آخرین ارسال های انجمن

عنوان مطلب تعداد پاسخ ها تعداد بازدید ها آخرین پست دهنده
عقرب روی ریل اندیمشک یا از این قطار خون می چکد 0 294 admin
در بغداد 0 186 admin
نوکاپ 0 196 admin

مکانهای تاریخی شهر باستانی یزد

 

 

 یزد یکی از بهترین شهرها، برای کسانی است که علاقه مند به مکانهای سنتی و تاریخی و باستانی هستند .

 

 کوچه های تنگ و باریک ،گاهی با سقفهای گنبدی ،خانه هابا نماهای گلی وخشتی، دربهای چوبی و کلونی زیباو هشتی های پشت آن  که در آن خانه ها هنوزاشخاصی ساکن هستند، بافت گسترده ای از شهر را تشکیل می دهد.

 

 

 

ومی توان درون این کوچه های قدم زد و لذت برد.

 

 

 

و یکی از بهترین جاهایی است که هنوز منابع طبیعی ان تا حدی بکر است .از جمله غارها ،چشمه های بسیار زیبا و زلال .

 

 

 

یکی از بهترین مکانها برای علاقه مندان به کویر نوردی و ستناره شناسی است.

 

تورهای گردشگری به مناسبتهای گوناگون از جمله کویر نوردی و شتر سواری وغیره و تورهایی برای بازدید از شهرستانهای مختلف یزد و آثار تاریخی و منابع طبیعی آن در ایام نوروز برپاست.

 

 

 

و البته خوشمزه ترین شیرینی ها نسبت به جاهای دیگر که من تا به حال رفتم در یزد است مخصوصا باقلواهای تازه .....

 

و قطابهای خوشمزه ای که مزه اش با قطاب شهرهای دیگر متفاوت است.

 

 و البته پشمک و نان پنجره ای وانواع شیرنی های آردی مثل شیرینی نخودچی و

 

انواع لوزها مانند لوز بیدمشک و نارگیل و پسته هم است.

 

 

 

از صنایع دستی هم شَعر بافی ،زیلو،ترمه، دارایی ،سرامیک ،احرام بافی،چیلانگری،گِره چینی،سفال ، شَمد ، چادر شب و روفرشی هست.

 

از شعر بافی هم برای همان سجاده و یا روفرشی استفاده می شود.

 

 

 

مر کز استان و شهر ید یکی از بهترین نمونه شهرهای خشت خام و تاریخی جهان است .بافت تاریخی آن با مساحتی حدود 740 حکتاربا شماره 15000به ثبت ملی رسیده و در شرف ثبت جهانی است.در کنگره بین اللملی معماری گلین که در سالهای 1352 و 54 و 82 برگزار گردید شهر یزد و بافت تاریخی آن به عنوان شهر نمونه معماری گلین معرفی شد.

 

 

 

در یزد به علت گرمای آب و هوا تعداد بادگیرها زیاد است و به همین علت به شهر بادگیره ها نیزمعروف شده است .

 

علاوه بر خود یزد شهرستانهای اطراف آن هم مکانهای گردشی بسیار دارد.

 

 

 

 

 

مکانهای تاریخی شهریزد:

 

 

 

مجموعه امیر چقماق که در خیابان سلمان فارسی واقع است .

 

 امیر جلال  الدین چقماق شامی در دوره تیموریان از طرف شاهرخ شاه به حکومت رسید وبه کمک همسرش فاطمه خاتون در این مکان میدان گاهی ودر اطراف آن مسجد امیر چقماق و آب انبار، چاه آب ،خانقاه ،مدرسه، کاروانسرا وبازار بنا کرد.

 

توضیح اینکه این میدان قدیمی تقریبا شبیه همه میدانگاهای اصلی  شهرهای بزرگ است که در دوره های مختلف بنا شده اند .مثل میدان نقش جهان اصفهان که در دوره صفوی بنا شده و یا میدان توپخانه تهران در قاجاریه وغیره..

 

در اطراف این میدان مغازه های شیرنی فروشی هستند که شیرینی های سنتی یزد را می شود تهیه کرد و مهمترین مغازه آن حاج خلیفه است که در نبش میدان قرار دارد البته همه مغازه های اطراف میدان نام خود را حاج خلیفه گذاشته اند ولی مغازه اصلی که شیرنی ها خوب و تازه ای دارد و همیشه هم شلوغ با صفهای طولانی است در سمت چپ ،نبش میدان قرار دارد.

 

دراین میدان هم می توانید فالوده یزدی را که مخصوص شهر یزد است را امتحان کنید.

 

شامل رشته هایی از نشاسته که پهن و بلندتر از رشته های فالوده شیرازی است به همراه شربت با ادویه جات سنتی .........

 

 

 

باغ دولت آباد یکی دیگر از اماکن تاریخی است در خیابان دولت آباد و رجایی.

 

محمد تقی خان مشهور به خان بزرگ سرسلسله خانهای یزد در زمان زندیه بود.وی قنات دولت اباد را از مهریز به یزد کشیدو عمارت باغ دولت آباد را که محل سکونتش بوده را احداث کرد.

 

بادگیر دولت آباد با 33/8 متر ارتفاع از سطح زمین یک شاهکار مهندسی و یکی از عناصر معماری خشتی و آجری است که در یونسکو(فهرست آثار جهانی) به ثبت رسیده است.

 

خانه لاری ها که تاریخ بنای آن مربوط به دوره قاجاریه بوده و در محله فهادان قرار دارد.ساختمان لاری ها به سبک منازل عیانی زمان خود ساخته شده است. یعنی خانه ای با دو قسمت اندرونی و بیرونی که حیاط در وسط و قسمتهای ایان نشین به صورت چهار فصل در اطراف حیاط.

 

قسمت شمالی آن ،زمستانه و قسمت جنوبی، تابستانه که شامل تالار و بادگیرها است و ضلع شرقی آن پاییزه و ضلع غربی بهار خواب است .اکنون این خانه کتابخانه ملی می باشد.

 

در همین محدوده یعنی محله فهادان که یکی از کهن ترین محله های یزد است می توانید از زندان اسکندر یا مدرسه ضیائیه و همچنین بقعه 12 امام و خانه نواب وکیل بازدید کنید.

 

همینطور می توانید در کوچه پس کوچه های این محله قدم بزنید و از فضای قدیمی این محله  کوچه های تنگ و باریک یا همان کوچه های آشتی کنان و دیوارهای گلی ،دربها و ساباطها و همینطور بازارهایی که در ایام عید بر پا می شوددیدن کنیدو لذت ببرید.

 

یکی از خصوصیات بارز محله های قدیمی یزد کوچه و گذرگاههای سرپوشیده آن به نام ساباط است .ساباط در لغت به معنای راهرو، دالان و سقفی است که بر روی کوچه و معابر ساخته می شود . به علت آب و هوای گرم یزد و برای جلو گیری از گرما زدگی این مکانها ایجاد شده تا عابران مدتی در زیر سایه آنها استراحت کنندو علاوه بر آن باعث اتصال سازه های میان واحدها و استحکام با ساخت پشت بند است.

 

زندان اسکندریا مدرسه ضیائیه.

 

تقریبا 10-15 تا روایت برای این مکان تعریف کردند.تقریبا شبیه مدرسه های فیضیه یامسجدهای قدیمی است.  گنبد خانه ای کهن در گوشه حیاط با بلندای زیاد از جمله بناهای سده هفتم است.

 

در دوران عید تمام اتاقهای آنرابه فروش صنایع دستی اختصاص داده بودندو در همان نزدیکی علاوه برفروش آش محلی و خوراکی های سنتی یزد تئاتری را هم با لحجه ناب یزدی  برگزار می کردند .

 

قبّه 12 امام شامل تک گنبدی است به صورت چهار ضلعیکه به صورت یک هشت ضلعی تبدیل می شود و گنبد روی هشت ضلعی قرار دارد. این بنا در حال حاظر قدیمی ترین بنای تاریخی یزد محسوب می شود.به استناد کتیبه ی کوفی رنگ آمیزی بالای محراب قبه به سال 429 در زمان ابو جعفرعلاءدوله بن کاکویه دیلمی بنا شده و به احتمال مدفن خودش است .قبه 12 امام از جمله بناهای ارامگاهی شاخص در معماری ایران است.

 

یکی از مکانهای تاریخی شهریزد مسجد جامع کبیر است که در خیابان امام خمینی انتهای خیابان مسجد جامع قرار دارد.تاریخ آن می رسد به قرن ششم و شاه گرشاسب از نوادگان علاء دوله کالنجار ، بنای اصلی آن از آثار سید رکن الدین محمد قاضی است.

 

ارگ حکومتی یا دارالحکومه در خیابان امام خمینی که اکنون اداره میراث فرهنگی است وبا عناوین نارنج قلعه و ارگ قلعه هم گفته می شوند که در عهد تیمور گورکانی در سال799 به پایان رسیده و در زمان امیر چقماق در این قلعه دارالقران و دیوانخانه ایجاد شد.

 

امام زاده جعفر(ع):این محل مقر امام زاده ای از نوادگان امام جعفر صادق است که به مناسبت کنیه اش (ابو جعفر) به این اسم نامیده می شود.وی در زمان خلافت متوکل عباسی به یزد آمد .و بعد از درگذشت دراین مکان دفن گردیده .این امام زاده در محله مصلای عتیق یزد واقع شده است .

 

بنای امام زاده توسط خواجه اسحق بن حسن ساروج خوارزمی در سال 776 (ق)  ساخته شده و صحن عتیق شمالی از قرن نهم (ه.ق) است.

 

آتشکده زرتشتیان تقریبا در اکثر شهرهای ایران  آتشکده وجود دارد و مشخصات همه آنها تقریبا مشابه است .به طور کلی در همه آنها مکانی وجود داردکه آتش روشن می کردند و جایگاهی که خودشان برای عبادت می ایستادند.

 

 اکنون در آتشکده یزد قابها و اطلاعاتی در مورد زرتشت و اوستا روی دیوارهای آن نسب شده است.عمارت اصلی آن بر اساس اصول معماری ایرانی با حیاط وسیع و باغی سرسبز طراحی شده و بر پیشانی و محور اصلی آن نقش فروهر جانمایی تعبیه گردیده .این بنا در سال 1313 با کمک مالی زرتشتیان و پارسیان هندوستان بنا گردیده است.اهمیت ان به قدمت آتش درون آن است که گفته میشود از حدود 1520 سال پیش تا کنون آتش آن فروزان مانده است.

 

استودان زرتشتی ها که به دخمه یا دادگاه زرتشتیان معروف است.دو عمارت سنگی مدور برج مانند با فضاهی میان تهی  که در دامنه کوهپایه های جنوبی یزد قرار دارد. زرتشتیان مردگان خود را طی مراسم خاصی در داخل این استودان ها می انداختند که به مرور زمان یا می پوسیدند یا توسط جانوران خورده می شدند.البته درچند سال اخیرزرتشتیان در همان نزدیکی قبرستانی ساخته اند ومردگان خود راآنجا دفن می کنند.

 

و از دیگر مکانهای تاریخی شهر یزد مسجد ریگ ،حمام خان،مسجد ملا اسماعیل،مسجد چهل محراب ،مسجد حظیره،مسجد فرط،خانه رسولیان،بقعه سیخ احمد فهادان،برج و بارو شهر یزد،آب انبار شش بادگیری،بقعه سید شمس الدین وسید رکن الدین است.

 

 

 

در قسمت بعد آثار تاریخی و طبیعی شهرستانهای یزد بیان می شود.

 

 

 

توابع استان یزد

 

 

 

شهرستان ابرکوه

 

 

 

سرو

 

عمر آن بیشتر از 4000 سال می رسدولی دانشمندان ژاپن و روسیه عمر آنرا به 8000 سال تخمین زده اند.

 

 

 

گنبد عالی

 

برج آرامگاه سنگی دوره دیلمیان در سده پنجم هجری قمری و آرامگاه امیر عمید الدین شمس الدوله ی دیلمی و مادش بانویی از طایفه هزار اسب بوده که به دستور فیروزان در سال 448ق ساخته شده است.این بنای تمام ستنگی با نمای تمام خارج و داخل به صورت هشت ضلعی روی تخت گاهی چهارگوش بنا گردیده است.

 

 

 

مسجد جامع

 

این بنا در دوره سلجوقی محسوب میشد.

 

خانه اقازاده

 

این خانه مربوز به دوره قاجارها است با مساحتی بالغ بر 851متر مربع با طرح حیاط مرکزی است.

 

 

 

خانه صولت

 

مساحت خانه حدود هزار متر مربع است.هم اکنون موزه مردم شناسی است.قدمت آن مربوط به دوران زنده و اواخردوان قاجاریه است.

 

 

 

 

 

شهرستان اردکان

 

 

 

مسجد جامع

 

مسجد جامع اردکان قرن دهم هجری ودر آن  زیلویی که تاریخچه آن سال 1038 ق را نشان می دهد وجود دارد.

 

 

 

بازار چارسوق یا زرین

 

در عصر صفویو طول نزدیک به یک کیلومترکه امتداد ان دروازه جنوبی شهر (بازار نو) تا دروازه شمالی (کوهشکنو)ادامه داشته  و چهار سوق در بین آن نیز بوده است.

 

 

 

کاروانسرای حاج ابوالقام رشتی

 

متعلق به سال 1262 ق که بنای آن کار حاج ابوالقاسم رشتی از بازرگانان نامی و خیر یزد بوده و به سبک کاروانسراهای شاه عباسی ساخته شد.

 

 

 

چک چک(پیر سبز)

 

این زیارتگاه در 68د کیلومتری غرب شهر یزد در دامنه کوهی به همین نام در شهستان اردکان واقع شده است.مورد احترام زرتشتیان است. از تاریخ 24 تا 28 خرداد هر سال زرتشتیان برای زیارت به این مکان می آیند.

 

زرتشتیان به این مکان پیر سبز می گویندو معتقدند شاهدت ساسانی به نام "حیات بانو" دختر یزدگرد سوم به مکان پناه آورده و غیب شده است.

 

از آنجا که قطره های اب از میان کوههای سخت آن همواره در حال چکیدن است به چک چک معروف است.بر دیواره سنگی آبشار این زیارتگاه "گیاه ساووشان" روئیده است و قطرات آب از روی آن عبور کرده  و در حوض سنگی زیر آن برای زائرین ذخیره می شود.

 

 

 

مسجد جامع و منارجنبان خرانق

 

در وسط قلعه خرانق و در کنار حسینیه مسجد جامع قرار دارد.در بالای این مسجد منارجنبان آجری به ارتفاع 15 و قطر 2 متر تعبیه شده است که در قدیم از آن برا ی دیدبانی و فانوسخانه استفاده می شده است و به راحتی با دست می توان آنرا به حرکت در آورد.

 

 

 

خانه تقدیری

 

به جا مانده از دوران قاجار و متعلق به یکی از تجار به نام اردکانی  بوده است.

 

 

 

 

 

شهرستان بافق

 

 

 

خانه وحشی بافقی

 

این خانه منسوب با وحشی بافقی شاعر قرن دهم که در جنب مسجد جامع قرار دارد.در حال حاظر نمایندگی میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان بافق  در این بنا فعالیت اداری دارد.

 

 

 

امام زاده عبدالله

 

این امام زاده متعلق به قرن پنجم ق است صاحبنظران احتمال داده اندکه طرح این بنا از روی نقشه و طرح های معابد قبل از اسلام ساخته شده باشد و بر این نظرند که شباهتی بین این بقعه با آثار قبل از اسلام که مربوط به دوره میترائیسم است، وجود دارد.

 

 

 

مسجد جامع بافق

 

از دوران صفویه است.که به همت ملا محمد باقر بنا شده است.

 

 

 

مسجد خان بافق

 

این بنا متعلق به دوران زندیه تا قاجاریه بودهف در مسیر آستانه متبرکه امام زاده عبدالله و مسجد جامع در وسط شهر بافق واقع شده است.

 

 

 

کاروانسرای میدان خان

 

این کاروانسرا در بافت قدیم شهر در مجاورت میدان خان قرار دارد و دارای مساحتی حدود 520 متر مربع می باشد.و زیبایی های این بنا مربوط به دوران زندیه تا قاجاریه است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شهرستان بهاباد

 

 

 

 

 

آرامگاه ملا عبدالله بهابادی

 

 صاحب حاشیه ی معروف و منسوب استاد شیخ بهایی که وی خاندانش 100 سال والی نجف اشرف بوده اند می باشد.و اکنون به مجموعه فرهنگی ورزشی تبدیل شده است.

 

 

 

قلعه جنت آباد

 

این قلعه در حوالی روستای احمد آباد،مرکز دهستان جلگه،در 12 کیلومتری بهاباد واقع شده است.این قلعه حدودا مربع شکل و هر ضلع حدود 500 متر است.

 

 

 

سرو وحشی کمکوییه(سبل )

 

از درختان نادر جهان استکه در ارتفاع بالای 2500 متری می روید.این درختان با نام محلی سبل در کوههای آسفیج بهاباد (کوه حسن کل) به صورت پراکنده یافت می شود.روستای سبل در راه ارتباطی (بهاباد –کوهبنان-چهار گدراه )چند درخت تنومند چند هزار ساله روییده است.

 

 

 

بنای تمام سنگی کمکوییه

 

یک منزل مسکونی در روستای معروف به "دانشی" در نزدیکی کمکوییه وجود داردکه تماما از سنگهای همان منطقه ساخته شده است.

 

 

 

درخت کاج وحشی دهستان بنستان

 

بنابر نقل مردم عمر این درخت را 4000 هزار سال تخمین زده اند.

 

 

 

 

 

شهرستان تفت

 

 

 

مجموعه امام (شاه ولی)

 

این مجموعه شامل بقعه حسینیه مسجد آب انبار بازار و مدرسه که همه گی نزدیک هم هستند.

 

مسجد به دستور "خانش بی گم"خواهر شاه تهماسب در قرن نهم ساخته شده است.

 

 

 

آسیاب آبی گرمسیر

 

شهر تفت را از لحاظ تعداد آسیابهای آبی که تعداد آنها به بیش از 18 عدد می رسد، می توان شهر آسیابهای آبی نامید.نشان میدهد که شهرستان تفت روزی صاحب صدارات آرد بوده است.

 

باغ صدری

 

این باغ به دستور صدرالعلما از حکام دوران زندیه  ساخته شده که وسعت آن حدود 13 هزار متر مربع است

 

 

 

قدمگاه امام رضا(ع)

 

بنای اولیه شامل گنبد خانه ای است که به استناد کتیبه کوفی زیر گنبدو بالای محراب،به سال 512 ه.ق به فرمان یکی از امرای آل کاکویه در زمان حکومت دیلمیان در آبادی اسلامیه (فراشاه)بر سر راه باستانی کاروانی فراس به خراسان بنا گردیده است.

 

 

 

بقعه شاه خیلیل ثانی(خانقاه)

 

وی از اولاد شاه نعمت الله ولی است.در زیر گنبد آن نه قبر با کتیبه های مختلف دیده می شود.این مکان هم اکنون موزه مردم شناسی تفت است.

 

گنبد شیخ جنید

 

روستای توران پشت در فاصله 60 کیولمتری شهرستان تفت قرار دارد.قدمت این روستا به دوران توران دخت ساسانی نسبت داده اند.بر سر تپه های مشرف به روستا، چهار وبقعهی گنبدوار بر پا بوده است که در حال حاظر، بقعه های شیخ جنید و چهل دختران پا برجا می باشد.بقعه شیخ جنید با ارتفاع تقریبا 15 متر و داخل آن یک قبر وجود دارد.این محل آرامگاه ابن ابی طاهر بوده و به دستور فرزندش در سال 543ق ساخته شده است.

 

 

 

شهرستان خاتم

 

 

 

نهرمسیح

 

سرچشمه نهر مسیح در 5 کیلومتری جنوب شرق شهر هرات قرار گرفته و پارک جنگلی سرچشمه در مجاورت آن است.

 

 

 

قلعه مروست

 

این قلعه بر فراز تپه ها در مرکز شهر مروست و در محدوده مرکزی بافت تاریخی آن قرار دارد.این قلعه دو طبقه بود و اکنون طبقه زیری آن خراب استو قدمت آن به دوره اسلامی و یا حتی قبل از آن بر می گردد و تا اوایل قرن حاظر به دور ان خندقی بوده است.

 

 

 

قلعه محمد باقری هرات

 

قلعه ای است با قدمت 300 ساله منسوب به حاج محمد باقر.ساختمانهای داخلی آن بر اثر سیل در سال 1365 ش ویران شده اما سردر ورودی و برج های آن سالم مانده. اکنون هویت بخش نمای جدید شهر هرات است.

 

 

 

قلعه ملکی

 

این قلعه در شهر هرات واقع شده است.مربوط به دوره افشاریه و زندیه است.و آخرین شخصی که آن را در صد سال گذشته احیا کرده "ابوالفتح خان" از خوانین منطقه است.

 

یکی از کاملترین نمونه های این نوع بنا در منطقه و یا حتی در استان ید است.زیرا می توان ارگ،شارستان،ربض،و یا محیط زراعی اطراف را در آن مشاهده کرد.

 

 

 

جنگل شادی

 

منطقه حفاظت شده جنگل شادی با وسعتی حدود 9 هزار هکتاراز نوع جنگلهای زاگرسیو تنها منطقه جنگلی استان است.

 

 

 

شهرستان صدوق

 

 

 

مجموعه حجت آباد وزیر

 

این مجموعه شامل باغ،عمارت،حمام ،آب انبار، ساباط و کاروانسرا است.بانی آن میرزا محمدمستوفی که حاکم یزد در اواخر سلطنت ناصرالدین شاه بوده است.عمارت این مجموعه با مساحت 1400 متر مربع در سه طبقه ساخته شده که حدود 130 سال قدمت دارد.

 

 

 

آسیاب آبی اشکذر

 

این آسیاب از بزرگترین آسیابهای منطقه و مربوط به دوران قاجاریه است.

 

آجر، مصالح عمده ساختمانی این بنا است.

 

 

 

موزه مردم شناسی اشکذر

 

ساختمان موزه ،یکی از حمام های قدیمی اشکذر"حمام باغستان" می باشد.این حمام در عمق زمین قرار گرفته و در سال 1390 به موزه تغییر کاربری یافته است.

 

 

 

کاروانسرای شمسی

 

قدمت ساختمان به دوره قاجار می رسد و آثاری از زمان صفویه نیز در آن دیده می شود.

 

 

 

بافت تاریخی ندوشن

 

ندوشن روزگاری بر کنار جاده ی ابریشم بوده است .یکی از مراکز مهم تولید لبنیات است.قدیمی ترین بخش آن قلعه ای است که در برج و باروی خشتی – چینه ای محصور بوده و به دوران ایلخانی بر می گردد.

 

 

 

مسجد ریگ رضوانشهر

 

این مسجد دو دهه پیش از ریگهای روان بیرون آمده ومرمت شده است. شامل گنبد خانه، صحن، ایوان و شبستانهای جانبی است.در شبستان غربی جنب گنبد خانه مدفن عالمان و بزرگان دوران تیموری استکه یکی از انها قبر بانی مسجد به نام حاجی کمال ادین است.

 

 

 

مسجد سلطان بندرآباد

 

این مجموعه متعلق به قرن هفت هجری قمری است.شامل خانقاه،مسجدجامع ،حسینیه،آب انبار،برج حفاظتی و مقبره که در حصار و بارو محفوظ گردیده است.این مجموعه مدفن عده ای از مشایخ سلسله "دادایی" است.این مجموه به همت میراث فرهنگی از زیر ریگهای روان بیرون آمده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شهرستان طبس

 

 

 

باغ گلشن

 

این باغ متعلق به دوران افشاریه و زندیه است.به وسیله امیر حسن خان سومین حاکم طبس از سلسله خوانینی که به فرمان نادرشاه به حکومت طبس منصوب گردیده،ساخته شده است.طراحی این باغ بر اساس چهار باغ و برگرفته از آیات قرانی درباره بهشت صورت گرفته است.

 

 

 

سد کریت

 

بند کرین در فاصله 60 کیلومتری شهر طبس و 48 کیلومتری روستای کریت واقع شده است.

 

این سد در 4 مرحله احداث گردیده است . فاقد سرریز بوده و حدود 150 سال قبل 4 متر به ارتفاع ان افزوده شده است.یکی از ویژگی های منحصر به فرد ان قوسی بودن ان است .بندهیا قوسی مقومت بیشتر در برابر حوادث طبیعی دارند.از 2000سال پیش تا اوایل قرن بیستم بلندترین سدهای قوسی جهان(ایزد خواست فارس،کبار قم،سد کریت ) در ایران بوده اند

 

 

 

ارگ حکومتی

 

یکی از برج های این ارگ برج نادر میرزا است که وجه تسمیه آن به اسارت نادر میرزا از شاهزادگان زند به دست امیر محمد خان عرب زنگویی مربوط می شود.

 

 

 

آبگرم مرتضی علی و طاق شاه عباسی

 

این آب گرک در روستای ییلاقی خرو در 25 کیلومتری شرق طبس واقع است.با یک پیاده روی خلاف مسیر اب به تعدادی چشمه می رسیم  که بزرگترین آنها چشمه آب گرم به حمام مرتضی علی است.بالاتر از چشمه طاق بند شاه عباسی است.این سد تاریخی از آجربه ارتفاع 28 تا30 متر بنا گردیده است.

 

 

 

امام زاده حسین بن موسی الکاظم(ع)

 

مورخان او را از فرزندان بلافصل امام کاظم دانسته اند.بنای اولیه در قرن 5 ه بوه است امادر زلزله سال 1357 ویران شد و دوباره ساخته شده است.

 

 

 

شهرستان مهریز

 

 

 

سنگ نگاره های کوه ارنان

 

سنگ نگاره های بسیار کهن بر روی کوه ارنان در جنوب یزد کنده کاری شده که مربوط به عصر حجر است.عده ای بر این نظرند که قدمت آنها به هفت هزار سال قبل از میلاد می رسد.

 

و مربوط به دورانی که انسان موفق به رام کردن حیوانات شده است.

 

 

 

چشمه غربال بیز

 

چشمه ای کهن در اطراف مهریزاست و اثار به دست آمده  نشان می دهد که  بیش از چهار هزار سال معبد آناهیتاست.و قبرهایی که از آن ظروف سنگی و اشیاءو نشانه هایی از عصر ناهید پرستی پیدا شده که همه حکایت از تاریخ کهن این ناحیه است.

 

حمام استهریج(موزه مردم شناسی مهریز)

 

متعلق به اواخر دوران قاجار است و عمده مصالح به کار رفته آجر و خشت است. اکنون به موزه مردم شناسی تبدیل شده است.

 

 

 

باغ جهانی پهلوان پور

 

قسمت هایی از آن در دوران قاجار ساخته شده و بخش هایی از آن به دست پهلوان پور بنا شده که قدمتی صد ساله دارد.قنات حسن آباد مهریز به صورت دائمی در این باغ  جاری است. این بنا در آثار جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

 

 

 

قلعه سریزد

 

متعلق به اواخر دوران سامانی است که قلعه سریزد خوانده می شود.

 

به عقده  عده ای نمونه کوچکی از ارگ بم بوده که تا 15 سال پیش از آن استفاده می شده است و اکنون به مجموعه گردشگری تبدیل شده است.

 

 

 

شهرستان میبد

 

 

 

کهن دژنارین قلعه

 

از آثار تاریخی پیش از اسلام بوده که قدمت آن هزاره سوم پیش از میلاد تخمین شده است.

 

این قلعه بر بالای مرتفع ترین پشته گلی شهر به ارتفاع 25 متر و در پهنه ای به مساحت چهار هکتار و در پنج طبقه ساخته شده است.مصالح به کار رفته خشت و گل است.خشت های مشاهده شده در آن اغلب با ابعاد 10*24*40 منتسب به معماری ساسانی است.

 

کاروانسرای شاه عباسی  و موزه تخصصی زیلو کشور

 

 به سبک صفوی به شیوه معروف چهارایوانی با آجر ساخته شده.ساختمان کاروانسرا شامل ساباط،غرفه های بیرونی،هشتی ورودی،حیاط مرکزی،حوضخانه و مهتابی،چهار هشتی زیباو....

 

هم اکنون کتابخانه و موزه زیلو های تاریخی میبد و رستوران سنتی است.

 

 

 

چاپارخانه و موزه پست

 

چاپارخانه میبد به صورت قلعه ساخته شده و اکنون موزه پست میبد تبدیل گردیده است.

 

پیشینه چاپارخانه در ایران به دوره هخامنش می رسد.

 

 

 

مسجد جامع

 

مساحتی حدود سه هزار متر مربع دارد.حدود سده سوم هق با طرح شبستانی بنیان شده است. ایوان و گنبد آن در قرن ششم؛ و در قرن هشتم توسعه یافت و فضاهایی از دوران صفویه و قاجار در مسجد وجود دارد.مسجد امام حسن(ع)و مسجد حاجی حسنعلی و حاجی رجب علی از جمله ساختمانهای این مجموعه است.

 

 

 

یخچال خشتی

 

این یخچال در دوران قاجار ساخته شده و از خشت و گل است.یخ های ساخته شده مورد استفاده کاروانیان قرار می گرفته است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

چند نکته برای سفرهای دسته جمعی

 

 به طور معمول وقتی چند تا خانواده با هم به مسافرت می کنند. ابتدا یک مادر خرج برای خودشان انتخاب می کنند. و هر خانواده به تعداد نفراتشان یک مبلغ مشخصی را به مادر خرج می دهند. و همچنین یک مدیر برنامه ریز هم انتخاب می کنند.

 

معمولا مدیر و مادر خرج قبل از حرکت و در طول سفر برنامه ریزی می کنند که مثلا کجاها اتراق کنند و یا چه غذاهایی را کجا بخورند . کجا خانه بگیرند و غیره.

 

و همینطور معمولا خانمها هم برای خودشان برنامه ریزی می کنند برای انجام کارهای پخت و پز و شستن که مثلا چه روزی را چه کسانی آشپزی کنند و یا ظرفها را بشورد و امثال آن..

 

 

 

 هر کسی در طول سفر به اندازه جمعیتی که همراش هستند، مقداری حق دارد که به خواسته دلش برسد.

 

مثلا اگر 10 نفر با هم مسافرت می کنند هر نفر 10 درصد حق دارد که به آنچه صرفا دل او میخواهد برسد . و اگر این 10 درصد به 60 الی 70 درصد رسید یعنی اکثریت با نظر او موافق بودند حق دارد به خواسته اش برسد .چون تقریبا بیشتر گروه با او موافقند البته به اضافه تائید نظر مدیر و مادر خرج .

 

یعنی مادر خرج بررسی می کند پول لازم و کافی برای برآورده کردن خواسته آنها هست یا نه ، یا باید هر کسی پول اضافه تری برای آن پرداخت کند. یا مدیر برنامه ریزی ببیند که آیا خللی برای مسافران دیگر و یا برنامه سفر ایجاد می شود یا نه.

 

و اگر هیچ مشکلی و یا مورد منفی وجود نداشت آنرا اجرا کنند .

 

به طور مثال در یک مسافرت همه قرار است به یک شهرخاصی سفر کنند و مسیر و هزینه آن هم از قبل مشخص شده است . در طول سفر یکنفر بگوید من می خواهم  جاهای دیدنی فلان شهر را هم مابین راه ببینم.

 

اگر اکثریت با او موافق بودند و مشکلی از لحاظ هزینه و از لحاظ برنامه سفر و ساعت رسیدن به مقصد و غیره ..... وهمچنین اگر مشکلی برای کسانی که موافق نیستند ایجاد نمی شود ؛می توانند در آن شهرمابین راه  بمانند و از جاهای دیدنی آن شهر هم دیدن کنند.

 

یا همینطور مثلا اگر در یک سفر یک نفر هوس نوع خوراکی خاصی را کرده است اگر همه با او موافق هستند و مشکلی هم در هزینه و یا برنامه سفر ایجاد نمیشود حق دارد به خواسته اش برسد و گرنه نمیتواند از پول دنگ که سهم همه هست، خارج از برنامه هرچه را که دلش خواست توقع داشته باشد که برایش برآورده کنند . اگر دیگران با او موافق نبودند به شرط آنکه خللی در برنامه سفر و برای دیگران ایجاد نشود، میتواند خودش از پول خودش بخرد و اگر زحمتی هم دارد خودش انرا تقبل کند و نباید  زحمت انرا روی دوش کسانی که مسئول کار آنروز (از لحاظ پخت و پز یا شستن) هستند بیندازد. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

چشمه غربالبیز

منطقه دخمه زرتشتیان

 

 

میدان امیر چخماق در نوروز

 

 

 

محله فهادان یزد و زندان اسکندر



[ چهارشنبه 04 آذر 1394 ] [ 15:15 ] [ آناهیتا ]

[ نظرات (0) ]