معنای «حسبنا الله و نعم الوکیل نعم المولی و نعم النصیر» چیست؟
«وَ قالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكيلُ»
و گفتند: خدا ما را كافى است و او بهترين حامى ماست. (1)
«وَ اعْتَصِمُوا بِاللَّهِ هُوَ مَوْلاكُمْ فَنِعْمَ الْمَوْلى وَ نِعْمَ النَّصيرُ»
و به خدا تمسّک جوييد، كه او مولا و سرپرست شماست! چه مولاى خوب، و چه ياور شايسته اى. (2)
با سلام و درود
«حَسْبْ» به معنای کفایت کردن است؛ و «حَسْبُنَا اللَّهُ» یعنی خداوند ما را کفایت می کند. (3)
«نِعْمَ» فعل غير متصرّفى است که براى مدح و ستایش کردن استعمال می شود. (4)
«نِعْمَ الْوَكيلُ» یعنی، چه وکیل خوبی.
«نِعْمَ الْمَوْلى» یعنی، چه مولا و سرپرست خوبی.
«نِعْمَ النَّصيرُ» یعنی، چه یاور شایسته و خوبی.
«وكيل» به معنای كار ساز و مدبر آن و از اسماء حسنى است. خدا وكيل است يعنى كار ساز است و كار بندگان را تدبير می كند.(5)
هم چنین به معنای حافظ و کسی که امور به او واگذار می شود نیز آمده است.(6)
«وَلیّ» به معنای دوست و سرپرست و یاری و ... است.(7)
«نَصير» از "نَصَرَ" به معنای یاور و یاری است.(8)
بنابر این:
«حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكيلُ نِعْمَ الْمَوْلى وَ نِعْمَ النَّصيرُ»؛ یعنی خداوند ما را کفایت می کند، و چه وکیل خوبی، چه سرپرست خوبی و چه یاور خوبی.
می توان هم این گونه معنا کرد: خداوند ما را کفایت می کند، او بهترین وکیل و بهترین سرپرست و بهترین یاور است.
_____________________
(1) آل عمران، 173.
(2) حج، 78.
(3) المفردات في غريب القرآن، ص 234.
(4) المفردات في غريب القرآن، ص 814؛ قاموس قرآن، ج 7، ص 84.
(5) قاموس قرآن، ج 6، ص 268.
(6) المفردات في غريب القرآن، ص 882.
(7) المفردات في غريب القرآن، ص 885؛ قاموس قرآن، ج7، ص 245.
(8) المفردات في غريب القرآن، ص 808؛ قاموس قرآن، ج 7، ص 72.