آخرین ارسال های انجمن

اصفهان نصف جهان با عکس

اصفهان

مدت سفر یک روزه، فصل پاییز

ما صبح خیلی زود که هنوز درست خورشید بالا نیامده بود فکر کنم ساعت حول و حوش7 صبح بود به اصفهان رسیدیم  اول از همه به کنارسی و سه پل زاینده رود نشان اصفهان رفتیم در کنار زاینده رود فضای سبز و خوبی وجود دارد و پارک های سرسبز و با صفایی هم در انجا است که برای نشستن و حتی برای کسانی که می خواهند چادر بزنند واطراق کنند جای مناسبی است ولی چون هوا  تقریبا سرد بودما صبحانمان را در همان ماشین خوردیم و بعد برای دیدن سه سه پل مشهور از ماشین پیاده شدیم و قدمی روی پل زدیم و جالب اینکه روی پل بسیار هم شلوغ بود چون مردم مشغول رفت و امد به سرکارو دانشگاه و مدرسه و غیره بودند ولی تونستیم چند تا عکس بندازیم از زیبایی سی و سه پل هر چی بگم کم گفتم یکی از پلهای بسیار زیبای روی زاینده رود که انتهای جنوبی خیابان چهار باغ اصفهان است البته بگم که این پل در زمان شاه عباس اول توسط الله وردی خان وزیر شاه عباس در دوران صفویه ساخته شده  است به همین خاطر پل الله وردی خان هم به ان می گویند و دران زمان مراسم جشن ابریزان ارامنه  در ان محدوده برگزار می شده است به طور کلی جاهای دیدنی اصفهان بیشتر در دوران صفویه ساخته شده زمانیکه شاه عباس اول  اصفهان را پایتخت خود قرار داده دستور ساخت بسیاری ازاین بناها را داده  که به ترتیب در زمان شاه های دیگر صفوی به تدریج به زیبایی بعضی از این ساختمانها اضافه شده است

مابعد از دیدن سی و سه پل  به میدان نقش جهان رفتیم البته نرسیده به میدان جلوی ما را گرفتند و نگذشتند جلوتر برویم گفتند برای جلوگیری از شلوغی میدان باید ماشینتان را در یکی از پار کینگ های اینجا پارک کنید و پیاده بروید ما هم همین کار و کردیم ماشین را در پارکینگ پارک کردیم و پیاده راه افتادیم حدود10 دقیقه طول کشید تا رسیدیم  در انجا مسجد امام و مسجد شیخ لطف الله و عمارت عالی قاپو و سر در بازار قیصریه و راسته بازار قرار دارد این میدان هم در زمان شاه عباس اول ساخته شده و مسابقات و بازی ها و سان و رژه سربازان در انجا انجام می گرفته است در طرف غرب میدان عمارت عالی قاپوکه در واقع کاخ عالی قاپو است قرار داردویک کاخ بسیار مرتفع در ان زمان بوده  و کارهای اداریشان را در انجا انجام می داده اند و 7 طبقه است  دراصل سه طبقه است اما درهر طبقه ان دوطبقه اطاق درست کرده اند که با پشت بام ان می شود 7 طبقه البته ما داخل ان نشدیم اما می گویندهر اتاق مخصوص کاری بوده وانرا مخصوص همان کاری که قرار بوده در ان انجام بشود طراحی کرده اند مثلا طبقه ششم انرا می گوینداکوسستیک درست کرده اند و برای اتاق موسیقی استفاده می شده برای اینکه انعکاس صدا در انجا بیشتر باشد و صدا زیباتر به نظر برسد و این اتاق گچ بری های زیبا دارد و طبقه اول انرا نقاشی های مینیاتوری کرده اند می گویند درب این ساختمان راشاه عباس از نجف و از بارگاه امیر المومنین اورده است ابتدا درب جدیدی را ساخته به بارگاه امیرالمومنین برده و درب قدیم انرا روی این کاخ کار گذاشته است روبه روی این مسجد شیخ لطف الله قرار دارد که بسیار طویل است با یک گنبد زیبا در وسط ان که داخل این گنبد کاشیکاری های بسیار زیبا که قابل دیدن است وجود دارد و در کنار مسجد شیخ لطف الله مسجد امام  قرارداردکه داشتند انجا را باز سازی می کردند مهمترین چیزی که ادم را قبل از ورود خیره می کند کاشی کاری روی دیوارهای ورودی ان است که عکسهای زیبا و پرندگان رنگی روی ان نقش بسته اند بیشتر جلوه این بناها به نظر من همین کاشی کاری های زیبای انها است که قبل از هر چیز نظر ادم را به خودجلب می کند در وسط میدان یک حوض بزرگ وجود دارد که به میدان جلوه خاصی داده است و اصلا میدان را میدان نقش جهان کرده است و زیر کل این بناها در دور تا دور میدان مغازه وجود دارد که در انها صنایع دستی ومنبط کاری و قلمکاری های  زیبا   می فرختند انواع وسیایل تزینی زنانه مانند لباس و کیف وغیره هم وجود داشت همینطور شیرینی جات هم می فروختند مانند گز و پولکی و پشمک های رنگی که بیشتراز همه دیده می شد و یکی دو مغازه هم در بین انها دیدیم که اتیغه می فروختند و تکه هایی از کاشی ها ی این بناها را هم داشتند  ما  یکی دو بسته گز و پشمک خریدیم بخصوص که هوس گزهای گردی که توی جعبه هاشون پر از پودر است را کرده بودیم و من هم یک نی خریدم  برای خرید می شود از خود بازار هم خرید کرد اما ما وارد بازار نشدیم ورودی بازار در ضلع شمالی میدان قرار دارد که به سردر قیصریه مشهور است که جزو یکی از بناهای تاریخی همان دوران صفویه است جلوی ان سکوهای سنگی بزرگی وجود دارد و سردر ان کاشیکاری شده است و روی ان عکس شاه عباس که مشغول کاری است وجود دارد و اما خود بازار که جزو بناهای تاریخی است و به خاطر وجود مسجد جامع در ان به ان بازار نظامیه هم می گویند و سر دیگر بازار به  میدان قیام می رسد در بازار ساختمانهای تاریخی دیگری هم وجود داردمانندکاروانسرا، مسجد، حمام، تیمچه، مدرسه صدر و غیره که مهمترین ان مسجد جامع است که در انتهای بازار قرار دارد و  در ان گنبد نظام الملک وزیر ملکشاه سلجوقی وجود دارد و ضلع دیگر این مسجد در سبزه میدان یا میدان قیام قرار دارد.

نمی دانم چرا  میدان نقش جهان من را یاد میدان توپخانه قدیم تهران انداخت که البته از توپخانه قدیم تهران چیزی نمانده است و ساختمانهای جدید جای ساختمانهای قدیمی را گرفته است واز این لحاظ باید از صاحب منصبان اصفهانی تشکر کرد که بناهای تاریخی را محفوظ نگه داشته اند البته در تهران به علت شلوغی و جمعیت زیاد نمی شود ساختمانهای قدیمی را دست نخورده نگه داشت

به نظر من زیباترین جاهای دیدنی اصفهان زاینده رود و پلهای ان و میدان نقش جهان است اگر زایند رود و پلهای ان حلقه یک انگشتر باشد میدان نقش جهان نگین ان است وامیدوارم که برای همیشه از اثار باستانی اصفهان محافظت کنند زیراهمانطور که هر لحظه زمان از روی انها می گذرد به ارزش انها افزوده می شود وعلاقه توریستها و گردشگران هم به انها اضافه تر می شود

بگذریم ما بعد از دیدن میدان نقش جهان به یکی از خیابانهای پشتی ان که اسمش را یادم نیست رفتیم و یک نفر از ما رفت و ماشین را از پارکینگ به انجا اورد چون دیگر حوصله پیاده روی و رفتن به پارکینگ را نداشتیم در همان خیابان یک موزه قرار داشت و در همین حین که انها رفته بودند ماشین را بیاورند ما یک نگاه سطحی هم به ان موزه انداختیم که براتون عکساشو گذاشتم

و بعد سوار ماشین شدیم و به خیابان چهار باغ رفتیم خیابان چهار باغ هم خیابان طویلی است که دو طرف ان درختهای قدیمی و کهنسالی قرار دارد که من را یاد خیابان ولیعصر تهران انداخت البته چهار باغ در گذشته متشکل از چهار باغ متصل به هم بوده که به دستور شاه عباس اول از دروازه دولت تا دروازه شیراز را درختان میوه کاشته بودند البته ان موقع به شکل خیابان نبوده و محلی برای تفریح و خوشگذرانی بوده است در خیابن چهار باغ دو جای دیدنی وجود داردیکی مدرسه چهار باغ که مدرسه مادر شاه هم نامیده می شود که در ان زمان برای تدریس علوم دینی ساخته شده است و الان موزه کاشی کاری است در اینجا هم مسئله قابل توجه کاشیکاری های ساختمان و گنبد ان است که البته ما داخل ان نشدیم

از جاهای دیگر ی که در خیابان چهار باغ قرار دارد و ما وارد ان نشدیم کاخ هشت بهشت است که مقابل خیابان شیخ بهایی قرار داردو باغ بلبل هم نامیده می شودو زمان شاه سلیمان و در اخرین دوران صفوی ساخته شده است البته دیگر باغی در کار نیست ولی کاخ ان وجود دارد و در اطراف کاخ پارک درست کرده اند این کاخ دران زمان حرمسرا بوده است و در اینجا هم کاشیکاری ها و نقش و نگارهای روی دیوارها جالب است

در ضمن در خیابان چهار باغ غذا خوریهای خوبی با قیمتهای مناسب وجود دارداز فست فود گرفته تا کبابی و رستوران . می گویند غذای سنتی اصفهان بریانی است که احتمالامثل همه غذاهای سنتی شهرها باید خوشمزه باشد البته ما غذا نخوردیم چون هنوز زود بود

بعد از خیابان چهار باغ به خیابان  اتشگاه و منارجنبان رفتیم منار جنبان تنها جایی بود که ما بلیط خریدیم و داخل محوطه شدیم که البته ان هم نیازی نبود چون اطرافه محوطه منارجنبان را نرده های اهنی زده بودند و از لابه لای نرده ها کاملا منارجنبان پیدا بود و اصلا نیازی نبود که وارد محوطه ان بشویم اما به خاطره تکان دادن گلدسته های ان وارد شدیم که شانس ما هم درب ان بسته بود و نمی گذاشتند که کسی بالا برود تازه به ما گفتند که در فصلهای توریستی مانند تابستان و بهار هم یکی از خودشان بالا می رفته و یکی از مناره ها را برای توریستها تکان می داده است که ان هم مدتهاست که دیگه این کار را نمی کنند به خاطر اینکه احتمال خراب شدن مناره زیاد است  کلی حالمان گرفته شد و لی خوب در عوض یک کمی در روی صندلی های انجا نشستیم و کمی استراحت کردیم چون از صبح داشتیم راه می رفتیم و خیلی خسته شده بودیم  البته محوطه انجا هم درختکاری کرده بودند و با صفا و خنک بود منار جنبان در واقع یک ارامگاه یا همان مقبره یکی از عارفان  سده هشتم همزمان با پادشاهی اولجایتو ایلخان مسلمان مغول بوده است ابتدا خود مقبره به سبک مغولی ساخته شده و در سالهای بعد گلدسته ها در واقع همان مناره ها در دوره صفوی روی ان گذاشته شده است  و با تکان دادن یکی از مناره، مناره دیگر تکان می خورد و کل ساختمان به لرزه در می اید که هنوز دلیل ان را نمی دانند  در همین خیابان اتشگاه یعنی در جاده نجف اباد اصفهان

درنزدیکی منارجنبان و مشرف به زاینده رود خود اتشگاه قرار دارد که روی یک تپه سنگی است و در زمان ساسانیان یا اشکانیان ساخته شده و کمی از ان باقی مانده است و محل نیایش زرتشتیان بوده که البته ما دیگر به اتشگاه نرفتیم از منار جنبان که خارج شدیم یک راست به جاده تهران رفتیم و به سمت تهران برگشتیم ما در واقع به اصفهان به صورت رهگذری صفر کردیم چون اصفهان در مسیرمان قرار داشت گفتیم  یک گذری هم به اصفهان بیندازیم و از این شهر هم بی بهره بیرون نرویم

از جاهای باقی مانده در شهر اصفهان که ما نرفتیم یکی دیگر از پلهای زاینده رود به نام پل خواجو است که به عروس جهان شهرت دارد به علت قرار داشتن ان در خیابان خواجو پل خواجو نامیده می شود که در زمان شاه عباس دوم صفوی برای وصل کردن دو محله خواجو و دروازه حسن اباد با تخت فولاد و دروازه شیراز ساخته شده است که می گویند انجا درشب بسیار زیباست

کاخ چهل ستون که دروسط باغ چهل ستون و درخیابان سپه قرار دارد و زمان شاه عباس اول ساخته شده و شاه عباس دوم تغییراتی در ان داده است در مقابل عمارت حوض بزرگ با کاشی کاری های زیبایی قرار دارد که به علت انعکاس 20 ستون این کاخ در اب حوض روبه روی ان به این کاخ چهل ستون می گویند

پل شهرستان مربوط به دوره ساساني که باز سازی شده است

کليساي وانک  واقع در محله جلفا در زمان شاه عباس دوم

باغ پرندگان و باغ گلها ،گورستان قدیمی تخته فولاد.

در ضمن اسم خیابانها اصفهان مانند همه شهر های دیگر تغییر یافته  اما مردم انها را بیشتر به اسمهای قدیمی  می شناسنداما من  اسمهای بعضی از انها را می گویم دروازه دولت(میدان امام حسین ) ،دروازه شیراز (میدان ازادی)،دروازه تهران(میدان جمهوری اسلامی)،خیابان چهار باغ صدر (خیابان چهار باغ خواجو)، سبزه میدان یا میدان کهنه(میدان قیام)، خیابان امادگاه(ایت الله مدنی)،خیابان سپه(سپاه)،

البته ما که  همه ادرسها را از خود مردم پرسیدیم و خوب هم راهنمایی می کردند
 ما می خواستیم برویم خیابان اتشگاه از یک ماشینی که دو نفر سر نشین داشت و در حال حرکت بود ادرس را پرسیدیم ان اقا هم گفت دنبال من بیاید و او جلو رفت ما هم به دنبال او راه افتادیم حتی در بعضی از خیابانهای شلوغ که ما جا می ماندیم او در گوشه ای می ایستاد تا ما به او برسیم بعد راه میفتاد تا بلاخره مارا به خیابان مورد نظر رساند و در گوشه ای ایستاد و با علامت دست اشاره کرد که همین مسیر را ادامه بده که ما هم برای تشکر ایستادیم و ازانها تشکر کردیم و به مسیرمان ادامه دادیم

خلاصه با اینکه فرصت کم بود اما تو این مدت کم  از اصفهانی های عزیز چیزی جز خوبی ندیدیم البته این را هم اضافه کنم که مردمشان خوش تیپ هم هستند از لهجه زیبای مردم ان هم بگم که به جذابیت اصفهان افزوده که از لحاظ زیبایی بیان وشیرینی لهجه به نظر من رتبه یک را در ایران دارند  این را یواشکی در گوشتان می گم که خودشان متوجه نشوند  کمی هم خسیسند (چشمک)

در ضمن یک خبر خوب هم تا یادم نرفته بهتون بدم که برای اقامت در اصفهان علاوه بر هتلها ،مسافرخانه ها،مدرسه ها و خانه معلم و پارکها(برای چادر زدن) در انجا خانه هم اجاره می دهند برای کسانی که ازادی مکان بیشتر را دوست دارند می توانند خانه اجاره کنند برای گرفتن اطلاعات بیشتر می توانید بعد از ورود به اصفهان به مجموعه فرهنگی باغ غدیر بروید که لیست خانه های اجاره ای و هتلها و غیره را بهتون می دهند