندا نگه دار از زوالش

 

 

 

ما دراقليد شيرازسكونت كرديم

 

همه گي مي دانيد كه در شيراز جاهاي ديدني زيادی دارد اما چون بيشتر از 3 روز وقت نداشتيم و فقط توانستیم  از سعديه، حافظيه، دروازه قران، بازار و کیل ، شاه چراغ، تخت جمشيد، پاسارگاد، آسپاس،  ديدن كنیم شيراز كلا شهري است پر از عشق با طبيعت زيبا و دلچسب.

 

 در خود نزديكي اقليد چشمه ابي بزرگي است كه براي اهالي بومي انجا جاي ديدني ومحل گردش در روزهاي تعطيل است مردم ناهار يا عصرانه خود را مي برند و انجا مي خورن اب صافي دارد كه كف همه جوبهاي ان كاملا پيداست وكلي از باغهاي آن اطراف را ابياري ميكند دو طرف ان درختهاي سرسبز و اب و هواي خنكي دارد

 

 
از تو ي جاده اقليد كه به طرف یاسوج مي رويم كل دو طرف جاده دشتهاي وسيعي است كه همه زمينهاي كشاورزي هستند كه در فصل پاييز همه به طور يكنواخت به زردي ميزد و درختهايي كه تك و توك در ان دشتها به رنگ زرد و سبز بود. جالبتر ان كه مردم ان منطقه همه چادر نشين بودند و در چادر در زمين هايشان زندگي ميكردند و در ان موقع در حال جمع كردن چادر هايشان و كوچ دادن گله هايشان به سمت جنوب كشوربودند و زنان نيز همانند مردان بعضي ها سوار بر اسبها مشغول حركت دادن گله هاي گوسفند بودند و بعضي هم مشغول كار خانواده بودند زني مشغول شير دوشيدن بود و زني مشغول پختن غذا رو اتش هو اسوز زيادي داشت و همه شان دستمالي دور سرو صورتشان پيچيده بودند و قبل از انكه ما وارد زمين هايشان شويم خودشان جلو امدند و به سوالات ما جواب دادند در كل جاي زيبايي است و هر چه رو به بالاتر ميروي هوا سردتر و منطقه كوهستاني مي شود
 آسپاس: كه به نظر من يك دهكده كوچكي بيشتر نيامد در انجامقبره بهرام گور را ديديم البته مي دانيد كه بهرام گور قبري ندارد چون هنگام شكار در مردابي اسير مي شود و در همانجا ميميرد الان ان مرداب خشك شده و دورش را ديوار كشيده اند(بهرام عاشق شكار گور خر بوده است به خاطر همين به او بهرام گور مي گويند)
در شهر بعدي كه اسم ان يادم نيست ابشار بزرگي دارد كه از كوه بزرگ و سر سبزي سرازير است البته دور ان را حصار كشيده اند تا از اب ان استفاده بهينه كنندمردم انجا تركمن هستند و زنان انجا با شليته هاي بلند و رنگي و روسري هاي بلندي كه سرشان بودو قد هاي رعنا خودشان مثل گلهاي هستند كه به منطقه زيبايي دادند بسيار هم خوش بر خورد بودند كل ده روي سرازيري ها و سر بلندي هاي كوه بنا شده و اهالي انجا زمين هاي كشاورزي و گاو گوسفند و مرغ و خروس داشتند و يك مسجد هم در انجا در خال ساخت بو د و همچنين مدرسه و خانه بهداشت هم بايد به شهر هاي اطراف مي رفتند

 

در ضمن یک سری هم به رکن اباد وآب رکن آباد زدیم که حافظ شیرازی در کتابش  از ان تعریف کرده بود اما اب کمی در ان جریان داشت و
در خود شيرازو در حافظيه و سعديه با اين كه پاييز بودهمه جا پر از گل بود و چون خلوت هم بود تونستيم يه ديدن حسابي بكنيم اگه رفتيد حتما فالوده شيرازي مخصوصا با عرقيجات  بخوريد

 

ونیزدر شاه چراغ هم که برادر امام رضا هستند زیارتی کردیم و ازبازار وکیل  نیز هم کسی نمی تونه بگذره برای خرید سوغاتی و یادگاری که از همه بهتر به نظر من همان مسقطی و راحت الحلقوم است مخصوصا پر ملاتش

 

و دروازه قران نیز در ورودی شهر از تهران به شیراز و جود دارد 
در شهر پاسار گاد كه در ورودي آن دو طرف جاده درختها با كله هاي گردبا برگهاي زرد كه از برگهاي زردشان هم كف جاده ريخته بود و با چرخيدن هردفعه چرخ ماشين به هوا بلند مي شد زيبايي پاسار گاد را چندين برابر كرده بود در دو طرف جاده خانه های اهالی انجا قرار دارد که در انجا زندگی می کنند در پاسارگاد مقبره كوروش و مجموع كاخ هاي او است اگر شيراز رفتيد حتما سري به پاسار گاد بزنيد در ورودی ان قبر خود کوروش است که از دور نیز پیداست که در حال مرمت است که به نظر دو یا یه طبقه می اید و یک دب کوچک هم ر اواسط ان پیداست که قابل دسترسی نیست مگر با وسیله ای مانند نردبان و می گویند جسد خود کوروش هم در انجا به صورت مومیای شده قرار داشته که ربوده شده است

 

و در سمت راست جاده ای قرار دارد که به سمت کاخهای کوروش می رود که البته اکثرشون خراب شده است مانند زندان کمبوجیه که پسر کوروش بوده است و نمای جلویی ان فقط باقی مانده و چند کاخ دیگرکه جز سنگ فرش و چندین ستون که روی زمین افتاده بود چیزی از ان نمانده بودالبته یکی دو ستون بسیار بلند هنوز بود که کنده کاری های روی ان به زبان میخی نوشته شده بود که ترجمه اش کرده اند به( من کوروش هستم) و در کاخی دیگر چندین دیوار با سنگ تراشه های روی ان با سر های شیر و پاهای اسب مانند و ستونی که عکس مجسمه با دو بال که روی سران دو مار و در بین ان دو سه شکل خمره ای قرار داشت و گنبد های کوچکی روی زمین که دقیقا معلوم نیست برای چه کارهایی استفاده می شده  البته می گویند در میان این کاخ ها خانه مادر حضرت سلیمان هم قرارداشته و و توسط غولان و جنیان و دیوان ان بناها با سنگها بزرگ و عظیم و جثه ساخته شده است  که البته نظریات متفاوتی در این باره است ولی به نظر من از همه جالبتر در میان کاخها قلعه ای بود که روی خودش خراب شده بود وبیشتر شبیه تپه شده بود ولی از پایین که نگاه می کردید دیوارهای اطراف ان کاملا شبیه دیوارهای یک قلعه بود   بالا ی ان که بروید دیوار اتاقها و ستونهای انها و پله های که به سمت طبقات پایین تر راه داشتند وجود داشت و ازرو ی بام ان زمین های اطراف  زیبایی خارق العاده ای داشت  با اين كه از بعضي ازكاخ هاي كوروش جز سنگ فرش چيزي باقي نمانده است اما ادم احساس مي كند هنوز در انجا زندگي جريان دارد وبا اعتقادهاي خاص كوروش و دست نوشته هايش روي ديوارها و ستو نها و خلاصه دشت وسيع و زيباي اطراف ان كه هنگام غروب و سرخيه اسمان رو ي تپه و يرانهاي قصر كوروش كه قلب تاريخ را براي آدم زنده ميكرد به همراه مقبره خاموش كوروش و سكوت بي انتهاي پاييزي پاسارگاد که به انسان احساس اقتدار شکوه و عزت و جلال می داد خاطره ای فراموش نشدنی را برای انسان به جای میگذارد
تخت جمشيد که در شهر پارسه قرار دارد كاخ بزرگی است که به علت وسعت زیاد ان غیر قابل توصیف است و كوه جلوي كاخ با پله هاي ان و مقبره روي كوه كنده كاري هاي روي ديوارها ی ان که همه گی انها جلوه خاصی به کاخ داده است با ان اتاق ها و تالارهاي باقي مانده از ان و ستون هاي بزرگي كه افتاده و مجسمه هایی که خورد شده كه ادم تعجب مي كنه چطوري و كدام دست انساني دران زمان توانسته انها روي هم بگذارد واز دیدن انها احساس ابهت و بزرگي به ادم دست ميده و خلاصه من كه خيلي دلم سوخت از اين همه اثار باستاني كه در حال ويراني روز به روز است و دوست داشتم یک انیمیشن به صورت سه بعدی از خود کاخ با همه اتاقها و تالارها ،ستونها و از کل محوطه درست می کردند و نمای واقعی  ان را در انجا  به صورت سینما  رو باز و روی پرده  نشان می داند البته با همان یک بار بلیط ورودی به جای توصیفی که جلوی در ان نوشته بودند تا برای انسان قابل تصور ترباشه . دیدن کی بود مانند شنیدن چه برسد به خواندن که خیلی ها شاید توان خواندن نداشته باشند

 

 جاهای دیدنی  دیگردر شهر شیرازعبارتند از باغ دلگشا،باغ ارم، نارنجستان قوام که می گویند در روی دیوارهای انجا تصویر حضرت سلیمان کنده کاری شده است، باغ عفیف اباد، باغ جهان نما ،ارگ کریم خان ،دروازه قران ،بازار وکیل، حمام وکیل، ارامگاه خواجوی کرمانی ،بقعه هفت تنان و چهل تنان، موزه پارس ،مسجد جامع عتیق، عمارت کلاه فرنگی، ارامگاه محمد شوریده شیرازی و غیره و البته در اکثر شهرهای و روستاهای توابع استان فارس اثار باستانی و جاهای دیدنی بسیاری وجود دارد    

 




ادامه مطلب ...

[ پنجشنبه 28 آبان 1394 ] [ 21:28 ] [ آناهیتا ]

[ نظرات (0) ]