آخرین ارسال های انجمن

کرمان با عکس

کرمان

مدت سفر 3 روز،فصل بهار، ایام عید نوروز

کرمان یکی از شهر های باستانی ایران است که اثار باستانی فراوانی نیز دارد البته ما همه انها را به علت کمبود وقت نتوانستیم ببینیم ما در این چند روز از باغ شازده در ماهان کرمان، خانقاه و ارامگاه شاه نعمت الله ولی در ماهان، بازار بزرگ و سنتی کرمان، حمام گنجعلی خان واقع در بازار، بام کرمان و قبرستان پایین ان، جویپار و 6 جوب و امام زاده حسین و اقع در خود شهر جویپارو موزه  اقای هاشمی رفسنجانی در شهر رفسنجان و بازار شهر سیرجان و سرچشمه و معدن مس دیدن کردیم البته در نقشه هایی که پلیس راه می دهند جاهای مختلف زیادی نوشته شده و در هر شهر که وارد شوید می توانید انها را تهیه کنید و در انها همه باغها بقعه ها و ارامگاها و جاهای دیدنی مخصوص هر شهر به اضافه راه ها و جاده ها نوشته شده است توصیه می کنم که حتما به ماهان سری بزنید چون به منظر من از همه جا زیبا تر امد

محل اقامت ما بردسیر کرمان بود شهر بردسیر ابتدا به نظر خیلی ساکت وارام  می اید اما یکی از مراکز عرق گیری و گلاب گیری و عطریجات است از مناطق قابل دیدن بردسیر اب گرم و  ارگ بردسیراست که ما نرفتیم

ما اول از همه به جویبار یا به زبان محلی جوپارگفته می شود رفتیم در انجا هفت باغ و 6 جوب وجود دارد که ما هفت باغ را ندیدیم اما 6 جوب قنات پر اب و زیبا و تمیزی است که انرا برای ابیاری باغات اطراف به شش قسمت مساوی تقسیم کرده اند و در ان ماهی های ریزی که مال همین قنات است وجود دارد در شهر جوپار نیز زیارت گاه بزرگی به نام امام زاده حسین وجود دارد که بسیار شهرت دارد

بعد از ان به ماهان رفتیم در انجا باغ شازده وجود دارد که مال اواخر دوران قاجار و حاکم کرمان به نام ابدوالحمید میرزا فرمان فرما بوده است باغ بسیار بزرگ با نمای های تاریخی زیبا  و ابنما و حوض های بزرگ و زیبایی است که به منظر من یکی از مناطق بسیار زیبای قدیمی در ایران به شمار می رود  از ابتدا که وارد باغ می شوید در دو طرف باغ دیوار دارد و کف ان سنگ فرش شده دو طرف سنگ فرش در کنار دیوارها باغچه های زیبایی است ودر روبه رو سردر وردی باغ قرار دارد که دو طبقه است که ادامه اب باغ  در جلوی درب ان در جوی بزرگی جریان دارد و به باغات اطراف می رود بعد از گذشتن از دروازه فاصله زیادی تا خود امارت شازده تمام حوض ها و جویهای بزرگ و زیبایی است با فواره های بلند و در دو طرف ان زمین سنگ فرش شده وبا تعداد پله های کمی با پا گردهای وسیع تا خود امارت ادامه دارد در کنارمحوطه سنگ فرش شده از دم دروازه ورودی ، باغ میوه با درختان میوه است که چون فصل بهار بود شکوفه درختان و عطرشان زیبایی باغ را صد چندان کرده بود و خود امارت که دو طبقه دارد از پله های ان بالاکه بروید در بالکن جلوی امارت کل باغ را زیر پایتان می توانید ببینید اما حیف که درب اتاقهای انجا را قفل زده بودند و فقط می شد در راهروی انجا قدم زد البته در پشت امارت همچنان باغ ادامه دارد که جویهای اب کوچکی با زه کشی های مناسب برای ابیاری درختان و جود دارد و ما به پشت باغ رفتیم و از کنار دیوار باغ که ان هم نمای زیبایی داشت  به سمت بیرون رفتیم

در خود شهر ماهان ارامگاه شاه نعمت الله ولی که یکی از عارفان به نام بوده است و وفاتشان در قرن هشت هجری قمری است و یک کشکول زیبا کنار در ورودی حرم قرار دارد طاق درب ان گچ کاری زیبا که یک لوستر نیز به ان اویزان بود و حوضی به شکل ستاره در جلوی در ان ساخته شده است و دریک طرف صحن ان صنایه دستی کرمان با نقش و نگارهای تاریخی را می فروختند

در سرچشمه کرمان ما معدن مس  را دیدیم  تمام خاکهای ان ناحیه همه قرمز هستند که جذابیت خاصی دارد

در شهر کرمان نیز سری به بازار زدیم چون نمی شود هیچ وقت از بازار ها گذشت اما بازار کرمان قدمت تاریخی دارد و در ابتدا کاروان سرا بوده که اکنون از ان برای خرید و فروش استفاده می کنند البته 3 بازا ر به هم متصل است و بازار های دیگر که تو در تو هستند که هر کدام از انها در دوران مختلفی ساخته شده است به نام های بازار وکیل وبازار گنجلی خان و بازار ارگ،بازار مظفری،و بازار وکیل ودر وسط ان حیاط مربعی شکل با سنگ فرش قرار دارد که در وسط ان حیاط با حوض کوچک و باغچه کوچک با درختکاری های کمی است اما وجود حیاط در میان سه بازار زیبایی خاصی را به محیط داده است و  هر قسمت بازار مخصوص به کاری است  مانند بازار مسگرها بازار عطارها وغیره  تمام بازار های سر پوشیده بامشان گنبدی شکل که در وسط انها دایره ای را باز گذاشته اند که برای تابیدن افتاب و روشن شدن محیط بازار و تهویه مناسب است و سرتاسربام بازار به طورپیوسته از انها ساخته شده است البته هنوز هم بعضی از خانه های کرمان سقفشان گنبدی شکل  است  و از سوغات کرمان ، صنایع مس کرمان مشهور است و وسایل تزیینی زیبایی با مس در ست می کنند که برای سوغات زیباست که در بازار مسگرها می توایند انها را ببینید و همینطور از صنایع دستی کرمان قالی کرمان است پته و ترمه دوزی، جاجیم بافی و گلیم بافی، شال بافی ،چادر شب بافی  که از پته برای روی پشتی و رومیزی استفاده می کنند ازشیرنی جات سنتی انجا مانند کلمپه و کماچ،رشته برشته ،قطاب ،نان پنجره ای وغیره و همچنین قاهوت که در عطاری ها یافت می شود و تنوع زیادی هم دارد چون از هر دانه گیاهی قاهوت درست کرده اند و خواص و قوت زیادی دارد و به همین دلیل خودشون به ان می گویند قوتو که ما از انها چندین بسته خریدیم

در میانه بازار حمام گنجلی خان قرار دارد که مال دوران صفویه است و دو قسمت گرمابه و رختکن دارد مال فرماندار دوران صفوی بوده است تقریبا حمام بزرگی است و جالتر این حمام مجسمه هایی است که دور تا دور حمام گذاشته اند و هر کدام از انها مشغول کاری است که در قدیم در حمامها مرسوم بوده و انجام میدادند مانند بادکش کردن کیسه کشیدن، شستن،  مشت و مال دادن حتی دعا خواندن ونماز خواندن  قلیان کشیدن وبسیار طبیعی انها را درست کرده اند البته خود مردم انجا هر کدا از انها را به اسمی می خوانند البته در انجا دو سنگ تیره به دیوار متصل بود که ما درست نفهمیم برای چی بود اما می گفتند وقتی خورشید به نقطه های از اسمان می رسد نورش در جایی از سنگ می فتد و با عث گرم شدن ان می شود اما نمی دونم چه تاثیری در حمام داشت غیر از این حمام دو حمام دیگر در بازار و جود دارد یکی حمام وکیل که قهوه خانه شده است حمام مسجد که چاپ خانه است که ما وارد این دو نشدیم از راستای بازار که خارج شوید می توانید وارد مسجد جامع شوید که یکی از مساجد مشهور است با معماری زیبا معرق کاری کاشی کاری و کتیبه ای که در مورد مسجد چیزهایی در روی ان نوشته شده البته ما وارد مسجد نشدیم

ما شب را به بام کرمان که نسب به بامهای بعضی شهرها کوچکتر بود رفتیم سرسبزو در زیر ان قبرستانی که سرسبز با صفا بود که انتظارش را نداشتم و امام زاده ای هم در انجا خاک شده بود که مقبره خیلی کوچک و ساده ای داشت و بعد از ان به پارکی که اسمش یادم  و البته یک پارک  جنگلی بود رفتیم وچون هیچ کس  در انجا نبودکلی تاب سواری کردیم و هربار که اوج می گرفتیم در دل اسمان تاریک وصاف و پر ستاره فرو میرفتیم و باز دوباره به زمین نزدیک می شدیم  در شب اسمان کرمان بسیار زیبا وصاف و پر از ستاره است و به علت کویری بودن منطقه در شب هوا سرد و در روز هوا گرم است البته هر شهر استان کرمان اب و هوایش با شهرهای دیگر فرق می کند در بعضی جاها کویری و گرم در بعضی جاها کوهستانی و سرد است مانند شهر بابک و شهداد که سرد است اما پر از باغات میوه و بم و بعضی جاهای دیگر بسیار گرم است

به رفسنجان  هم رفتیم تا  موزه بزرگ اقای رفسنجانی که قبلا تعریفش را شنیده بودیم را ببینیم  در مسیر رفسنجان همه زمین های پسته کاری با درختچه های پسته است در رفسنجان   موزه بسیار زیبا با معماری فوق العاده ای که سقف ان شیشه ای است ساخته اند درمحوطه  ان پاساژو شهر بازی سر پوشیده  درست کرد اند که صنایع دستی شهر رفسنجان هم درمغازه های انجا دیده می شود اقای رفسنجانی تمام  هدایای خود را که در زمان ریاست جمهوریشان از کشورها و شهر ها و اشخاص مختلف دریافت کرده اند را انجا به نمایش گذاشته اند

در سیرجان ما فقط به بازار ان سری زدیم و قیمتهاتی انجا واقعا نسب به تهران ارزان بود که جای تعجب داشت

و اما در مورد نام کرمان که در زمان اردشیر پادشاه اول دوران ساسانی نام گذاری شده به نام کارمانیا به معنای قالی بافی

و اما به طور کلی اماکن تاریخی کرمان علاوه بر اینها که گفتم که البته ما نرفتیم  عبارتند ازگنبد جبلیه که در دامنه کوه قلعه دختر قرار داردو می گویند که مال دوران سلجوقیان است  اما معماری ان نشان میدهد که به دوران ساسانیان بر می گردد قلعه دخترکه در شمال شرقی شهر قرار داردو مال دوران ساسانیان است بازمانده معبد اناهیتا الهه ناهید نگهبان اب است و علت این نام گذاری برای قلعه دختر ،  بکر و ناگشودنی بودن ان است می گویند که دختری در ان زمان حاکم قلعه بوده و با طلسمی  انجا را نا گشودنی کرده است . گنبد مشتاقیه مزار مشتاق علی شاه که یکی از عارفان به نام بوده و مال زمان قاجاریه و در شرق مسجد جامع قرار  دارد و به 3 گنبد نیز مشهور است به علت وجود یک گنبد ساده و دو گنبد کاشی که عبارتند از گنبد مشتاقیه ، گنبد کوثر علی شاه و گنبد شیخ اسماعیل که هر کدام از انها از عارفان بوده اند . محله زرتشتیان که در انجا سه زیارت و جود داردبه نام های پیر غیب ،پیر سبز پوش و پیر مراد و محله خواجه خضرکه به چهل تنان نیز شهرت دارد و چهل خانه در انجا وجود داشته برای چله نشینی  به انجا می رفته اند تا حاجت بگیرند زیرا اعتقاد داشته اند بعد از چهل روز حضرت خضر نبی را مشاهده می کنند و حاجت  می طلبند و و از جاهای دیدنیه دیگر استان کرمان مقبره خواجه اتابک وچشمه اب گرم ابارق در ابارق ، ارگ بم و میل نادری وچشمه اب گرم مسکون  و قلعه دختردرشهر بم ودر شهر بابک و میمند شهر بابک که غار ایوب پیامبر و غار هایی در کوه، که  مردم از انجا برای خانه نیایش و اتشکده استفاده می کردند و همه را خود مردم ان زمان در دل کوه ساخته اند و قبرستان قدیمی زرتشتیان وجود دارد .در شهر بافت غار ترنگ دیدنی است و غار شب پره ( خفاش )و چشمه عروس . درشهر رفسنجان برج فردوسیه ،مجموعه حاج اقا علی ،بازار شهر و قیصریه و کاروانسرای کشکوبیه . در زرند کرمان چهار برج یزدان اباد، برج عبدالله خان، قلعه و حمام تیکدر. در سیرجان کاروانسرای ابراهیم خان امام زاده علی ،اب انبار و بادگیر چپقی که دیدنی است باغ سنگی بلورد در میاندواب توسط درویش خان گنگ که کرولال بوده ساخته شده ودر کوهبنان خانقاه شیخ ابولسعید ابو الخیروقلعه دختر. در کهنوج اب گرم و قلعه کهنوج و غیره اگر توانستید سری هم به شهداد بزنید به دلیل متفاوت بودن منطقه اب و هوایی  زیرا شهداد منطقه سردسیر کرمان  و پر از باغات میوه است