آخرین ارسال های انجمن

عنوان مطلب تعداد پاسخ ها تعداد بازدید ها آخرین پست دهنده
عقرب روی ریل اندیمشک یا از این قطار خون می چکد 0 294 admin
در بغداد 0 186 admin
نوکاپ 0 196 admin

خواص تخمه آفتا ب گردون


 

 

 

مواد موجود در 100 گرم تخکه آفتاب گردان 

 
ویتامین E 10 ـ 18 میلی گرم
ویتامینB1(تیامین) 82/0میلی گرم
منگنز 73/0میلی گرم
منیزیم 44/127میلی گرم
مس       63/0میلی گرم
سلنیوم 42/21   میلی گرم
فسفر 8/253میلی گرم
ویتامین  B5 43/2میلی گرم
فولات 86/81 mcg

 

خواص داروئی:(1)
اسانس گل آفتاب گردان برای التیام زخم ها و پائین آوردن فشار خون بكار می‌رود.  اسانس برگ های آفتاب‌گردان خاصیت میكروب كشی دارد.  در طب قدیم ایران  و در طب چینی از تمام قسمت های گیاه آفتاب گردان استفاده می‌شود. 
در مواردزیر می‌توان از این گیاه استفاده كرد و از خواص درمانی آن برخوردار شد. 
1) زنگ زدن گوش : مغز ساقه آفتاب گردان را در آب جوش ریخته و مانند چائی دم كنید و روزی سه فنجان از این چایی بنوشید. 
2) تقویت معده و پائین آوردن فشار خون : 30 گرم برگهای خشك آفتاب گردان را دم كنید و سه فنجان  در روز بنوشید. 
3) سرگیجه و ورم صورت،  آب آوردن بدن و تسریع زایمان : 20 گرم از گلهای خشك آفتاب گردان را در آب جوش دم كنید و روزی سه فنجان از این دم كرده را بنوشید. 
4) درد معده،  بیماریهای دستگاه ادراری،  یبوست : 30 گرم ریشه خشك شده آفتاب گردان را در آب جوش ریخته و مدت 5 دقیقه بگذارید بجوشد یك فنجان از آنرا سه بار در روز بنوشید. 
5) آرتروز و ورم پستان : هنگامیكه آفتاب گردان گل می‌دهد طبق گل ( قسمت پایین گل كه مانند بشقابی است) را جدا كرده و در آّن انداخته آنقدر بجوشانید كه شیره چسبناكی باقی بماند و سپس  این شیره را روی مفصل های دردناك بمالید و ماساژ دهید درد آرتروز برطرف می‌شود.  برای درمان ورم پستان در زنان شیر ده طبق گل را هنگامیگه گل دانه داده است جدا كنید و در زیر آفتاب خشك كرده و سپس تكه تكه كرده و بو ( سرخ كنید ) دهید.  كه كاملا قهوه ای شود و بعد آنرا خورد كرده بصورت پودر درآورید و این پودر را در آب جوش كه كمی‌شكر به آن اضافه كرده اید ریخته و این شربت را به مریض بدهید تاشفا یابد. 
6) اسهال خونی : برای درمان اسهال خونی تخم آفتاب گردان را ( بمقدار 30 گرم ) در آب ریخته و حدود یكساعت با حرارت ملایم بپزید سپس آنرا با نبات یا قند شیرین كرده و به مریض بدهید. 
7) سردردی كه همراه با سرماخوردگی است : 30 گرم تخم آفتاب گردان را در دو لیوان ریخته و بگذارید بجوشد تا نصف لیوان آن باقی بماند و این جوشانده را دوبار در روز بنوشید. 
8) بیماری فتق : 30 گرم ریشه تازه آفتاب گردان را با آب وشكر قهوه ای بجوشانید و جوشانده را سه بار در روز بنوشید. 
9) سنگ كلیه : حدود یك متر از مغز ساقه آفتاب گردان را در دو لیوان آب ریخته و بگذارید آهسته باملایمت بجوشد تا مقدار آن به نصف لیوان تقلیل یابد آنگاه بمدت یك هفته و روزی یكبار آنرا بنوشید تا از شر سنگ كلیه راحت شوید. 
10) زخم،  بریدگی و جراحت : مغز و ساقه آفتاب گردان را باید له كرد و مانند پماد روی زخم  جراحت گذاشت این عمل خونریزی را بند می‌آورد و بهبودی را تسریع می‌كند.  سعی كنید گیاه آفتاب گردان را در حیاط خود بكارید و از خواص درمانی آن استفاده كنید.  
البته تخم آفتاب گردان را باید بصورت خام استفاده كنید چون بو داده و نمك زده آن دارای خواص ذكر شده در این مبحث نمی‌باشد.

تاثیر ویتامینE موجود در تخمه آفتاب گردان بر بیماریهای قلبی ـ عروقی

 

تخمه آفتاب گردان منبعی غنی از ویتامین E، اولین آنتی اکسیدان حل کننده چربی می‌باشد. ویتامینE، در طول بدن حرکت می‌کند و رادیکالهای آزاد موجود در بدن که به مولکولها و ساختارهایی که حاوی چربی هستن مانند غشاء سلولها(سلولهای مغز) و کلسترول آسیب می‌رساند را خنثی می‌نماید. ویتامینE با حمایت از این مولکولها و بافت‌ها، تاثیراتی ضد التهاب دارد که در باعث کاهش علائم آسم، رماتیسم استخوانی و آرتروز می‌گردد.( بیماریهایی که رادیکالهای آزاد و التهابات نقش موثری در آنها دارد)همچنین ویتامینE، باعث کاهش سرطان روده، کاهش علائم گرگرفتگی در زنان یائسه و همچنین کاهش پیشرفت عوارض دیابت می‌گردد.

 

از دیگر فواید ویتامینE، می‌توان به جلوگیری آن از ابتلاء به بیماریهای قلبی ـ عروقی نام برد. ویتامینE یکی از مهمترین آنتی اکسیدانهایی می‌باشد که در ذرات کلسترول پیدا می‌شود و از اکسید شدن کلسترول توسط رادیکالهای آزاد جلوگیری می‌نمایند. زیرا بعد از اینکه کلسترول اکسید می‌شود، به دیواره رگهای خونی می‌چسبد و این مراحل اولیه تصلب شریان است و باعث گرفتگی رگ، حمله قلبی یا سکته می‌شود. وجود مقدار کمی‌از ویتامینE در بدن می‌تواند باعث کاهش ریسک گرفتگی شریانها شود. در واقع، مطالعه بر روی ویتامین E نشان داده است که کسانیکه از ویتامین E در غذای روزانه استفاده می‌کنند، ‌کمتر دچار مرگ و میر ناشی از سکته قلبی می‌شوند.


[ پنجشنبه 20 شهریور 1393 ] [ 17:30 ] [ آناهیتا ]

[ نظرات (0) ]