آخرین ارسال های انجمن

عنوان مطلب تعداد پاسخ ها تعداد بازدید ها آخرین پست دهنده
عقرب روی ریل اندیمشک یا از این قطار خون می چکد 0 294 admin
در بغداد 0 186 admin
نوکاپ 0 196 admin

روش پختن مسقطی


نشاسته گل سفید خوب یک پیمانه
خلال پسته و بادام 2 قاشق سوپخوری
گلاب نصف پیمانه
آب 4 لیوان
آرد برنج نیم پیمانه
شکر 3 پیمانه
پودر پسته مقداری
شیر 5 لیوان

 

 

 
 

طرز تهیه :

نشاسته را در 4 لیوان آب سرد حل کرده و از صافی عبور می دهیم . آرد برنج را در شیر حل کرده و از صافی رد می کنیم . نشاسته و آرد برنج حل شده را با هم مخلوط کرده و در یک ظرف لعابی روی حرارت ملایم می گذاریم و مرتب بهم زده تا مایه جوش آمده و غلیظ شود .

شکر و گلاب را اضافه کرده مایه را با حرارت گذاشته تا بجوشد و مرتب بهم می زنیم تا ته نگیرد . هنگامی که خط قاشق روی مایه محو نگردد غلیظ شده است و یخ در بهشت آماده است در کف ظرفی لبه دار مقداری پودر پسته ریخته و مواد را روی آن میریزیم تا مواد صاف و یکدست شوند . خلال پسته و بادام را روی آنها می ریزیم، پس از خنک شدن بطور لوزی یا مربع برش می زنم .

 

  

نکته : در صورت شل بودن مواد برش نمی خورد باید در ظرفی مجددا ً آنها را جوشانیده و پس از خنک شدن برش بزنیم . در صورت سفت شدن مواد نمی توان آنها را مصرف کرد با مقداری آب و گلاب آن را نرم می کنیم .

روش دوم درست کردن مسقطی را در ادامه مطلب بخوانید.

روش دوم

مواد لازم تهیه مسقطی :

• ۱۵۰ گرم نشاسته گل سفید و تازه

• ۳۰۰ گرم شکر

• ۱۰۰ گرم کره یا روغن جامد اعلا

• ۲/ ۱ پیمانه گلاب

• ۳ پیمانه آب

• ۲ /۱ ق.چ. هل کوبیده

• ۲ /۱ پیمانه بادام بوداده خرد شده

• پودر پسته یا بادام برای تزئین

 

روش تهیه تهیه مسقطی :

۱- در یک قابلمه مناسب نشاسته را در یک پیمانه آب سرد حل کنید و سپس باقی آب را افزوده، خوب بهم بزنید. محلول نشانسته را روی شعله متوسط قرار داده و با قاشق چوبی یا تفلون بی وقفه بهم بزنید تا گلوله نشده، به ته ظرف نچسبد.

۲- در این بین شعله را کم کرده، شکر و هل را اضافه کنید، کره یا روغن را نیز داخل مایه ریخته و بهم بزنید تا نشاسته بپزد و غلیظ شود. در صورت تمایل خرده بادام بوداده را نیز به مخلوط اضافه کنید و در آخر گلاب را بریزید. به این ترتیب بوی گلاب از بین نمیرود. توجه کنید که این مخلوط بیش از حد غلیظ نشود چون پس از خنک شدن بیش از حد خشک خواهد شد. تا حدی که خط قاشق روی آن باقی بماند و بوی خامی نشاسته از بین برود، کافی است.

۳- میتوانید مسقطی را در کاسه های کوچک یک نفره ریخته و با پودر پسته تزئین کنید یا تمام آنرا در سینی یا ظرف مستطیلی مناسبی ریخته، پس از خنک شدن به شکل لوزی بریده، با پودر یا خلال پسته تزئین کنید.

۴- در صورت تمایل با افزودن مقداری زعفران حل شده در یک قاشق سوپخوری آب جوش به این ترکیب، مسقطی زعفرانی خواهید داشت.

 

نکته :

اگر مایلید مسقطی کاملاً شفاف شود، باید حوصله بیشتری خرج دهید و تا شیشه ای شدن نشاسته مواد دیگر را به آن اضافه نکنید، البته باید شعله گاز کم باشد که ته نگیرد و شما مرتب آن را هم بزنید، هر زمان شفافیت مسقطی برایتان مطلوب بود مواد دیگر را اضافه کنید، امیدواریم شیرین کام باشید.

 



[ یکشنبه 05 مرداد 1393 ] [ 17:48 ] [ آناهیتا ]

[ نظرات (0) ]